Ska göra en mer seriöst lösning sen framöver, men som en snabb och enkel lösning för att få lite rotation på luften så tänkte jag montera en fläkt som hjälper till att transportera ut den fuktiga luften ur garaget.

Det sitter ett vanlig sånt här uttag där på väggen och det fungerar väl helt okej men skulle nog må bra av lite mer rotation.
9082535182366.jpg

Finns det någon smidig liten 230V fläkt med stickpropp att bara dra fast som kan sitta där temporärt eller är det bara fasta installationer som gäller? Vill hålla det så enkelt som möjligt, ska bara sitta där tills i vår då det ska göras något mer seriöst :)

Annars är jag lite inne på att skaffa en kraftig 120mm datorfläkt och köra den på en transformator. Den här verkar rätt schysst med bra luftflöde:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...0x120x25-mm-p36204#ProductDetailedInformation

Eller finns det något annat alternativ jag inte tänkt på? Klarar datorfläkten av minusgrader förresten? :thinking:

Stoppa in en avfuktare?

sir_daniel sir_daniel skrev:
Stoppa in en avfuktare?
Ja något sånt är planen framöver.

Nu tänkte jag som sagt bara få lite snurr på luften under delen av vintern som är kvar för att göra det bästa av situationen så något så enkelt (läs billigt :D) som möjligt just nu siktar jag på.

Ställer du in blöt/snöig bil i garaget?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ställer du in blöt/snöig bil i garaget?
Yes, försöker dock borsta bort så mycket det bara går innan för att minimera fukt. Garaget är dock väldigt kallt, ingen isolering eller sådär så nu är det minusgrader hela tiden.

Det är väl så att uteluften är ganska fuktig på vintern så en fläkt gör ingen större skillnad.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Det är väl så att uteluften är ganska fuktig på vintern...
Relativ fuktprocent ja. Absolut fuktinnehåll nej.
Så hade det bara funnits en liten uppvärmning i garaget hade det blivit rätt torrt med att dra in utomhusluft.

Okej, så en fläkt som hjälper till att suga ut den fuktiga luften skulle inte göra någon större skillnad?

Det har blivit lite frost på insidan av dörren/porten så jag antar att just när bilen ställs in så blir det lite fuktigt eftersom den är varm och säkert värmer upp ytan en liten stund innan det fryser på

Är det bara dumt att försöka elda för kråkorna för att få upp tempen lite i garaget när det är såpass dåligt isolerat?

En plan är ju att låta en byggfläkt gå på lägsta effekten kanske hälften av dygnet?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...on/uppvarmning/varmeflaktar/byggflakt-411123/

Har ju inget behov av värmen där egentligen så det vore nästan bättre att få in ännu mer luft utifrån så att det blir mindre skillnad mellan ute och inne? Vid -15 så är det kanske -6, -7 inne i garaget just nu. Värst fukt verkar det vara runt nollan ute för då håller det ändå några plusgrader inne.

Får kanske strunta i att köra in bilen när det är snöigt helt enkelt om det skulle hjälpa?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.