Lungna dig! Kör openfiber via zitius istället. Yes du börja nu men det verkar funkar bra. Dom var de endaste som hållade och byggde faktiskt hos oss
 
Matzeball
MathiasS MathiasS skrev:
Du är rökt. Bygg nätet själv eller flytta. Ursäkta bryskheten.
Bra tråd, TAG VARNING NÄR NI KÖPER HUS OCH FÅR VETA ATT BREDBAND ÄR PÅ GÅNG. Leta reda på en Fiberambassadör om det finns eller grannarna kanske vet. Fråga hur länge det varit på gång och hur stor anslutningsgraden är och hur stor den måste vara för att de ska sätta igång. I vårt fall krävs 80% av permanentboende eller 70% av totala antalet fastigheter. Just nu har vi 31%. Kommunen kan också vara involverad. Sök efter fiber eller bredband på deras hemsida och kontakta folk där. IT-chefen t.ex.

Det är inte bara att gräva. I värsta fall, som det är hos oss, så har några i området gjort det du säger för ett antal år sedan och sedan har de sålt nätet till Telia. Nu är det omöjligt att uppnå anslutningsgraden eftersom de som ville ha fiber har det redan liksom. De (många) som är kvar är kallsinniga för de har inte behovet eller så har de gått på att 4g är så bra och 5g är ju på gång. De förstår inte att det är som att vattna åkrarna med en bensinslang. Ingen slangbredd liksom.
Själv är jag "Fiberambassadör" ute på landet längs en riksväg. Jag har lagt ner otaliga gratistimmar på att dela ut lappar i området, föra statistik, samla e-postadresser, informera om status, återrapportera till Telia och motivera fastighetsägare ofta utan datorvana att satsa 25,000 för att deras trygghetslarm ska fungera bättre och att de kan få ytterligare 50 tv-kanaler som de inte kommer att orka titta på. När det inte räcker får man ju ta upp det där med barnens eller barnbarnens spelande. Ja, det finns massor av bra argument. Ändå är jag glad att jag gjorde det. Fördelen för mig som nyinflyttad för 3 år sedan är att jag har lärt känna många runt om i bygden, fast nu börjar de kanske tycka att jag snackat skit eftersom inget händer.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
bruka och 12 till
  • Laddar…
Snart är 5G här så ta det lugnt det löses sig .
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
faf och 5 till
  • Laddar…
IP Only har jag bara hört dåliga omdömen om - och det förnodligen med rätta i de flesta av fallen
I Norrtälje kommun var det många som band upp sig för IP Only , men inte tillräckligt många.
När sedan kommunalägda Norrtälje Energi tillsammans med Telia kom med ett erbjudande om att ansluta med stadsnät för 19.900 kronor (precis ALLTING ingick i det priset) blev fler intresserade. Dock var många bundna till IP Only, trots att de inte levererat någonting! Jag vet inte hur det har löst sig för dessa som skrivit på för IP Only - men hoppas att det har ordnat sig för dessa.
Telia och Norrtälje Energi har nu på mindre än ett år dragit in stadsnät/bredband hos bland andra undertecknad (som aldrig skrev på för IP Only).
Kolla med kommunen hur deras planer ser ut! "Hela landet ska leva och ha tillgång till bredband", säger den nya regeringen.
Lycka till!
 
  • Gilla
Torgil
  • Laddar…
M MarcusSE1987 skrev:
Testa att pointa ditt mobila bredband mot endast 3g och blocka 4g. Funkade mycket bättre för mig. Blev både stabilare och snabbare!
Det här är intressant för 3G är en ganska kass teknik jämfört med 4G, men i takt med att mycket av datatrafiken (även en del telefoni med VoLTE) flyttat till 4G så kan det faktiskt frigöras kapacitet i 3G som gör att det kan börja fungera bättre.
Så på kort sikt kan det kanske vara värt att pröva om täckningen för 4G är dålig då utrustningen troligtvis försöker hålla kvar 4G även med dålig mottagning. de brukar vara konstruerade så. Men snart börjar man nog montera ned 3G nätet, men det frigör ju frekvenser.
 
