Tackar så mycket för alla svar.

Ska ta till mig av alla och försöka känna mig fram vad som blir bäst för oss.
Gillar att lära mig nya saker så ingen information är fel. Gäller bara för mig att ta till med de jag känner är bra =)

Bästa svaret

tänk på:
här på forumet finns en jävla massa kunskap och en jävla massa förståsigpåare (som mig). Sila fram det som är bra för er.
Lycka till och ta det lugnt!

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Grattis till ett fint hus.

Vänta gärna med att sätta ssågen i huset och bo in i huset. Det tar en tid innan man har lärt sig vilka rum man använder och hur man helst spenderar tid i dom. Vi köpte också ett gammalt hus för några år sedan. Vi ville börja renovera direkt och göra det till vårt drömhus. Vi hade massa planer för huset. Dock så började vi aldrig med någon renovering utan det fick vänta. Sen ett år senare hade vi helt ändrat oss angående hur vi ville göra med huset. Nästan allt som vi ville göra när vi flyttade in var helt ändrat just på grund av att vi hade bott in oss och lärt oss hur vi använder huset.

Ett till råd annars är att försök inte riva väggar och ändra för mycket i huset. Absolut mycket enklare att låta väggar vara än att växla av och ändra gamla konstruktioner. Det är lätt att man flyger väg i idéer och tankar om renovering och överrenoverar om man kallar det så, det som man mister i renovering är pengar och den viktiga familjetiden.

Några av mina tankar :)

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Köket på dina mäklarbilder ser nästan likadant ut som i mitt hus (från 80-talet) när jag köpte det. Vi var trötta på furu och så målade vi taket vitt och passade på att fälla in några spottar. Då fanns inga LED till överkomliga priser. Idag vet jag att man ska planera spottarnas position mycket noga, annars står man mest och jobbar i sin egen skugga.
Innerfönstret i trapphuset är roligt! Och de kopplade två-glas-fönstren! Förr i tiden hade man sådana virkade korvar som man lade nederst på fönsterbrädan för att motverka drag, vet dock inte vad dom hette på svenska.

Hellre vara lycklig i ett ruckel (ditt hus är inte ett ruckel) än sönderstressad i ett uppvisningsdrömfacebookhus.

• Gilla
Klabbarparn och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Att förstora allrummet på öv är nog inga problem, samma m toan. Borde ej vara bärande väggar där. Men ett vattenburet system är en mkt bra investering, även om det kostar. Jag är ganska avundsjuk på era två kakelugnar! Men bo in er först!

• Gilla
Mlindahl
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Att förstora allrummet på öv är nog inga problem, samma m toan. Borde ej vara bärande väggar där. Men ett vattenburet system är en mkt bra investering, även om det kostar. Jag är ganska avundsjuk på era två kakelugnar! Men bo in er först!
Vet att många säger att bo in oss men känns så svårt just nu då man bara vill komma igång och har haft idéer till vad jag vill göra i olika hus så länge så känns som att man bara vill börja direkt och köra!

Men jag ska försöka att övertala sambon att spendera i vattenburen värme är de vi ska gå på först. Och sedan ta ytskitet efter det så vi inte förstår så mycket när man installerar värmen.

Men får se. Har en unge på väg (14 mars) och vill gärna ha vårt sovrum och barnrum klara inom ett år men man kanske ta de rätt lugnt innan man drar igång för mycket. Får se hur länge jag orkar vänta ^^

Största och viktigaste rådet är ett rum i taget. Speciellt med ett barn i huset kommer ni INTE orka med byggkaos. Det kommer slita fruktansvärt på relationen. För barnet kommer ta massor av energi första tiden. Då vill man bara att allt annat ska flyta på och skapa familjelycka.

Sen skulle jag vilja hålla med föregående talare. Jag har flyttat in i hus för ett par månader sen och även om jag hade en lång lista i början på allt jag ville ta tag i så kommer jag faktiskt avvakta med stora projekt till sommaren. Jag kör måla och fixa lite lätt under tiden.

Kattvindarna verkar redan ha fått modifieringar men jag vet en tidigare tråd där det varnas för att alltför lättvindigt ta bort dem. Om jag kommer ihåg rätt så handlade det på något sätt om att man riskerar att huset glider isär och blir buktigt. Ska se om jag kan hitta den. Nu skrev du ju att du skulle kolla det så det blir nog bra.

Mvh/LOB

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.