Såhär ser vårt tackutstick ut på kortsidan av huset.
Hur kommer detta sig? Bedömmer ni det som illa?
Vi hade helst väntat 5-10år till innan det är dags för takbyte.
Huset är 32år gammalt och det ligger betongpannor.
Har ingen inspektionslucka av någon konstig anledning men snickare är beställd, så den kommer tas upp inom kort.
Tack på förhand!
Hur kommer detta sig? Bedömmer ni det som illa?
Vi hade helst väntat 5-10år till innan det är dags för takbyte.
Huset är 32år gammalt och det ligger betongpannor.
Har ingen inspektionslucka av någon konstig anledning men snickare är beställd, så den kommer tas upp inom kort.
Tack på förhand!
Vad är det som sitter längst upp? En ventil?
Jag gissar att du har självdragsventilation och det blir lite övertryck på övervåningen så att varm och fuktig luft sipprar ut genom fönstren där och fukt kondenserar på undersidan takutsprånget.
Jag gissar att du har självdragsventilation och det blir lite övertryck på övervåningen så att varm och fuktig luft sipprar ut genom fönstren där och fukt kondenserar på undersidan takutsprånget.
Det kan du mycket väl ha rätt i!useless skrev:
Ska se om jag kan komma upp på en stege så jag kan peta lite. Förhoppningsvis är det ingen större fara!
Det ser ofarligt ut tycker jag men om du vill vara säker kan du klättra upp och sticka med en knivspets och känna efter om träet är mjukt.
Även om taket skulle läcka just där så behöver man sällan byta tak för en läcka. De brukar gå att lappa på ett eller annat vis.
Även om taket skulle läcka just där så behöver man sällan byta tak för en läcka. De brukar gå att lappa på ett eller annat vis.
Grymma svar! Stort tack alla. Första huset, så har lite att lära migH heimlaga skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Instämmer med övriga att det där inte är mycket att bekymra sig för.E Erriikk skrev:
Det är ju trots allt utanför själva huskroppen.
Men en bild på de förfärliga husknutarna vore kul att se
Och välkommen till Bygga Hus-forumet Erriikk!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 372 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 372 inlägg
Dålig råspont är väl ingen anledning till panik men det är väl klokt att hålla ett öga på taket så man har koll på det.
Min hypotes är att dom målat undersidan av sponten med tät färg och det har försvårat för sponten att torka=kortat livslängden. Skulle inte bli förvånad om övrigt är i ok skick.
Min hypotes är att dom målat undersidan av sponten med tät färg och det har försvårat för sponten att torka=kortat livslängden. Skulle inte bli förvånad om övrigt är i ok skick.