Vi har slutbesiktning på vårt nya hus den 31 jan. Förra veckan var sotaren där och underkände kaminen då det är för stort undertryck i huset. Jag tog kontakt med hustillverkaren som nu tittar på detta. Vet någon vad som kan vara fel?
Vi har en Nibe F750 tillsammans med en SAM-40. Entreprenören har gjort en OVK och ställt in F750 att gå på 80% som "normal". Något jag anser är lite för högt då den brummar väldigt mycket. (Betydligt mer än min mors F370 som går på 60% i ett större hus än vårt)
Bifogar ritning ifrån Servicebolaget. Samt OVK protokoll och även sotarens protokoll.
Sotaren hade riktigt svårt att tända en brasa. I slutändan fick han ställa ner F750 till 30% ventilation och även då öppna ett fönster. När brasan väl var tänd och skorstenen varm så:
1. stängde vi fönstret vilket var ok.
2. återställde sen till 80% ventilation och då var det gränsfall.
3. satte på köksfläkten och då hade vi tryck på 5 pa och rykte självklart in varav fläkten stängdes av genast.
Jag frågade sotaren om man inte kan ha FTX system och kamin varav han svarade "i allmänhet är det inga problem men hos dig går det inte".
Han föreslog att jag borrade upp ett hål i väggen vid kaminen men varför har vi då skaffat oss FTX undrar jag!? Då har vi redan 2 ventiler helt öppna på balkongdörrarna i närheten av kaminen som släpper in kallluft (utöver tillluften ifrån FTX systemet).
Alla tips är välkomna!
Vi har en Nibe F750 tillsammans med en SAM-40. Entreprenören har gjort en OVK och ställt in F750 att gå på 80% som "normal". Något jag anser är lite för högt då den brummar väldigt mycket. (Betydligt mer än min mors F370 som går på 60% i ett större hus än vårt)
Bifogar ritning ifrån Servicebolaget. Samt OVK protokoll och även sotarens protokoll.
Sotaren hade riktigt svårt att tända en brasa. I slutändan fick han ställa ner F750 till 30% ventilation och även då öppna ett fönster. När brasan väl var tänd och skorstenen varm så:
1. stängde vi fönstret vilket var ok.
2. återställde sen till 80% ventilation och då var det gränsfall.
3. satte på köksfläkten och då hade vi tryck på 5 pa och rykte självklart in varav fläkten stängdes av genast.
Jag frågade sotaren om man inte kan ha FTX system och kamin varav han svarade "i allmänhet är det inga problem men hos dig går det inte".
Han föreslog att jag borrade upp ett hål i väggen vid kaminen men varför har vi då skaffat oss FTX undrar jag!? Då har vi redan 2 ventiler helt öppna på balkongdörrarna i närheten av kaminen som släpper in kallluft (utöver tillluften ifrån FTX systemet).
Alla tips är välkomna!
Hade samma problem i mitt hus , dock är det ett gammalt med mekanisk frånluft.
Kaminen fick inte tillräckligt med luft pga de nya fönsterna var utan tilluft, så jag löste de med sätta tillluft direkt in i kaminen.
Blev som dag och natt att elda.
Kaminen fick inte tillräckligt med luft pga de nya fönsterna var utan tilluft, så jag löste de med sätta tillluft direkt in i kaminen.
Blev som dag och natt att elda.
Jo det sitter tilluft under kaminen också! Glömde skriva det. Sotaren ryckte tom ur den för att kolla att det inte var stopp i den..
Enligt sotaren besiktning har du fler problem än bara undertrycket.
För det första ser OVKprotokollet lite märkligt ut. Har det verkligen slumpat sig så att man landat på 101% av mätvärdena på nästan samtliga mätpunkter?
Finns det ingen funktion i anläggningen som kompenserar med mer tilluft eller mindre frånluft när du kör köksfläkten?
Jag tycker också du bör kontrollera igen om det inte är stopp i friskluften till kaminen.
För det första ser OVKprotokollet lite märkligt ut. Har det verkligen slumpat sig så att man landat på 101% av mätvärdena på nästan samtliga mätpunkter?
Finns det ingen funktion i anläggningen som kompenserar med mer tilluft eller mindre frånluft när du kör köksfläkten?
Jag tycker också du bör kontrollera igen om det inte är stopp i friskluften till kaminen.
Med dagens täta hus följer sådana problem och en kall skorsten i kombination med att de flesta kaminer behöver ha luckan på glänt för att få fart på brasan gör det x-tra känsligt. De flesta ftx-aggregat har därför lagt in en braständningsfunktion som skapar övertryck i huset under upptändningen vilket i de flesta fall hjälper. Ventilationen i detta fall verkar ligga runt 70 l/s = 250 kbm luft/tim men startas köksfläkten så ökas frånluften både 3-4 ggr vilket ställer krav på att kaminen är ordentligt tät ifrån rumsluftens påverkan.
Visserligen ett problem att det inte går att tända men är det verkligen därför sotaren underkänt kaminen. Verkar mera vara på grund av närheten till brännbart material?
Jag har samma problem (i ett 70-tals hus). Jag har mekanisk frånluft och tilluftsventiler i fasaden (som jag monterat). Vid vissa vädertyper i kombination med kall skorsten är det omöjligt att tända utan att öppna ett fönster eller dörr. När kaminen och skorstenen sen väl är varm så är det inga problem ens att dra igång köksfläkten. Men innan köksfläkten kan sättas på måste det nog ha brunnit 10 minuter åtminstone.
