7 971 läst · 55 svar
8k läst
55 svar
Nybyggt hus. Installera (golv)värme eller inte på övervåningen?
Fel inställt.O OveRa skrev:Vi hade för ett antal år sedan ett hus med golvvärme på bottenplan och radiatorer på övervåningen, perfekt och problemlöst eftersom vi gärna vill ha olika temperaturer i sovrummen.
Nu har vi golvvärme på båda planen, idiotiskt och svårmanövrerat, kallt nere, varmt uppe eller tvärtom, rummen oerhört svåra att temperaturåtskilja om inte dörrarna är hermetiskt tillslutna så, golvvärme nere, radiatorer uppe är mitt råd.
Inte alls, golvvärme fungerar dåligt i tvåplanshus eller med hus med många rum där det önskas olika temperaturer i de olika rummen. Om ett rum läcker ut värme stängs den ju av i ett annat rum vilket medför att golvet kallnar och golvvärmeeffekten försvinner. I det rum som det önskad högre temperatur blir ju då temperaturen på golven onödigt hög.R RoBo skrev:
Det är sedan ett helsike att på ett bra sätt få tillbaka rätt temperatur eftersom golven värms och svalnar olika fort.
Så det så!
Tacka för alla era input. Jag får helt enkelt se till att övertyga frun med era råd!
Trots de stora fönsterpartierna upplever vi inget kallras i sovrummet. Däremot känner jag att det drar/kallras i hallen på nv och detta borde ju elimineras då vi tillför värme på övervåningen...
Trots de stora fönsterpartierna upplever vi inget kallras i sovrummet. Däremot känner jag att det drar/kallras i hallen på nv och detta borde ju elimineras då vi tillför värme på övervåningen...
Då är det fortfarande fel injusterat.O OveRa skrev:Inte alls, golvvärme fungerar dåligt i tvåplanshus eller med hus med många rum där det önskas olika temperaturer i de olika rummen. Om ett rum läcker ut värme stängs den ju av i ett annat rum vilket medför att golvet kallnar och golvvärmeeffekten försvinner. I det rum som det önskad högre temperatur blir ju då temperaturen på golven onödigt hög.
Det är sedan ett helsike att på ett bra sätt få tillbaka rätt temperatur eftersom golven värms och svalnar olika fort.
Så det så!
Och därmed basta!O OveRa skrev:
Nja Ove. De fungerar. Bara man justerar in det korrekt. T.ex mitt system. Källaren med ingjuten slang i betong. Går på samma fördelare som golvvärme markplan där golvvärmen ligger på plåt. Och råga på allt så har jag stora c22 radiatorer i 5 andra rum med samma framledningstemp som golvvärme. Fungerar exakt så som beräknat och justerat!
Så de så!
OK!
Följdfråga:
Har tittat på diverse lösningar för att lägga golvvärmen. Det jag fastnade för var metoden med att lägga ut slingorna samt fylla ut med gipsskivor mellan och sedan flytspackla. Känns som att det går ganska fort och besparar mig många kronor jmf med att köpa ett färdigt system typ floore eller färdiga skivor med spår. Dessutom kan jag hålla ner bygghöjden.
Tankar om denna metod?
Edit:
Är kravet/regeln att flytspackla 15mm över slangen? Om så är kravet försvinner ju hoppet om att hålla ner bygghöjden... Såg framför mig att fästa slangen (12mm) med klammer direkt i golvspånet. Ev primer samt sedan flytspackla med färdig höjd (för att lägga trägolv) bara någon mm över slangen. Är detta No-Go?
Följdfråga:
Har tittat på diverse lösningar för att lägga golvvärmen. Det jag fastnade för var metoden med att lägga ut slingorna samt fylla ut med gipsskivor mellan och sedan flytspackla. Känns som att det går ganska fort och besparar mig många kronor jmf med att köpa ett färdigt system typ floore eller färdiga skivor med spår. Dessutom kan jag hålla ner bygghöjden.
Tankar om denna metod?
Edit:
Är kravet/regeln att flytspackla 15mm över slangen? Om så är kravet försvinner ju hoppet om att hålla ner bygghöjden... Såg framför mig att fästa slangen (12mm) med klammer direkt i golvspånet. Ev primer samt sedan flytspackla med färdig höjd (för att lägga trägolv) bara någon mm över slangen. Är detta No-Go?
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Ska du bara ha trägolv så är det ju bara plast och lumppapp över
Glespanel är en väg att gå för att slippa flytspackla.
