M MickeOj skrev:
Hej!

I maj förra året tittade jag på ett hus, och deltog i budgivningen. Fiber var på väg enligt mäklare, men ej beställt till denna fastighet. Flera fastigheter runt om som sålts senaste tiden och även under samma tid hade texter som att fiber är beställt, fiber på gång. Detta hus ligger utmed en större riksväg, mellan två städer. I princip varje hus på flera mil lång sträcka hade skyltar om att de ska få fiber.

Jag ville kolla så jag fortfarande kunde ansluta mig, och att de inte kommit för långt i bygget. Jag får svaret att de befinner sig i planeringsstadie, att de samlar in markavtal, nödvändiga tillstånd och upphandlar en entreprenör. Men att jag fortfarande kan göra en beställning, dock till ett högre pris. Jag känner att det känns bra, fiber är ändå ett krav för mig men att leva kanske ett år med 4g det överlever jag. Jag köper huset och beställer fiber såfort jag skrivit på pappren.

Flyttar in i september och har levt här ett tag nu, 4G börjar irritera mig nu då det kvällstid är överbelastat och trots full täckning får ut låga hastigheter. Tur jag kan spela nästan varje kväll med acceptabel ping, men göra två saker samtidigt, glöm det. Men flera servrar jag väntar på att starta upp igen. :/

I veckan fick jag ett brev från leverantören, kuvertet märkt "Framtidssäkra din fastighet", och jag tänker äntligen ska de börja. Och jag läser "Annullering av din fiberbeställning".. På grund av att anslutningsgraden varit för låg.

Det känns som ett knytnävslag i magen, och jag vet inte var jag ska ta vägen. All lust till att renovera och fixa med mitt drömhus har bara försvunnit, jag är helt apatisk.

Jag dubbelkollade innan jag skrev på, de sa ingeting om att det var låg anslutningsgrad utan att de planerade och samlade tillstånd och avtal. Fanns ingen tveken utan det var helt klart på gång...

Nu sitter jag med ett hus, som jag köpte rätt billigt, men som troligtvis redan nu sjönk i värde rätt skapligt när möjligheten till fiber försvann. Kopparnätet är borta här sedan flera år, och 4G-nätet under all kritik trots "full täckning".

Någon annan som åkt på samma käftsmäll? Kan man hävda att jag blivit lurad då de i mejlet inte skrev något om detta utan låtsades som att allt var okej och att de fixade med upphandlingar och avtal/tillstånd? Jag anser att hade de vetat att det var låg anslutningsgrad skulle de ha skrivit det.

Jag antar att jag är "fucked", som ungdomarna säger. :(
Välkommen till det stora gänget av grundlurade fiberkunder...

Vi är många tusen som blivit blåsta av Sveriges mest oseriösa företag - IP-only!

Och det värsta och mest skändliga är att statliga myndigheter inte bryr sig ett skvatt om detta företags agerande, trots vackra ord om utbyggnader på landsbygden under den s.k. valrörelsen.

Undrar om det är samma partifärg på företagsledningen som i de s.k. "regeringskretsarna"?

Och samma inkompetens och oförmåga att hantera verkligheten?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
harry73
I Itaka skrev:
Undrar om det är samma partifärg på företagsledningen som i de s.k. "regeringskretsarna"?
Hur kan du göra det här till politik och partifärg?
Men men, medan du är arg och kränkt surfar jag vidare på min ip only fiberanslutning:cool::p
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
I Itaka skrev:
Välkommen till det stora gänget av grundlurade fiberkunder...

Vi är många tusen som blivit blåsta av Sveriges mest oseriösa företag - IP-only!

Och det värsta och mest skändliga är att statliga myndigheter inte bryr sig ett skvatt om detta företags agerande, trots vackra ord om utbyggnader på landsbygden under den s.k. valrörelsen.

Undrar om det är samma partifärg på företagsledningen som i de s.k. "regeringskretsarna"?

Och samma inkompetens och oförmåga att hantera verkligheten?
Hej! vad har IP only med regeringen att göra ?? Kom tillbaka o skriv nåt vettigt, konstruktivt istället.. :worried:
//Goerana
 
Det
D Daniel 109 skrev:
Wallenberg brukar väl satsa på rellativt långsiktiga investeringar. Jag tror att de tänker behålla näten och håva in pengar på löpande avgifter. Om du tittar på elnät så är de rätt lönsamma tex. Datanät är på väg till en liknande situation.
Det är ju skillnad på att anlägga ett byanät, med subventionerade pengar, sen ska man ju kunna ta sig dit också, varje byanät är ju en ö, transporten till/från ön är ju problemet för nätägarna.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Men det är väl ett minskande problem? Fiber finns i de fattigaste afrikanska länderna. Satelitlänkarna ersattes först av radiolänk och senare av fiber.
Jag tror starkt att satelliter el dyl i framtiden kommer ersätta fiber. Detta baserat på vad jag tidigare skrev : enklare och billigare att skjuta upp satelliter samt att skala och lastballansera effektivare och snabbare . Även robustheten tror jag kommer vara mycket bättre dvs vi kommer ha 100% uppkoppling utan fel.

