Hej! Har lusläst här på forumet om att gräva ur källaren, isolera och gjuta nytt. Nu är golvet borta och jag har provgrävt varje vägg. Ytterväggarna har en rejäl bottensula som går långt ner. Tillräckligt för att läga 25cm eps isolering. Dock är 2 av inneväggarna enbart 25cm djupa. Vågar jag gräva nedanför dessa för att få plats med isolering?

Kan man text gräva en sluttning ner mot mitten av rummet och ha tunnare isolering vid innerväggarna?

En viktig aspekt vid bedömningen är markens beskaffenhet. Om den består av lera måste man vara väldigt försiktig. Gräver du för djupt så riskerar du genom dränering att underminera lerans bärförmåga. Eftersom du har olika djup på ytterväggarnas och innerväggarnas sulor talar mycket för att det inte är lera. Planritningar och sektion underlättar bedömningen liksom uppgift om byggår.

Har tyvärr inga ritningar på huset. Jag har sandig och fin jord. Väldigt torr. Jag har gjort så att jag lämnat en halvmeter ut från innerväggarna där djupet är strax över lägsta punkt på sulan. Resten har jag grävt ur utan att ens ha kommit ner till ytterväggarnas botten.

Jag tycker du ska göra något liknande med innerväggarnas sulor. Risken för utdränering verkar obefintlig men man bör aldrig gräva ut under en sula. En enstaka genomföring kan vara OK.

Så då har jag tänkt rätt med att lämna en 50cm platå utifrån de väggar var sula ligger grundare?

Det tycker jag.

Tack för ditt inspel! Mycket uppskattat!

Ska ju isolera innan gjutning. Tänkte först lägga 100mm makadam och 200mm eps innan plattan gjuts. Har dock kvar Pordrän skivor från dräneringen och funderar på att använda dessa ovanpå 5cm avjämnande makadam. Dock är skivorna klassade Pordrän P19. Dvs 65kpa hållfasthet. Detta är ju i regel för svagt för att ha i en grund. Men hur känsligt är detta egentligen?

Det beror på vad du ska göra på betongplattan. Vanlig frigolit har ju 100 kPa tryckhållfasthet för korttidsbelastningar. I jämförelse med det är 65 kPa inte så dåligt.

Det ska bli ett badrum. Tyngsta blir väl ett vanligt badkar

Det är klart att ett badkar som står på fyra små tassar blir som stilettklackar. Men betongen verkar utjämnande. Den tål också ett mycket högre punkttryck.Jag tror inte det ska vara några problem. Det hade varit värre om du skulle inreda en bilverkstad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.