SAM 40 har en egen grundinställning för fläkten.
 
R RoBo skrev:
Helt klart har dom inte förstått ritningen.
eller om det misstänks en framtida tillbyggnad av vinterträdgård el dyl
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Helt klart har dom inte förstått ritningen.[/QUOTE
Det ser ut som ett 100 mm rör så längden har mindre betydelse. Intaget på kaminen är inte större än 56 mm
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det behövs knappast om kaminluckan är någorlunda tät, och kaminen får sin egen tilluft direkt utifrån.
Den är ju i stort sett helt skild från ventilationssystemet inomhus.

Vad är det förresten för "isolering" runt tilluftröret nere i grundplattan? Varför?
Bra fråga, likaså längden på röret.
 
Undra om KA har sett detta innan gjutning?
 
  • Gilla
Tompassk och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Vi planerar ett ute-rum (typ Willab Garden) längs med gaveln. Man kan se balkongdörrarna till vänster om sotaren på bilden. Entreprenaden som gjorde plattan föreslog då att vi ändrade riktning för att underlätta inför framtiden. Jag personligen vet inte tillräckligt mycket för att kunna avgöra om det var ett bra/dåligt beslut. Men det betyder att vi slipper förlänga röret i samband med byggnaden av uterummet i framtiden.

Vad borde Min KA ha sett innan gjutning? Att de ändrat riktning på röret? Jag skickar gärna över dessa bilder till min KA men jag är osäker på vad jag ska fråga honom :)
 
R RoBo skrev:
Helt klart har dom inte förstått ritningen.
Vilken ritning? På ritningen som TS klippt in står det att placering och dimension skall stämmas av med kaminleverantör.
 
K Kane skrev:
Vilken ritning? På ritningen som TS klippt in står det att placering och dimension skall stämmas av med kaminleverantör.
Du förstår inte heller ritningen då.
 
C chokonanana skrev:
Tack för alla svar! Vi planerar ett ute-rum (typ Willab Garden) längs med gaveln. Man kan se balkongdörrarna till vänster om sotaren på bilden. Entreprenaden som gjorde plattan föreslog då att vi ändrade riktning för att underlätta inför framtiden. Jag personligen vet inte tillräckligt mycket för att kunna avgöra om det var ett bra/dåligt beslut. Men det betyder att vi slipper förlänga röret i samband med byggnaden av uterummet i framtiden.

Vad borde Min KA ha sett innan gjutning? Att de ändrat riktning på röret? Jag skickar gärna över dessa bilder till min KA men jag är osäker på vad jag ska fråga honom :)
Då har dom gjort rätt. När det skall förberedas för ett uterum. Men det framgår inte av grundritningen.
 
R RoBo skrev:
Du förstår inte heller ritningen då.
Vad är det jag missar?
 
K Kane skrev:
Vad är det jag missar?
Det är måttsatt på ritningen som det brukar vara och röret är ritat rakt ut kortaste vägen. Friskrivningen är ju upp till beställaren att kolla så måtten stämmer.
 
K Kortling skrev:
Enligt sotaren besiktning har du fler problem än bara undertrycket.

För det första ser OVKprotokollet lite märkligt ut. Har det verkligen slumpat sig så att man landat på 101% av mätvärdena på nästan samtliga mätpunkter?

Finns det ingen funktion i anläggningen som kompenserar med mer tilluft eller mindre frånluft när du kör köksfläkten?

Jag tycker också du bör kontrollera igen om det inte är stopp i friskluften till kaminen.
Att kompensera för minskad tilluft då köksfläkten är i bruk torde nära nog vara omöjligt ,särskilt om man valt nån utav de designfläktar som säljs på fåfängans marknad och som behöver 700-900 kbm luft för att kompensera fläktkåpans bristande uppfångningsförmåga. Här räcker ingen friskluftsventil i överkant på nåt fönster långt. Tex en vanlig fresch 80 ger max 5liter/s vid 10 pa undertryck. Det skulle mao behövas minst 40 st http://www.fresh.se/sv/1.vaeggventiler/fresh-80.php eller att ett fönster öppnas vid behov eller att man får tolerera en undermålig funktion.
 
  • Gilla
kruset och 1 till
  • Laddar…
Jag tror problemet i ditt hus är att ventilationen inte är balanserad. Du ska ha ett litet undertryck i huset, det låter som att du har ett kraftigt undertryck nu. Går ens tilliftsflälten?
 
Hej

Jo man behöver faktiskt, kan behöva, öppna ett fönster vid eldning i ett modernt hus,.
Jag har samma situation med tilluft ansluten i botten måste jag ändå öppna ett fönster och ha luckan på glänt för att få fyr i kaminen.

Mitt trick är att stapla tändveden med papper bakom och sedan ett ark med tidningspapper framför.
Tänder både bakom och framför och stänger dörren, arket framför tar sig och bygger upp tillräckligt med värme med luften som finns innanför dörren/luckan för att skapa drag.
Sedna öppnas luckan försiktigt och det får stå så i 5-10 min, fönstret stängs efter någon minut.

Tog mig tre eller fyra tillfällen med brandlarmet tjutande( som är kopplat till det vanliga larmet så det tjuter ORDENTLIGT) för att komma fram till detta.

Fixa de mer allvarliga åtgärderna i protokollet och elda en dag när det blåser lite ute så kommer det att gå lättare.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
C chokonanana skrev:
Jag gick precis ner till huset och drog loss röret för tilluften under och där sugs det in rejält med kall-luft utifrån. Det sitter ett hål i kantbalken med insekts-filter framför. Sedan vet jag inte om det kan vara något som sitter kvar i kaminen som måste plockas bort? En plugg eller liknande. Jag var lite stressad och entreprenaden arbetade i huset så jag avlägsnade mig snabbt. Jag kan kika igen ikväll. Vi har en Contura 620T.

Jag har ingen aning om vad isoleringen runt röret i plattan är. Det var firman som gjöt plattan åt oss som gjorde det arbetet.

Jag ska kika på fläkthastigheten på SAM40 modulen. Lite osäker om hur man kollar upp det men jag testar ikväll! När jag ändrar ventilationen på frånluftspannan så justeras SAM40 modulen automatiskt. Men det kanske finns någon iställning någonstans i menyerna.

om det sugs in rejält med luft ur uteluftsintaget till kaminen så har du inte balanserad ventilation i huset. det finns anledning till att misstänka injusteringen av ventilationen inte är korrekt utförd. med balanserad ventilation som du ska ha med FTX har du knappt inget undertryck i huset. ( jag vet då jag arbetar med just detta både som konstruktör och injusterare)

ta ut en ny firma som får kolla på ventilationen, tror det är en bra start.

har du kollat så filtret på tilluften är rent?

enligt diagram verkar du ha ca 200 pa i tilluftskanalen, spontant kanske det är ngt högt om det är byggt enligt den ritning som du bifogat tidigare. enligt Nibe är max flödet i maskinen 300 m3/h vilket motsvar ca 83 l/s
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.