Men som någon skrev så kanske vi bara blurrar denna tråd med saker som inte är relevant för TS? Jag gillar verkligen dena diskussion men vi kanske ska ta den i ett annan tråd så TS får ”vettiga svar på sin fråga”. Ber om ursäkt om jag bidragit till blurrandet, har inte varit min avsikt att få TS apatisk...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Om du är något insatt i radiokomunikation så inser du att bandbredden är begränsad det blir som om du försöker koppla upp hela europa mot en telemast. Visst man kan köra fler frekvenser och smalare lober. Men du kommer snabbt att gå i taket. Satellit använder man när andra alternativ av någon anledning inte är möjligt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du är något insatt i radiokomunikation så inser du att bandbredden är begränsad det blir som om du försöker koppla upp hela europa mot en telemast. Visst man kan köra fler frekvenser och smalare lober. Men du kommer snabbt att gå i taket. Satellit använder man när andra alternativ av någon anledning inte är möjligt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
De nämde inte bandbredden en enda gång i den videon. Men det var en imponerande mängd satelliter.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De nämde inte bandbredden en enda gång i den videon. Men det var en imponerande mängd satelliter.
Det var tänkt som en teaser och att du skulle fördjupa dig själv, men här får du informationen av mig direkt: "with the projected capability of supporting the bandwidth to carry up to 50% of all backhaul communications traffic and up to 10% of local Internet traffic in high-density cities."

Du är ganska överbokad i din kapacitet du köper av din ISP hemma, men det är du säkert medveten om.
 
X xLnT skrev:
Det

Det är ju skillnad på att anlägga ett byanät, med subventionerade pengar, sen ska man ju kunna ta sig dit också, varje byanät är ju en ö, transporten till/från ön är ju problemet för nätägarna.
Hur menar du då? Skanova har fiber till de flesta ställen, som telestationer och mobilmaster idag. Och om inte så bygger man en stamfiber för subventionerade pengar samtidigt med byanätet.
 
K karlmb skrev:
Hur menar du då? Skanova har fiber till de flesta ställen, som telestationer och mobilmaster idag. Och om inte så bygger man en stamfiber för subventionerade pengar samtidigt med byanätet.
Ip-only har inte accessfiber till alla sina öar. Inte Skanova heller. Här nere i Skåne är det en ganska stor kostnad att anlägga accessfiber till sina öar eller hyra någon delsträcka av någon annan.

Vi pratar om små byar med kanske 20 hushåll utspritt, inte runt en storstad. Även om det är utdragna installationer även nära storstäder.
 
X xLnT skrev:
Ip-only har inte accessfiber till alla sina öar. Inte Skanova heller. Här nere i Skåne är det en ganska stor kostnad att anlägga accessfiber till sina öar eller hyra någon delsträcka av någon annan.

Vi pratar om små byar med kanske 20 hushåll utspritt, inte runt en storstad. Även om det är utdragna installationer även nära storstäder.
Du menar att IP-only missade att räkna på accessfibern...? OK, här på landet i Västergötland är det sällan problem att hitta accessfiber iaf. Och har man planer på en byanätsförening på 20 hushåll bör man nog tänka om o skala upp, det blir inget bidrag alls till så små föreningar numera.
 
K karlmb skrev:
Du menar att IP-only missade att räkna på accessfibern...? OK, här på landet i Västergötland är det sällan problem att hitta accessfiber iaf. Och har man planer på en byanätsförening på 20 hushåll bör man nog tänka om o skala upp, det blir inget bidrag alls till så små föreningar numera.
Jag säger inte att de missat det, men om man blir klar med en ö tidigt men accessen ska först gå genom massa andra byar/knutpunkter (de drar inte accessen som ett stjärnnät direkt) så får den färdiga byn vänta på sin uppkoppling. Så tror jag läget ser ut just nu hos ip-only.
Och har det då tagit stopp så ja, då kan du själv räkna ut vad som händer :)

De lär ju inte dra onödiga accessfiber för att tillgodose de färdiga öarna.
 
X xLnT skrev:
Du är ganska överbokad i din kapacitet du köper av din ISP hemma, men det är du säkert medveten om.
Men det är väl ett ganska litet problem i dagsläget? Om jag inte lyckas fylla min access till max beror det ofta på problem som ligger utanför min fiberoperatörs kontroll.

Hur långt fram i tiden ligger det länkade satellitnätverket? Redan i dag klagas det över trängsel i omloppsbanorna.
 
Det är väl bara geostationär bana som det är trångt i.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.