Glespanel är en väg att gå för att slippa flytspackla.
Tror det är en bra metod. Gipsmetoden brukar den kallas. Finns några referenser på VP forum.F Fluffy skrev:OK!
Följdfråga:
Har tittat på diverse lösningar för att lägga golvvärmen. Det jag fastnade för var metoden med att lägga ut slingorna samt fylla ut med gipsskivor mellan och sedan flytspackla. Känns som att det går ganska fort och besparar mig många kronor jmf med att köpa ett färdigt system typ floore eller färdiga skivor med spår. Dessutom kan jag hålla ner bygghöjden.
Tankar om denna metod?
Edit:
Är kravet/regeln att flytspackla 15mm över slangen? Om så är kravet försvinner ju hoppet om att hålla ner bygghöjden... Såg framför mig att fästa slangen (12mm) med klammer direkt i golvspånet. Ev primer samt sedan flytspackla med färdig höjd (för att lägga trägolv) bara någon mm över slangen. Är detta No-Go?
Behöver bara fylla i spåren med spackel.
https://docplayer.se/6215505-Optihe...som-alla-andra-enklare-snalare-genialisk.html
Nu har vi visserligen luftvärmepump, men vi använder aldrig elementen på övervåningen (och nästan inga nere heller, utom i barnens sovrum eftersom de stänger dörren om sig), så golvvärme på hela övervåningen känns som en onödig kostnad. Skulle satsa på golvvärme i badrummet och en liten snygg radiator under varje fönster.
Liten och snygg radiator... Är det så man ska dimensionera ett värmesystem?
Om rummets behov kräver ett stort och fult då blir det så. Golvvärme alla dagar i veckan tycker jag. Defentivt med bergvärmepump.
Om rummets behov kräver ett stort och fult då blir det så. Golvvärme alla dagar i veckan tycker jag. Defentivt med bergvärmepump.
Ja du Fluffy, jag har faktiskt i flera år brottats med samma fråga.
Här har jag hus med vattenburen GV i betongplatta och oinredd övervåning med träbjälklag och golvspån på.
Frånluftsvärmepump.
Under något år med oinredd ÖV och ingen värme har jag försökt uppskatta värmebehovet.
Kom fram till:
1. Det klarar sig ej enbart med värme från BV.
2. Det är ganska lågt värmebehov och börjar typ i perioden med under nollgradigt
3. När värmebehovet på ÖV kommer så har ofta värmepumpen börjat köra lite elpatron.
Mina alternativ som jag bollat med har varit (förutom vattenburen GV på nedervåning som redan är klart):
1 Full golvvärme, hela våningsplanet
2 Golvvärme bara i badrum, elradiatorer under fönster. (badrum har takfönster)
3 Ingen golvvärme alls, bara radiatorer
4. GV i badrum samt en slinga längs ytterväggar och framförallt under fönster, sen ev elradiatorer.
Förutom tid och kostnad så har ett problem med att sätta golvvärme varit att jag tänkt lite fel (typ), klantat mig (typ) och har både lite knapp takhöjd för att höja golvet och att trappan just nu slutar i perfekt höjd för att inte ha golvvärme. Det blir helt enkelt väldigt dumt och besvärligt för mig att höja golvnivån 2 cm.
Alternativet är då kanske att istället fräsa ner slingor i golvspånet, vilket jag blir lite nojig över och tänker på hållfasthet.
Så just nu har jag valt 2, GV i badrum, elradiatorer i övrigt.
2 rum är klara, badrummet på gång.
Jag kommer köra med Roths 10,5 mm slang.
Jag förbereder med plats så en GV-fördelare ryms, så ifall jag ångrar mig i framtiden kan jag lyfta på golvlister och klickgolv (billiga klickgolv, går att kasta utan att gråta), och dra ut fler av Roths 10,5 mm system. Men detta system (tunn slang) har en slinglängd på typ max 50-60 meter, så det blir ju flera slingor. Men med 4 slingor, som läggs glesare mot mitten i huset och hallen helt utan, så bör det nog kunna klara sig.
Men det är inte planen just nu i alla fall, men en reservplan.
Badrummet var dock en nobrainer. Skönt att slippa radiator där, svårt att få en på någon bra plats, och omöjligt att ångra sig sen, utan att behöva totalt riva ut allt.
Jag har ytterligare en tanke vad gäller värmebalansen.
