Vi byggde nytt hus för 5 år sedan. Köpte då hemnes badrumsmöbler från Ikea. Efter ca 1 år fick vi problem med möblerna. Då kunde vi byta de dåliga delarna på garanti. Dock fortsatte problemen, färg som släpper och spricker. Nu 5 år efter inköpet ser det riktigt illa ut. Själv trodde jag de skulle hålla betydligt längre. Ringde till Ikea i Älmhult som via video samtal fick se på skadorna. Direkt sa de att det var fukt skador. Jag sa då att möbler som sitter i badrum där man duschar utsätts relativt ofta för fukt. Ikea sa då att man alltid skall torka av möblerna efter att man duschat. Jag vet inte hur andra gör men jag torkar inte av badrumsmöblerna efter att jag duschat. Jag förväntar mig att dessa möbler skall tåla den miljö som de sitter i. Jag vill därmed varna för kvaliteten på dessa möbler. Har förstått att vi inte är de enda med dessa problem, tråkigt bara att även vi begått misstaget att köpa dessa möbler.
Jag har också en kommod från ikea hemnes. Urusel!. Som du säger, färgen släpper, mdf som fransar. Riktigt, rikigt dåligt. Det kommer inte ens vatten på min, duschen är långt borta. Den har blivit så bara pga fuktig luft. Nu funderar jag på om den skulle gå att slipa och måla, ganska dyrt att byta ut.
Jag har funderat på att byta ut fronten på lådorna mot något bättre material än MDF. De ser värst ut, och det skulle vara trist att lägga en massa jobb och sen blir det bara fult igen.
Detta är väldigt vanligt i både badrum och kök att folk tror att möbler tål vatten bara för att dom sitter i en sådan miljö. Man ska alltid torka av vatten på material som inte tål vatten så enkelt är det.E Erik444 skrev:Vi byggde nytt hus för 5 år sedan. Köpte då hemnes badrumsmöbler från Ikea. Efter ca 1 år fick vi problem med möblerna. Då kunde vi byta de dåliga delarna på garanti. Dock fortsatte problemen, färg som släpper och spricker. Nu 5 år efter inköpet ser det riktigt illa ut. Själv trodde jag de skulle hålla betydligt längre. Ringde till Ikea i Älmhult som via video samtal fick se på skadorna. Direkt sa de att det var fukt skador. Jag sa då att möbler som sitter i badrum där man duschar utsätts relativt ofta för fukt. Ikea sa då att man alltid skall torka av möblerna efter att man duschat. Jag vet inte hur andra gör men jag torkar inte av badrumsmöblerna efter att jag duschat. Jag förväntar mig att dessa möbler skall tåla den miljö som de sitter i. Jag vill därmed varna för kvaliteten på dessa möbler. Har förstått att vi inte är de enda med dessa problem, tråkigt bara att även vi begått misstaget att köpa dessa möbler.
Fast, den här möbeln får som sagt inte vatten på sig. Det rör sig om badrumsmöbler som inte tål fukt i luften.T twoody skrev:
Har haft andra fabrikat men i badrum håller inte grejorna även om de bara utsätts för fukt och inte vatten. Orsaken är att MDF är rent kass i fuktig miljö. Om man se lackar med en hård industrilack så spricker den när MDFen sväller i fukten
Har samma problem med en skåpslucka från Ikea i badrummet. Inga problem med övriga luckor från Hafa. Någon som har förslag på hållbar åtgärd alt om man köper en ny lucka från Ikea går det att behandla den på något vis för bättre hållbarhet?