K Krille4 skrev:
Jag vill inte vara för negativ men den som installerat kaminen har antagligen ganska liten erfarenhet. Anmärkningarna om närhet till brännbart material, saknad inspektionslucka och saknad takbrygga är något som är ganska grundläggande för en installatör. Jag skulle ställa installatören till svars för samtliga punkter också fråga om den som installerat verkligen har installerat kaminer tidigare.

/Krille
Du har helt rätt. Jag anlitade en entreprenad för att bygga ihop vår byggsats. I slutändan blev det 3 kontrakt. Ett för plattan, ett för materialet till huset och sedan entreprenaden som skulle bygga huset. Entreprenaden tog i tur in elektriker, vvs osv. Nu med facit i hand så blev det inte alls som jag tänkt. Det har varit samma kille som monterat ihop huset dag 1 som senare snickrade upp innerväggarna, gipsade och spacklade dem. Han målade allt invändigt, monterade ihop köket och monterade kamin + skorsten. Ingen spetskompetens inom något område med andra ord. Inte vad vi förväntat oss.
 
E exerg skrev:
Vanligaste ventilationerna i nya hus bygger fortfarande på enbart frånluft vilket innebär betydligt större undertryck än med ftx . Har huset dessutom fler våningar blir läckagerisken genom ångspärren på övervåningen ännu större.
Ja så måste det ju bli - i ett F-system är ju undertrycket själva drivkraften för att få snurr på luften och på ett säkert sätt lyckas leda in uteluft via de passiva tilluftsöppningarna. Det torde dock gå att balansera upp ett sådan system också ganska bra utifrån val av don, antal don, god ÖL-strategi :) + strategisk placering av don. FTX får dock anses vara en bättre lösning både energimässigt och luftkvalitémässigt (i fråga om att t.ex riskera suga in förorenad luft). Men det är ju samtidigt rätt mkt dyrare...
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
En liten fundering : Eftersom det är svårt att få en total balans, måste väl undertryck ( inom rimliga gränser ), vara att föredra. Inläckage av fuktig luft sker ju mot något, som är varmare och därmed borde kondensrisken vara mindre än det är i fallet med att skicka fuktig luft ut mot en något kallare omgivning, som ju blir med övertryck inomhus.
Ja, så är det ju. Jag vet faktiskt inte hur väl tekniken fungerar i dag på att lyckas bibehålla flödena över tid. Jag antar att frånluftssidan oftast blir mer igensatt än tilluftssidan. Kanske finns tryckvakter som automatiskt reglerar upp flödena utifrån det satta tryck som ska levereras i respektive stam.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ett räkneexempel för er som kan:
Jag har just nu, enligt termo-/hygrometrarna ute 0,8°C och RH ≥ 95%, inne är det 22,4°C och RH 21%.
Vilken luft innehåller mest vatten, inne- eller uteluften?
(RH ute: Är det över 95% så anges det som HI, så vi säger väl 95% för enkelhetens skull)
Jag skulle säga att det i detta fallet är mest vatten i luften utomhus:

Vid 0,8°C kan luften maximalt hålla säg omkring 5 gram vatten per m3, vilket innebär att luften vid avläsning innehåller typ 4,75 gram vatten.

Vid 22,4°C kan luften maximalt hålla typ 20 gram vatten per m3, vilket innebär att luften vid avläsning innehåller typ 4,2 gram vatten. Alltså något mindre.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det behövs knappast om kaminluckan är någorlunda tät, och kaminen får sin egen tilluft direkt utifrån.
Den är ju i stort sett helt skild från ventilationssystemet inomhus.

Vad är det förresten för "isolering" runt tilluftröret nere i grundplattan? Varför?
Det är till för att inte kyla ner plattan med den kalla luften som ska till kaminen!
 
E exerg skrev:
Vanligaste ventilationerna i nya hus bygger fortfarande på enbart frånluft vilket innebär betydligt större undertryck än med ftx .
Jag förmodar att du syftar på hus med frånluftvärmepump.
Men då har man ju öppna uteluftventiler i alla sovrum och vardagsrum, så det borde väl vara "fritt drag" och inget direkt undertryck i huset?
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
E exerg skrev:
Vanligaste ventilationerna i nya hus bygger fortfarande på enbart frånluft vilket innebär betydligt större undertryck än med ftx . Har huset dessutom fler våningar blir läckagerisken genom ångspärren på övervåningen ännu större.
Skillnaden är dock den att med enbart frånluftsventilation så tas uteluften in genom antingen fönsterventller eller typ Fresh-don i vägg, dvs att man inte suger den genom konstruktionen. Eftersom du tagit ett antal hål i klimatskalet så kan du inte bygga upp ett undertryck i huset (utan att stänga alla friskluftsdon).
 
C chokonanana skrev:
Vi planerar ett ute-rum (typ Willab Garden) längs med gaveln... Entreprenaden som gjorde plattan föreslog då att vi ändrade riktning för att underlätta inför framtiden.
Det är förstås lite synd att älta detta med Chokonanana, gjort är ju gjort.
Men om röret dragits rakt ut, och man gjort ett par altanbrädor löstagbara så...

