2 337 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Fyllnadsinbetalning den 14 februari även om vi begär uppskov?
Hej!
Vi sålde vår bostadsrätt i december. Vi fick en vinst och vi vill begära uppskov då vi för tillfället behöver putta in pengarna i vårt husbygge.
Men en sak förbryllar oss och det är den inbetalning man ska göra till skatteverket den 14 februari för att slippa betala ränta fram tills deklarationen. Gäller det endast om man tänkt att betala in reavinstskatten? För det är ju konstigt att betala in pengar till skatteverket som vi egentligen vill ha uppskov på? Och deklarera kan vi inte göra ännu.
Någon som vet?
Vi sålde vår bostadsrätt i december. Vi fick en vinst och vi vill begära uppskov då vi för tillfället behöver putta in pengarna i vårt husbygge.
Men en sak förbryllar oss och det är den inbetalning man ska göra till skatteverket den 14 februari för att slippa betala ränta fram tills deklarationen. Gäller det endast om man tänkt att betala in reavinstskatten? För det är ju konstigt att betala in pengar till skatteverket som vi egentligen vill ha uppskov på? Och deklarera kan vi inte göra ännu.
Någon som vet?
Sitter i samma situation. Jag tolkar det som så att om man begär uppskov så behöver man inte betala in något innan 14 februari. Hade man däremot tänkt betala vinstskatten så behöver pengarna komma in innan 14:e för att slippa ränta.
Det är ju den slutgiltiga skatten som en eventuell ränta ska betalas för. Så om ni tänket begära uppskov, vilket verkar vettigt eftersom de pratar om att ta bort räntan. Så ska ni inte fyllnadsinbetala för det beloppet. Skulle ni göra det så får ni tillbaka pengarna senare.
Aha, det är så alltså! Tack för svaret, allt blev lite klarare nu!D Daniel 109 skrev:
@Daniel 109 Kan du utveckla det? Jag har alltid hört att det lönar sig bäst att inte ta ett uppskov. Är det något de nyligen ändrat?D Daniel 109 skrev:
Det hela beror på ränteläget. För närvarande är statens ränta mycket låg på skattekrediten. Det gör att lönsamheten att betala av uppskovet är liten samtidigt som man minskar sin likviditet avsevärt. Skillnaden mellan kostnaden till staten jämfört med kostnaden till banken.
Dessutom får man en högre belåning till banken vilket kan minska ens möjlighet att låna för andra ändamål såvida man inte har cash.
Dessutom har uppgörelsen mellan partierna nu sagt att räntan på uppskovet ska tas bort. Det gör att ingen idag har någon anledning att betala av uppskovet.
Dessutom får man en högre belåning till banken vilket kan minska ens möjlighet att låna för andra ändamål såvida man inte har cash.
Dessutom har uppgörelsen mellan partierna nu sagt att räntan på uppskovet ska tas bort. Det gör att ingen idag har någon anledning att betala av uppskovet.
Vid regeringsbildandet sa de att det skulle bort. I år är den kvar, men sannolikheten att den försvinner är ju hög. Då är det sannolikt lönsamt att begära uppskov.
Tack, nu måste jag fundera...
Vi har pengar undansatta till vinstskatten. Men kommer behöva låna inom 6-8 månader för fortsatta arbeten på huset (räknar med ungefär samma summa). Låter som att det kan vara bättre begära ett uppskov då kanske.
Vi har pengar undansatta till vinstskatten. Men kommer behöva låna inom 6-8 månader för fortsatta arbeten på huset (räknar med ungefär samma summa). Låter som att det kan vara bättre begära ett uppskov då kanske.
Jag har fått frågan av något av mina barn som funderat på samma fråga. Jag har givit dem rådet att begära uppskov vilket de nu kommer att göra.
Istället blir det en balkong för pengarna.
Dessutom med allra största säkerhet blir det gratis att låna till uppskovet såvida nya regeringen gör dom de lovat.
Istället blir det en balkong för pengarna.
Dessutom med allra största säkerhet blir det gratis att låna till uppskovet såvida nya regeringen gör dom de lovat.
Liknande trådar
-
Någon som monterat isär en 140-säng för att få upp den för trappan?
Inredning -
Hur ska jag koppla in denna lampa med 14 sladdar?
El -
Hur effektiv är en morden LVVP jämfört med en 14 år gammal
Värmepumpar -
Landroid wr147, hur höga kanter klättrar den över?
Robotgräsklippare -
Doldinfästning i trall med bredden 145mm
Byggmaterial & Byggteknik