1 612 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Inget vatten från brunnen
Vi har ett sommarställe med en djupborrad brunn. Pumpen är en Grundfos SQ2-70 med en 100L Membrantank.
Nu i veckan var vi där och hade vatten så länge som tanken höll trycket. Därefter tog det slut.
Det hörs att pumpen går men den pumpar inte upp. Stängde strömmen och väntade ett par timmar. Samma resultat. Vi var där 14 dagar tidigare och då hade vi vatten hela tiden.
Det har visserligen varit kallt men jag kan inte tänka att det frusit i brunnen eller slangen ner till pumpen. Värmen i pumphuset ligger runt 5-10 grader.
Konstigt om brunnen sinat mitt i vintern tycker jag.
Vad kan det annars bero på?
Nu i veckan var vi där och hade vatten så länge som tanken höll trycket. Därefter tog det slut.
Det hörs att pumpen går men den pumpar inte upp. Stängde strömmen och väntade ett par timmar. Samma resultat. Vi var där 14 dagar tidigare och då hade vi vatten hela tiden.
Det har visserligen varit kallt men jag kan inte tänka att det frusit i brunnen eller slangen ner till pumpen. Värmen i pumphuset ligger runt 5-10 grader.
Konstigt om brunnen sinat mitt i vintern tycker jag.
Vad kan det annars bero på?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Antagligen har backventilen som sitter längst ned på sugslangen (bottenventilen) inte stängt ordentligt så att vattnet runnit baklänges ned i brunnen. Med luft i slangen kan inte pumpen dra upp vatten. Prova att fylla på systemet med vatten (kanske finns en plugg i pumpen) och se om du får igång det. Kvarstår problemet får du dra upp sugslangen och byta ventilen.
Har du möjlighet att mäta strömmen till pumpen? Vad jag kan se är märkströmen 8.4 A. Om du lossar anslutningsslangen till pumpen och startar den, kommer de då inget vatten alls? I värsta fall får man lyfta pumpen för att se hur den ser ut. Hur djupt är hålet? Hur djupt sitter pumpen?
Det finns måttband med sensor på för att man ska kunna mäta hur långt ner det är till vattenytan, det går kanske annars att se vattenytan om du öppnar borrhålet?
Det finns måttband med sensor på för att man ska kunna mäta hur långt ner det är till vattenytan, det går kanske annars att se vattenytan om du öppnar borrhålet?
Jag är inte helt insatt i det tekniska så rätta mig om jag skriver fel.
Enligt uppgift är hålet 42 mtr. Pumpen sitter väl där också antar jag.
Det ska sitta en backventil i själva pumpen Grundfos SQ2-70. Finns kanske ytterligare en vid tanken.
Tryckmätaren visar noll. Normalt går den direkt till 2 kg när man startar pumpen, för att sen stiga långsamt till ca 3,5 kg.
Vi är inte där nu och det kommer att dröja ett tag innan vi kan åka dit igen.
Då kan jag kolla mer och även mäta strömförbrukningen.
Enligt uppgift är hålet 42 mtr. Pumpen sitter väl där också antar jag.
Det ska sitta en backventil i själva pumpen Grundfos SQ2-70. Finns kanske ytterligare en vid tanken.
Tryckmätaren visar noll. Normalt går den direkt till 2 kg när man startar pumpen, för att sen stiga långsamt till ca 3,5 kg.
Vi är inte där nu och det kommer att dröja ett tag innan vi kan åka dit igen.
Då kan jag kolla mer och även mäta strömförbrukningen.
Det är en borrhålspump. oavsett om backventilen är felaktig så kommer det vatten, bara att det åker tillbaka vid stopp pump.
Hur är anslutningen vid hålet, en meter ner, ingen frysrisk eller med en 90 graders vinkel vid foderröret, där finns en frysrisk
eller så har slangen en ispropp. I bland släpper en ispropp om man kör pumpen 5 min och har en kran lite öppen och stänger av,
väntar i 10 min och gör så några ggr till på samma sätt
Hur är anslutningen vid hålet, en meter ner, ingen frysrisk eller med en 90 graders vinkel vid foderröret, där finns en frysrisk
eller så har slangen en ispropp. I bland släpper en ispropp om man kör pumpen 5 min och har en kran lite öppen och stänger av,
väntar i 10 min och gör så några ggr till på samma sätt