Bor i ett nybyggt hus där det sitter dimmers i alla rum. Inga låter eller flimrar. Igår gick en sönder då städerskan tyckte det var en bra idé att spruta in någon sorts rengöringsmedel i dosan. I vilket fall som så åkte jag till bygghandeln och köpte en ny. De som sitter i huset kunde jag inte hitta så det blev en Schneider universal som ska klara led och hela köret.
850kr senare kommer jag hem, kopplar in den och den brummar när man dimmrar. Det sitter en 50 Watts lampa i taket, provat byta ut lampan och vrida på inställningen på dimmern men inget funkar. De andra dimmersen i huset är knappt hörbara ens när man sätter örat hela vägen in till brytaren. Denna låter så jag kan höra den i rummet utanför.
Även om jag är väldigt känslig så ska de väl inte låta så? Särskilt inte heller med tanke på priset.

• Gilla
Philipoo och 1 till
  • Laddar…
Surrande ljud kan uppstå i drosslar/spolar i en dimmer.
Om den låter så det hörs i hela huset bör du åtgärda det.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Är det en sån här dimmer du köpt?
[länk]
Vad är det för lampa du vill dimra, halogen?
I vilket fall borde det givetvis fungera utan missljud.
Passa på och byt upp dig till en plejddimmer om du ändå ska byta, kostar ca800 med ratt.
Ja det är en sådan jag köpt...fast till ett bra mycket högre pris.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Om du misstänker att det är ett felaktigt exemplar och tänker be om en ny så passa på att nyttja Bauhaus prisgaranti mot Hornbach.

Tack för era svar. Har provat att ändra enligt instruktionsboken mellan de olika lägena. I ett av lägena låter den mindre. Jag kan fortfarande höra den men inte lika mycket som innan. Frågan är då bara hur den kommer låta den dagen jag sätter in en LED i den?
Har köpt den på XL-bygg och de har absolut ingen prisgaranti då deras målsättning antagligen är att vara dyrast. :D
Misstänker inte att det är ett felaktigt exemplar utan antar att de helt enkelt inte är bättre. Tråkigt med tanke på priset.

• Gilla
Thailund
  • Laddar…
Aha, jag var säker på att det var Bauhaus men jag mindes nog något från en annan tråd. De kanske har garanti åt andra hållet :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.