Jag har samma problem (i ett 70-tals hus). Jag har mekanisk frånluft och tilluftsventiler i fasaden (som jag monterat). Vid vissa vädertyper i kombination med kall skorsten är det omöjligt att tända utan att öppna ett fönster eller dörr. När kaminen och skorstenen sen väl är varm så är det inga problem ens att dra igång köksfläkten. Men innan köksfläkten kan sättas på måste det nog ha brunnit 10 minuter åtminstone.
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Det behövs knappast om kaminluckan är någorlunda tät, och kaminen får sin egen tilluft direkt utifrån.E exerg skrev:
Den är ju i stort sett helt skild från ventilationssystemet inomhus.
Vad är det förresten för "isolering" runt tilluftröret nere i grundplattan? Varför?
Jag gick precis ner till huset och drog loss röret för tilluften under och där sugs det in rejält med kall-luft utifrån. Det sitter ett hål i kantbalken med insekts-filter framför. Sedan vet jag inte om det kan vara något som sitter kvar i kaminen som måste plockas bort? En plugg eller liknande. Jag var lite stressad och entreprenaden arbetade i huset så jag avlägsnade mig snabbt. Jag kan kika igen ikväll. Vi har en Contura 620T.
Jag har ingen aning om vad isoleringen runt röret i plattan är. Det var firman som gjöt plattan åt oss som gjorde det arbetet.
Jag ska kika på fläkthastigheten på SAM40 modulen. Lite osäker om hur man kollar upp det men jag testar ikväll! När jag ändrar ventilationen på frånluftspannan så justeras SAM40 modulen automatiskt. Men det kanske finns någon iställning någonstans i menyerna.
Jag har ingen aning om vad isoleringen runt röret i plattan är. Det var firman som gjöt plattan åt oss som gjorde det arbetet.
Jag ska kika på fläkthastigheten på SAM40 modulen. Lite osäker om hur man kollar upp det men jag testar ikväll! När jag ändrar ventilationen på frånluftspannan så justeras SAM40 modulen automatiskt. Men det kanske finns någon iställning någonstans i menyerna.
Troligen för att isolera plattan lite mot den kalla luften som tar sig in genom röret. Men det ser lite halvltaffligt ut :/KnockOnWood skrev:
Edit: vad jag inte kan.förstå är varför man har dragit röret så långt i plattan, kaminen står ju en knapp meter från kantbalken.
I min kamin var jag tvungen att ta bort en plåt för tilluften. Lyfter du på gjutjärnsrostret i botten på kaminen bör du se spjället till tilluften.C chokonanana skrev:Jag gick precis ner till huset och drog loss röret för tilluften under och där sugs det in rejält med kall-luft utifrån. Det sitter ett hål i kantbalken med insekts-filter framför. Sedan vet jag inte om det kan vara något som sitter kvar i kaminen som måste plockas bort? En plugg eller liknande. Jag var lite stressad och entreprenaden arbetade i huset så jag avlägsnade mig snabbt. Jag kan kika igen ikväll. Vi har en Contura 620T. Jag har ingen aning om vad isoleringen runt röret i plattan är. Det var firman som gjöt plattan åt oss som gjorde det arbetet. Jag ska kika på fläkthastigheten på SAM40 modulen. Lite osäker om hur man kollar upp det men jag testar ikväll! När jag ändrar ventilationen på frånluftspannan så justeras SAM40 modulen automatiskt. Men det kanske finns någon iställning någonstans i menyerna.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
N NoOne2k skrev:
Ok, naturligtvis! Jag tänkte inte så långtIsakare skrev:
Och ja, den dragningen av röret ser verkligen märklig ut.
Kanske ville de att tilluften skulle förvärmas i plattans golvvärme
Nejdå,nån plugg el dyl har inte conturan men när friskluften och kaminröret är kallt har du ingen termisk drivkraft som gör det som kallas drag utan det är snarare bättre att stänga rostertallriken,glänta på altandörren, ha kaminluckan på glänt i upptändningsläget tills brasan värmt rökröret såpass att det går att stänga luckan utan att brasan bara tillverkar rök innan rostertallriken öppnas i väntan på att brasan uppnått den temperatur som krävs för att få igång sekundärförbränningen.C chokonanana skrev:Jag gick precis ner till huset och drog loss röret för tilluften under och där sugs det in rejält med kall-luft utifrån. Det sitter ett hål i kantbalken med insekts-filter framför. Sedan vet jag inte om det kan vara något som sitter kvar i kaminen som måste plockas bort? En plugg eller liknande. Jag var lite stressad och entreprenaden arbetade i huset så jag avlägsnade mig snabbt. Jag kan kika igen ikväll. Vi har en Contura 620T.
Jag har ingen aning om vad isoleringen runt röret i plattan är. Det var firman som gjöt plattan åt oss som gjorde det arbetet.
Jag ska kika på fläkthastigheten på SAM40 modulen. Lite osäker om hur man kollar upp det men jag testar ikväll! När jag ändrar ventilationen på frånluftspannan så justeras SAM40 modulen automatiskt. Men det kanske finns någon iställning någonstans i menyerna.