harry73
Mr.Maker Mr.Maker skrev:
så borde det rimligtvis vara stabilt nog för netflix eller någon counterstrike match
Än så länge behöver man ingen hög kapacitet för självkörande bilar, men jag kan tänka mig att den typ av trafiken får hög prio i nätet, och det betyder att det blir mindre utrymme för netflix eller counterstrike.
Så fort självkörande bilar blir vanligare, blir datamängden som går till självkörande bilar större, och borde det bli relativt mindre utrymme kvar för andra tjänster.
Sedan har jag absolut ingen koll på hur 5G kommer att se ut och hur den kan användas, men jag kommer ihåg hur 4G marknadsförde (eller edge för den delen)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
R
harry73 harry73 skrev:
Än så länge behöver man ingen hög kapacitet för självkörande bilar, men jag kan tänka mig att den typ av trafiken får hög prio i nätet, och det betyder att det blir mindre utrymme för netflix eller counterstrike.
Så fort självkörande bilar blir vanligare, blir datamängden som går till självkörande bilar större, och borde det bli relativt mindre utrymme kvar för andra tjänster.
Sedan har jag absolut ingen koll på hur 5G kommer att se ut och hur den kan användas, men jag kommer ihåg hur 4G marknadsförde (eller edge för den delen)
Låter mer som om du beskriver en radiostyrd bil.
 
Du kommer inte att skicka rådata från sensorer via en uppkoppling. Jag skulle tro att man i framtiden kommer att skicka ingirmation om den egna positionen, hastigheten, planerad fördväg. Och även information om väglag eller oväntade hinder. Men det kommer inte att handla om stora datamängder i sammanhanget.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
I
MathiasS MathiasS skrev:
Så är det. Kollade just upp detta och ser att jag är fri nu. Har haft bundet i 2 år med reducerat pris från någon blackfriday rea för två år sedan. Men nu är det nog dags att se över detta då det kostar 379kr igen och jag ej är låst.
Bara att ringa och säga upp det. 99kr/mån var som sagt det sista erbjudandet dom gav mig på familjepaketet.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det är planen. 99kr per månad och en bra deal på viasat motor skulle kunna funka....:)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Kan man få fiber idag eller det pågår utbyggnad så skulle jag nog inte vänta på vad som kommer i framtiden;)
När de senaste frekvenserna gick på auktion vid årsskiftet var budskapet från två operatörer som bygger gemensamt via Net4Mobility citat "Telenor och Tele2 uppger i ett pressmeddelande att bolagen tecknat ett kompletterande avtal om sin gemensamma utbyggnad av 5g-nätet i Sverige. Planen är att de första kunderna ska få tillgång till 5g år 2020 med start i storstäderna."
Och Telias plan ser liknande citat "Vi talar om att kunna trycka på gasen 2020. Då har vi två år på oss att jobba mer med utveckling av användarcase." - med tillägg "5g kommer att ha en annan karaktär än tidigare generationer. Tidigare har det handlat om att ”g:na” vuxit fram genom konsumentledet och det har handlat om att få mer bandbredd för uppkoppling av mobiltelefoner. Med 5g handlar det om industriellt internet."
"
Och med notering gällande infrastruktur och skillnader på olika marknader/länder varför det kommer att se annorlunda ut i satsning på t.ex. 5G.
Citat "Man ska komma ihåg att vi i Sverige har en väldigt, väldigt stark digital infrastruktur som det är och vi är duktiga att använda ny teknik. Tittar man i stället på infrastruktur som finns i andra delar av världen så är den inte alls lika vass på många ställen. Så behovsbilden ser helt annorlunda ut. Vi möter de behov som finns i dag."

Rätt eller fel, men lite hur operatörerna ser på det och att operatörerna gjort stora investeringar i både 4G och fiber så vill de säkerligen få en viss avkastning på det kapitalet.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
A AndersS skrev:
Kan man få fiber idag eller det pågår utbyggnad så skulle jag nog inte vänta på vad som kommer i framtiden;)
Instämmer fullständigt.
Jag skulle inte frivilligt byta bort min fiberservis mot någon dyrare mobil lösning.
Engångskostnaden för installationen ser jag bara som en investering i fastigheten.

Stickan
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
När det gäller fiberutbyggnad så är ju Sunne kommun ett föredöme. De har numera 100% täckning både till privathushåll och företag. Enda kommunen i landet som är klara inför släckningen av kopparnätet.
 