Hej,

Gör såhär:
1. Det finns förmodligen en fiberkoordinator, det kan vara en engagerad IT chef på kommunen (som i mitt fall) eller annan person, sök upp och engagera honom/henne, titta på ev kartor osv osv. Se vilka som skrivit på för intresse (Antal iaf)]
2. Hemligheten och jobbet är nu för dig att gå hem till alla dina grannar och se till att många (60%) eller så skriver på att de är intresserade av fiber. Att skriva på intresse är inte samma som att tacka ja.
3. Få fiber om tillräckligt många vill.Har ni redan gjort detta så blir det svårt...
Jag har passerat steg 1 och påminner hela tiden min FB grannsammverkansgrupp om att fiber är viktigt och har en dialog med min kontaktperson om hur många som är intresserade och när vi kan skicka in om själva starten. Nyss ärvdes ett hus och jag ska passera där och tjata lite om fiberanslutning.

//Hasse

Hej!

I maj förra året tittade jag på ett hus, och deltog i budgivningen. Fiber var på väg enligt mäklare, men ej beställt till denna fastighet. Flera fastigheter runt om som sålts senaste tiden och även under samma tid hade texter som att fiber är beställt, fiber på gång. Detta hus ligger utmed en större riksväg, mellan två städer. I princip varje hus på flera mil lång sträcka hade skyltar om att de ska få fiber.

Jag ville kolla så jag fortfarande kunde ansluta mig, och att de inte kommit för långt i bygget. Jag får svaret att de befinner sig i planeringsstadie, att de samlar in markavtal, nödvändiga tillstånd och upphandlar en entreprenör. Men att jag fortfarande kan göra en beställning, dock till ett högre pris. Jag känner att det känns bra, fiber är ändå ett krav för mig men att leva kanske ett år med 4g det överlever jag. Jag köper huset och beställer fiber såfort jag skrivit på pappren.

Flyttar in i september och har levt här ett tag nu, 4G börjar irritera mig nu då det kvällstid är överbelastat och trots full täckning får ut låga hastigheter. Tur jag kan spela nästan varje kväll med acceptabel ping, men göra två saker samtidigt, glöm det. Men flera servrar jag väntar på att starta upp igen. :/

I veckan fick jag ett brev från leverantören, kuvertet märkt "Framtidssäkra din fastighet", och jag tänker äntligen ska de börja. Och jag läser "Annullering av din fiberbeställning".. På grund av att anslutningsgraden varit för låg.

Det känns som ett knytnävslag i magen, och jag vet inte var jag ska ta vägen. All lust till att renovera och fixa med mitt drömhus har bara försvunnit, jag är helt apatisk.

Jag dubbelkollade innan jag skrev på, de sa ingeting om att det var låg anslutningsgrad utan att de planerade och samlade tillstånd och avtal. Fanns ingen tveken utan det var helt klart på gång...

Nu sitter jag med ett hus, som jag köpte rätt billigt, men som troligtvis redan nu sjönk i värde rätt skapligt när möjligheten till fiber försvann. Kopparnätet är borta här sedan flera år, och 4G-nätet under all kritik trots "full täckning".

Någon annan som åkt på samma käftsmäll? Kan man hävda att jag blivit lurad då de i mejlet inte skrev något om detta utan låtsades som att allt var okej och att de fixade med upphandlingar och avtal/tillstånd? Jag anser att hade de vetat att det var låg anslutningsgrad skulle de ha skrivit det.

Jag antar att jag är "fucked", som ungdomarna säger. :([/QUOTE]
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Z Zizzi skrev:
Snart är 5G här så ta det lugnt det löses sig .
Visst kommer 5G men vilken 5G då det är ett samlingsnamn för olika realiseringar, troligtvis blir det "många samtidiga - IoT" som blir fokus på under 202x-decenniet.;)
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
M MarcusSE1987 skrev:
Testa att pointa ditt mobila bredband mot endast 3g och blocka 4g. Funkade mycket bättre för mig. Blev både stabilare och snabbare!
En stor skillnad på 3G och 4G är latencyn, i 3G-nätet får man räkna med 200-300 ms till vardags och 4G tar detta till 30-40 ms. Så det är en avsevärd skillnad för någon som pratar om acceptabel ping i onlinespel.
 
T tompaah7503 skrev:
En stor skillnad på 3G och 4G är latencyn, i 3G-nätet får man räkna med 200-300 ms till vardags och 4G tar detta till 30-40 ms. Så det är en avsevärd skillnad för någon som pratar om acceptabel ping i onlinespel.
Ja, vanlig slösurfade går bra i 3G men ska man spela så är 4G ett måste, minst.
 
Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Gör såhär:
1. Det finns förmodligen en fiberkoordinator, det kan vara en engagerad IT chef på kommunen (som i mitt fall) eller annan person, sök upp och engagera honom/henne, titta på ev kartor osv osv. Se vilka som skrivit på för intresse (Antal iaf)]
2. Hemligheten och jobbet är nu för dig att gå hem till alla dina grannar och se till att många (60%) eller så skriver på att de är intresserade av fiber. Att skriva på intresse är inte samma som att tacka ja.
3. Få fiber om tillräckligt många vill.Har ni redan gjort detta så blir det svårt...
Jag har passerat steg 1 och påminner hela tiden min FB grannsammverkansgrupp om att fiber är viktigt och har en dialog med min kontaktperson om hur många som är intresserade och när vi kan skicka in om själva starten. Nyss ärvdes ett hus och jag ska passera där och tjata lite om fiberanslutning.
Skriver under på detta 100%.

Svenskar är i regel dåliga på att samarbeta över fastighetsgränserna. Men där man gör det är framgången ofta väldigt tydlig.
De som engagerar sig för fibern, vilket innebär att man på sin fritid får kuska runt hos grannar och prata om fiberns tekniska fördelar och dess positiva ekonomi i längden, ja de områdena skjuter ofta också förbi målet med anslutningsgraden.

Känner till flera områden där man engagerat sig i byalag eller enskilda eldsjälar (varit en sådan själv) och det är så tydligt. I motsats där ingen driver saken frivilligt utan det är bara leverantörens information och kuvert som "säljer in" fibern, där brukar det också bli för få anslutna tyvärr.

Så det är nya tag som gäller.
Leta reda på de grannar som beställt men nu fått fibertorsk. Bilda en förening, börja knacka dörr. Kontakta andra leverantörer, det kan finnas kommunalt fiberbolag. Eller områdets elnätsleverantör. Zitius är stor och kan vara intresserad om ni får tillräckligt många. Räkna med att det kommer dröja fem år innan det blir något, det är en långsam process.

De allra sämsta förutsättningar är i glesbygd med många fritidshus. Fritidshusägare är ofta väldigt svåra att övertyga om fiberns fördelar. Men är folk bara fastboende så brukar man kunna snacka in dem.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
IP-only är tyvärr ett lurendrägeriföretag. Finns många exempel på det. De lovar en sak och gör en annan.
När vi letade entreprenör till vår fiberförening blev vi varnade för dem.

Som flera sagt är det nog bäst chans att dra igång en egen fiberförening.
 
  • Gilla
Rickie och 1 till
  • Laddar…
B
Starta en ekonomisk förening och bygg själva.. gå ihop med dina grannar.

Hur är det med elnätet? Är det en ekonomisk förening eller vinstdrivande bolag?
 
Förstår ditt dilemma. För att hjälpa dig lite med ditt problem med 4G uppkopplingen. Du skriver att du har täckning på wifi men det händer inget. Har du många enheter uppkopplade på wifi? Det är så att alla dina uppkopplade enheter delar på den bandbrädd som du har totalt. Tex 100MB på 10 enheter blir bara 10MB på varje enhet. Risken är ju så klart att du har ännu fler enheter. Tex vår familj har ca 20 enheter igång samtidigt. Tv,tv spel telefoner, ipads, datorer kameror mm.
Det kan finnas en lösning: det är att du köper en riktig router eller access punkter med mu-mimo reknik I. Enkelt förklarat så delar den inte bandbrädden lika mellan uppkopplade enheter utan ge mer krävande enheter mer och mindre till dom som inte behöver. Du kan även prioritera enheter.
Ett annat alternativ är att att dra nätverkskabel till så många enheter som möjligt Tex. Tv och datorer. Då slipper dom vara med och dela på wifi bandbrädden. Själv så gjorde vi en kombo i vårt hus på 230kvm med tjocka tegelväggar i. Så vissa platser var det nästan omöjligt att få ut med än 5-10 Mb i vissa delar av huset trots att jag stängde av alla andra wifi enheter.

Hoppas det löser sig...
 
B
Var bor du? Villen ort?
 
"MickeOj" ser ut att ha lämnat forumet efter sitt första inlägg.
 
  • Ledsen
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.