På bottenvåningen kör jag helt utan några som helst termostater, alla slingor är injusterade var för sig, och värmepumpen schuntar ut framledningstemp styrd av utetemp och värmekurvan. Funkar mycket bra, betongplattans värmetröghet är så stor att det bara är löjligt att försöka styra.
Men på övervåningen får man ju en (förhållandevis) snabb reglering, så där måste det nog styras individuellt.
Det bör kunna gå att fixa ganska bra och lätt även med GV, men radiatorer är ju ytterst lämpade för sådan här snabb temperaturreglering.
Här har jag hus med vattenburen GV i betongplatta och oinredd övervåning med träbjälklag och golvspån på.
Frånluftsvärmepump.
Under något år med oinredd ÖV och ingen värme har jag försökt uppskatta värmebehovet.
Kom fram till:
1. Det klarar sig ej enbart med värme från BV.
2. Det är ganska lågt värmebehov och börjar typ i perioden med under nollgradigt
3. När värmebehovet på ÖV kommer så har ofta värmepumpen börjat köra lite elpatron.
Mina alternativ som jag bollat med har varit (förutom vattenburen GV på nedervåning som redan är klart):
1 Full golvvärme, hela våningsplanet
2 Golvvärme bara i badrum, elradiatorer under fönster. (badrum har takfönster)
3 Ingen golvvärme alls, bara radiatorer
4. GV i badrum samt en slinga längs ytterväggar och framförallt under fönster, sen ev elradiatorer.
Förutom tid och kostnad så har ett problem med att sätta golvvärme varit att jag tänkt lite fel (typ), klantat mig (typ) och har både lite knapp takhöjd för att höja golvet och att trappan just nu slutar i perfekt höjd för att inte ha golvvärme. Det blir helt enkelt väldigt dumt och besvärligt för mig att höja golvnivån 2 cm.
Alternativet är då kanske att istället fräsa ner slingor i golvspånet, vilket jag blir lite nojig över och tänker på hållfasthet.
Så just nu har jag valt 2, GV i badrum, elradiatorer i övrigt.
2 rum är klara, badrummet på gång.
Jag kommer köra med Roths 10,5 mm slang.
Jag förbereder med plats så en GV-fördelare ryms, så ifall jag ångrar mig i framtiden kan jag lyfta på golvlister och klickgolv (billiga klickgolv, går att kasta utan att gråta), och dra ut fler av Roths 10,5 mm system. Men detta system (tunn slang) har en slinglängd på typ max 50-60 meter, så det blir ju flera slingor. Men med 4 slingor, som läggs glesare mot mitten i huset och hallen helt utan, så bör det nog kunna klara sig.
Men det är inte planen just nu i alla fall, men en reservplan.
Badrummet var dock en nobrainer. Skönt att slippa radiator där, svårt att få en på någon bra plats, och omöjligt att ångra sig sen, utan att behöva totalt riva ut allt.
Jag har ytterligare en tanke vad gäller värmebalansen.
På bottenvåningen kör jag helt utan några som helst termostater, alla slingor är injusterade var för sig, och värmepumpen schuntar ut framledningstemp styrd av utetemp och värmekurvan. Funkar mycket bra, betongplattans värmetröghet är så stor att det bara är löjligt att försöka styra.
Men på övervåningen får man ju en (förhållandevis) snabb reglering, så där måste det nog styras individuellt.
Det bör kunna gå att fixa ganska bra och lätt även med GV, men radiatorer är ju ytterst lämpade för sådan här snabb temperaturreglering.
Redigerat:
Vattenburna radiatorer har dock aldrig varit något alternativ för mig.
Men el, då värmebehovet på övervåningen som sagt redan sammanfaller med att det börjar gå på elpatron i pumpen, då spelar det ingen roll var jag förbrukar samma kilowattimme ...
Har du bergvärme får du dock en annan ekvation, du sparar el under hela (eller nästan hela) vintern.
Vid sidan av vägen, TotalControl; tack för tipset och länken till "gipsmetoden"!
Men el, då värmebehovet på övervåningen som sagt redan sammanfaller med att det börjar gå på elpatron i pumpen, då spelar det ingen roll var jag förbrukar samma kilowattimme ...
Har du bergvärme får du dock en annan ekvation, du sparar el under hela (eller nästan hela) vintern.
Vid sidan av vägen, TotalControl; tack för tipset och länken till "gipsmetoden"!
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Plåtarna behövs för att sprida värmen jämnare, är det budget så brukar det dyka upp folk som har köpt för mycket på blocket ofta.