På de 8 år vi har haft vår kamin med tilluftsrör ut, så har vi aldrig behövt pilla med ytterventilen.
Och under altangolvet hade den ju suttit väl skyddad för kringblåsande löv och annat.

Ursäkta för ältandet, Chokonanana!
 
Sen kommer man på att man vill ha gjuten platta i uterummet och då måste man ändå förlänga röret. ;)

Det ser ut som att tilluften för kaminen sitter lågt, här i norr hade jag nog övervägt att höja upp intaget. Nåt sånt här.

Ett vertikalt ventilationrör märkt "Ross ventilationsrör 125/135" längs en husvägg nära marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jerfed skrev:
Sen kommer man på att man vill ha gjuten platta i uterummet och då måste man ändå förlänga röret. ;)
Ja, den dagen den sorgen.
Men de flesta uterum har nog inte betongplatta, utan ett normalt altan-trägolv.

J Jerfed skrev:
Det ser ut som att tilluften för kaminen sitter lågt, här i norr hade jag nog övervägt att höja upp intaget. Nåt sånt här.
Men lite längre söderut verkar det inte behövas.
Den lilla snön som faller smälter oftast bort vid husväggen/grundplattan pga värmeläckage.
Så här ser det ut hos mig:
Snötäckt mark nära en husvägg med synlig värmeläckage där snön smält bort vid grundplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ett räkneexempel för er som kan:
Jag har just nu, enligt termo-/hygrometrarna ute 0,8°C och RH ≥ 95%, inne är det 22,4°C och RH 21%.
Vilken luft innehåller mest vatten, inne- eller uteluften?
(RH ute: Är det över 95% så anges det som HI, så vi säger väl 95% för enkelhetens skull)
Tabeller för uträkning av olika förhållanden gällande fukt
fukt-temperatur.gif




Här ses hur mycket fukt luft kan innehålla vid olika temperaturer samt också ångtrycket som då råder i luften.

Med hjälp av räkneexemplen ovan kan du få hjälp hur
tabellen kan användas.









fukt-tempokning.gif
I denna "snabbtabell" utläses hur den relativa fuktigheten minskar då temperaturen ökar. Utgångsläget är 0 C och 90% relativ fuktighet. Sänkningen varierar lite beroende på utgångsläget rörande RF, samt också på hur mycket fukt som absorberats i byggnadsmaterialet. Är byggnadsmaterialet riktigt
fuktigt tar det lite tid att få ner RF till nivåerna som denna tabell utvisar, oavsett vilket val av avfuktare man än gör.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
E exerg skrev:
Tabeller för uträkning av olika förhållanden gällande fukt
[bild]




Här ses hur mycket fukt luft kan innehålla vid olika temperaturer samt också ångtrycket som då råder i luften.

Med hjälp av räkneexemplen ovan kan du få hjälp hur
tabellen kan användas.









[bild]
I denna "snabbtabell" utläses hur den relativa fuktigheten minskar då temperaturen ökar. Utgångsläget är 0 C och 90% relativ fuktighet. Sänkningen varierar lite beroende på utgångsläget rörande RF, samt också på hur mycket fukt som absorberats i byggnadsmaterialet. Är byggnadsmaterialet riktigt
fuktigt tar det lite tid att få ner RF till nivåerna som denna tabell utvisar, oavsett vilket val av avfuktare man än gör.
Det föreslagna att hämta in utetempererad luft av samma volym som den frånluft som evakueras och förlita sig på att tätskiktet ska klara tilluftens volymökning känns fortfarande inte övertygande. Det finns självklart hus tom sedan före förra sekelskiftet som klarat sig bra från skadliga fuktvandring även om det mesta berott på deras hygroskopiska egenskaper men att medvetet öka riskerna ......?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag förmodar att du syftar på hus med frånluftvärmepump.
Men då har man ju öppna uteluftventiler i alla sovrum och vardagsrum, så det borde väl vara "fritt drag" och inget direkt undertryck i huset?
http://www.fresh.se/sv/1.vaeggventiler/tl98f.php Det är undertrycket som får ventilerna att funka. I ett hus som detta och med 5 pa undertryck skulle det behövts minst 10-12 st (exkl köksfläktsvolumen)
ANGÅENDE KOW:s: "fritt drag" och inget direkt undertryck i huset?
 
Redigerat:
E exerg skrev:
Det är undertrycket som får ventilerna att funka. I ett hus som detta och med 5 pa undertryck skulle det behövts minst 10-12 st
Ja, det är väl klart att om det inte är någon tryckskillnad mellan ute och inne, så blir det ingen luftväxling genom ventilen.
Men vart vill du komma?
 
  • Gilla
skalman76
  • Laddar…
Återkommer med lite hjälp förhoppningsvis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.