N
Anna_H Anna_H skrev:
När det gäller fiberutbyggnad så är ju Sunne kommun ett föredöme. De har numera 100% täckning både till privathushåll och företag. Enda kommunen i landet som är klara inför släckningen av kopparnätet.
Mycket tack vare olika fiberföreningar i form av husägare som slagit sig samman.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
När det gäller fiberutbyggnad så är ju Sunne kommun ett föredöme. De har numera 100% täckning både till privathushåll och företag.
Menar du verkligen att precis alla kan få fiber (till en rimlig kostnad givetvis). Verkar helt orimligt.

Svarar mig själv efter en koll på deras hemsida: https://sunne.se/bredband

"Telia tillsammans med Sunne kommun tar ett helhetsgrepp för att ersätta det gamla kopparnätet med framtidens nät via fiber och mobilt till 31 januari 2019.
Alla som bor i Sunne kommun kommer i god tid att erbjudas en modern lösning via fiber eller mobilnätet av Telia. Det går också bra att beställa tjänsterna av någon annan operatör.
Fiber ger en helt överlägsen prestanda, men för den som inte vill eller kan få fiber finns mobila alternativ. De mobila lösningarna ger en lika bra eller bättre kapacitet än de gamla kopparlösningarna, ofta till en lägre månadskostnad."

Och ja, det var tydligen orimligt bra...
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag säger inte att de missat det, men om man blir klar med en ö tidigt men accessen ska först gå genom massa andra byar/knutpunkter (de drar inte accessen som ett stjärnnät direkt) så får den färdiga byn vänta på sin uppkoppling. Så tror jag läget ser ut just nu hos ip-only.
Och har det då tagit stopp så ja, då kan du själv räkna ut vad som händer :)

De lär ju inte dra onödiga accessfiber för att tillgodose de färdiga öarna.
Du pratar om geografiska öar nu (med vatten runt)? På fastlandet finns det iaf oftast en fibrerad telestation i närheten som kan utgöra accesspunkt. Är det inte så på öar?
 
T tompaah7503 skrev:
Förstår inte varför det inte byggs med fiber på luftledning där det redan finns stolpar.
Man slipper nästan allt krångel med markavtal, det finns en befintlig infrastruktur, man slipper gräva långa sträckor och eventuellt slipper gräva nästan ända in i husen.
Vi tänkte göra så på en del ställen. Tyvärr går det inte alltid pga gamla stolpar eller andra regler hos elbolagen, sedan blir det nästan lika dyrt som att gräva i praktiken. Och då har vi ändå hittat en entrepenör som var rätt billig/m.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Vilket underhåll? Det är väl inte mer underhåll med fiber som förläggs på befintlig stolpinfrastruktur än de kablar som redan hänger där? Dessutom har markfiber en stor nackdel och det är att den syns inte, så de blir ganska frekvent avgrävda.

Känner till bidragen, har själv beställt fiber till två fastigheter där det skulle byggas med bidrag. Varje anslutning beräknades sammanlagt med bidragen kostar 85-90.000 kr varav kostnaden för fastighetsägaren var 22-25.000 kr. Naturligtvis en väldigt lyxig situation. Samtidigt är bidragsmedlena få och projekten hårt villkorade, det betyder att mängder med folk aldrig får dessa bidrag och de får helt enkelt aldrig fiber alls.
Samförläggning i luften med befintlig elkablage hade tagit ner kostnaden till en sådan nivå att bygget hade kunnat ske utan bidrag.
På de flesta ställen häromkring är elen redan nergrävd...
På andra ställen blir det årlig hyra + att man får risken med nedfallna träd. Avgrävda kablar i marken är betydligt ovanligare och eftersom ledningskoll är tvingande så landar den kostnaden normalt på den som inte begärt utsättning och inte på fiberförenigen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast de kablar som redan hänger där vill elbolagen i många fall bli av med genom att gräva ner dom...
Då har man tur och kan göra en samförläggning! :)
 
K karlmb skrev:
Du pratar om geografiska öar nu (med vatten runt)? På fastlandet finns det iaf oftast en fibrerad telestation i närheten som kan utgöra accesspunkt. Är det inte så på öar?
Hahaha, nä, jag pratar inte om öar i den bemärkelsen. Jag pratar om små byar där man byggt/påbörjat ett isolerat nät av fiberkablar till en Nod, denna noden har inte fått någon accessfiber som ansluter det isolerade nätet till KO eller ISP.
Om du tänker på Skanovas telestationer så har de redan plockat bort flera sådana i Skåne.

Jag vet flera byar som fått kanalisation ingrävt och fiber inblåst, men väntar fortfarande på att få kunna börja använda det.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.