Varför inte bara ordna ett lotteri?

Det brukar vara en del regelverk runda spel som man kan runda den här vägen.

Jag tänkte också på lotteri!
Undra varför ingen vill köpa huset?

Jag vet inte hur reglerna ser ut i Kanada, men i Sverige är lotterier skattefria medans det blir beskattningsbart om det krävs en 'motprestation', så i det här fallet skulle det vara kanske bättre för mottagaren om det var ett lotteri istället. Det är inte alla som har råd att betala skatt på en gåva värd 10-15 miljoner...

"Om det är den personliga prestationen som avgör om du vinner ska du beskattas för vinsten. Är det däremot slumpen som avgör är vinsten skattefri."
Skatteverket

Redigerat:
Men eftersom det krävs en motprestation, i det här fallet en motivering, så är det inte slumpen som avgör.

Så ca 60 000 måste ”köpa en lott” för att hon ska få vad hon vill ha för det..

W Willewonka skrev:
Så ca 60 000 måste ”köpa en lott” för att hon ska få vad hon vill ha för det..
Ja, och hur många måste betala en "ansökningsavgift" tror du?
Haken är att de som ansöker om att få det måste betala en ansökningsavgift på 225 kronor.
Men lottpriset är väl inte nämnt än?

Och kort sagt, vill ingen köpa det för hennes önskepris, så är det inte värt det.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag gissar på nämnda 225 Kr!

• Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Ja, ca 60 000. 225kr x 60 000 = 13.5 milj

Har du läst artikeln? Man deltar i 'lotteriet' genom att ansöka och betala 225 spänn.

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du läst artikeln? Man deltar i 'lotteriet' genom att ansöka och betala 225 spänn.
Har du läst artikeln själv?
– Det måste verkligen fånga mitt hjärta. Det måste röra mig i hjärtat och inte nödvändigtvis för att det är en sorglig historia, utan för motiveringen.
Det är inte ett lotteri, utan en tävling att vara mest ömmande fall som är mest värt att tycka synd om.

Jag gissar att det är ett sätt att komma runt lotterilagstiftningen.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Det är inte ett lotteri, utan en tävling att vara mest ömmande fall som är mest värt att tycka synd om.
Precis som de flesta tävlingar där deltagarna skall skriva något för att göra en prestation och därmed inte riskera att fällas för lotteriverksamhet. Här räcker det inte att enbart motivera, utan varje deltagare erlägger en avgift som husägaren behåller.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Sedan så finns väl ingen garanti för att hon inte ångrar sig och säljer huset ändå...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.