Hej,

Sitter och skall beställa Vägguttag och strömställare osv till huset som jag renoverat.
Har planerat att använda ELKO Plus-serien men vissa komponenter finns det bättre alternativ av inom Schneider Exxact-serien, exempelvis 1st jordat eluttag med två usb-ladduttag, som jag vill ha vid sängplatser.
Det stora problemet är att Schneiders täckramar är gräsliga, framför allt har det tryckt dit sin logga på dem vilket jag stör mig på.

Min fråga är då om ELKO Plus täckramar fungerar på Schenider Exxact komponenter? Samt, är det samma vita färg? Ser att ELKO benämner sin färg som fjällvit, medan Schneider benämner sina som endast vit..

Skulle kunna tänka mig att köra det mesta i uttagsväg med schneider prylarna bara jag slipper deras täckramar.

Tacksam för svar och förslag.

Bifogar nedan design jag tänkt mig på uttagen:

ELKO PLUS (Behöver nog denna då jag endast har 1 väggdosa och inte installerat1 1/2 väggdosor. Vill ej ah sarger.:
ELKO Plus vägguttag i fjällvit med två kontaktöppningar och täckram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vh
Erik

P Putnah skrev:
Min fråga är då om ELKO Plus täckramar fungerar på Schenider Exxact komponenter? Samt, är det samma vita färg?

Vh
Erik
Nej och nej, tyvärr.:worried:

Ok. Anledningen varför jag tänker att det skulle kunna fungera är för att när man ex. Köper NEXA brytare etc. så skriver de ofta:

”Sändaren är framtagen för att i design och färg matcha ramar från ELKO Plus, ELKO RS och Schneider Exxact för att enkelt smälta in i befintliga installationer”

Vilket jag tycker man kan tolka att det skulle kunna fungera.

P Putnah skrev:
Ok. Anledningen varför jag tänker att det skulle kunna fungera är för att när man ex. Köper NEXA brytare etc. så skriver de ofta:

”Sändaren är framtagen för att i design och färg matcha ramar från ELKO Plus, ELKO RS och Schneider Exxact för att enkelt smälta in i befintliga installationer”

Vilket jag tycker man kan tolka att det skulle kunna fungera.
Ofta följer det med centrumplattor till Exxact, RS och Plus

Hej igen. Svarar mig själv då det kanske i framtiden är någon som är intresserad. Jag har testat detta på schneider exxact täckram ”design” mot elko plus strömställare, både 1-fack och 2-fack och det fungerar fint. Passformen skulle jag uppskatta till 99%, ungefär samma resultat som om man skulle ha exempelvis en plejd vridadapter monterad i nämnda täckram.

Schneiders täckramar har förstansade flikar i undercuten som man klipper bort och sedan är monteringen helt smärtfri.

Har inte provat tvärt om, med ex schneider strömställare i elkos täckram då jag gjort testet med överblivna produkter.

• Gilla
Tempan och 3 till
  • Laddar…
Hej Putnah,
Vill bara säga tack för att du "svarade dig själv" eftersom jag har sökte på ämnet "Elko ramar kompatibla med Schneider" och nu vet jag att det fungerar. Tack!

/Jack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.