Hittat läcka i mitt fjärrvärmeskåp (Gemina Termix VVX) Hur hade ni kunniga åtgärdat detta?
Funderar på om man kan föra in en insexnyckel undertill och pröva vrida runt själva muttern längst ner.
Någon som förstår vad det är för rör, varmvattnet, elementvattnet?
Tacksam för svar.
Mvh
Funderar på om man kan föra in en insexnyckel undertill och pröva vrida runt själva muttern längst ner.
Någon som förstår vad det är för rör, varmvattnet, elementvattnet?
Tacksam för svar.
Mvh
Vanliga kopparrör ner mot golvet då är det inte FJV utan annat, är det värme så kan du nog ta i röret, ska vara ca samma som visas för utgående, är det VV så blir det minst 55C när du spolar VV , troligtvis VV då det ser ut som kalkavlagringar
Det verkar som att du har en microläcka på röret/ från höger, kopplingen, kan även vara den kopplingen som är strax under det röret med och det rinner ner på dom andra delarna, prova med att borsta av med stålbortse och få rent, sen dra lite till på kopplingarna så kanske det tätar
Det verkar som att du har en microläcka på röret/ från höger, kopplingen, kan även vara den kopplingen som är strax under det röret med och det rinner ner på dom andra delarna, prova med att borsta av med stålbortse och få rent, sen dra lite till på kopplingarna så kanske det tätar
Från det läckande röret där nere går det ett rör in under fjärrvärmeskåpet. Röret är kopplat till min ECL comfort regulator och avslutas i värmeväxlaren.. Alltså borde det vara element eller?
Hur lagar jag det själv?
Hur lagar jag det själv?
Redigerat:
På ”blocken” i nederkant är det lite bilder,
Längst till vänster - röd fjärrvärmeverk & upp-pil
Andra från vänster - blå fjärrvärmeverk & ned-pil
Tredje från vänster - röd radiator & ned-pil.
Det jag skrev i inlägg fem stämmer med andra ord.
Det som läcker är alltså fjärrvärmetilloppet.
Längst till vänster - röd fjärrvärmeverk & upp-pil
Andra från vänster - blå fjärrvärmeverk & ned-pil
Tredje från vänster - röd radiator & ned-pil.
Det jag skrev i inlägg fem stämmer med andra ord.
Det som läcker är alltså fjärrvärmetilloppet.
Demmpa skrev:
Tack! Hur går jag tillväga för att åtgärda utan att dö av brännskador?
Var finns avstängning-kranen för fjärrvärme? Har du koll på dom och motionerat dom så dom fungerar!
Det brukar sitta en planbricka och en torkade gummipackning som behöver bytas.
Det brukar sitta en planbricka och en torkade gummipackning som behöver bytas.
Ring en rörmokare säg vad problemet är, och att h*n har med sig packningar och svänger in efter ordinarie jobbet.
Annars skaffa packningar 5-6 st stäng fjärrvärme båda kranarna, sen är det bara att byta gummipackning.
Obs gör det på dagen
Annars skaffa packningar 5-6 st stäng fjärrvärme båda kranarna, sen är det bara att byta gummipackning.
Obs gör det på dagen
Nej det påverkar inget på vare sig KV/VV eller radiatorkretsen, fjärrvärmesidan är avskiljd från dom andra med var sin värmeväxlare.
Vissa fjärrvärmeverk tillsätter ett färg-/spårningsämne i fjärrvärmevattnet så att det ”enkelt” ska gå å upptäcka en läcka.
Vissa fjärrvärmeverk tillsätter ett färg-/spårningsämne i fjärrvärmevattnet så att det ”enkelt” ska gå å upptäcka en läcka.
Ok. Då får jag leta vidare alltså. Måste fylla på med vatten i systemet var 4e dag nu, annars hamnar trycket nedåt 0 bar. Var så jag hittade det, letade efter läckage..Demmpa skrev: