R
K knipo skrev:
Det skall kollas upp.(y)
En polare sade att jag kan skapa ett till nätverk parallellt med det andra.
Det är ju ett alternativ.
Kanske ger mer eller andra möjligheter.
Egentligen ingen skillnad mot att logga in på din router, du har väl bytt password på den?

Skriv in routerns ip adress i adressfältet i din webb browser.
 
Njaäe...
Behövs det?
Det är ju, tycker jag, ganska bra som det är med blandade versaler/gemener och siffror.


Men om man är uppkopplad med kabel behöver man väl inte logga in?
 
A atomlab skrev:
Du har nog bara vänt rj45 kontakten fel när du pressade?
Jo, så var det.
Klantigt.:oops:
Speciellt som det var på bägge kablarna som gick till samma uttag.
 
K knipo skrev:
Njaäe...
Behövs det?
Det är ju, tycker jag, ganska bra som det är med blandade versaler/gemener och siffror.


Men om man är uppkopplad med kabel behöver man väl inte logga in?
Nu blandar du ihop wi-fi-lösenordet routerns lösenord för inställningar.
Oberoende om du kopplar upp dig via wi-fi eller via kabel så måste man logga in med användarnamn & lösenord för att komma åt routerns inställningar.

Standardanvändarnamnet och standardlösenordet för all värdens routrar finns lätttillgängliga på nätet.
 
Aha!!
Nej, då har jag inte gjort det.
Då får det bli nästa projekt.
O komma igång o lära mig lite mer med det tekniska kring nätverk.
Tänker på sikt även försöka sätta upp en AP o även brygga Felias modem/router med en Asus-router som är starkare. (Hoppas jag.)

Bland annat för att få bättre wi-fi till Sonosen som står en bit ifrån.
Den tappar ljudet ibland.
Jag hoppas det är WiFit.
Annars är det kanske nätverkskortet som är kasst. Har jag hört att playfemmorna drabbats av.
 
Här är en sida med förteckning över anv.namn & lösen,
http://www.routerpasswords.com/
Asus har admin admin

Sedan finns det minst en sida där man kan leta fram routrar med standardinloggnigen, hittar inte sidan just nu.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Tackar!
 
S
Jag har själv en ASUS router som jag är nöjd med. På den kör jag Tomato firmware. Den ger lite fler möjligheter och jag tycker den är enklare att arbeta med Tomato än med ASUS egen firmware. DD-WRT är också bra har jag hört men den har jag ingen erfarenhet av själv. På min Tomato har jag relativt enkelt kunnat begränsa tillgången till internetsidor och portar för vissa datorer. Först ställer man om så att DHCP alltid delar ut samma IP-nummer till datorn, och sedan sätter man regler för det IP-numret.

På en smart Switch är det väldigt enkelt att sänka hastigheten till 100 eller 10 Mbit, men det är ett ganska trubbigt "vapen".

För att få bra täckning i hela huset har jag även en Ubiquiti accesspunkt. Snygg design som man inte lägger märke till när den sitter i taket. Dessutom är har den fantastiskt bra räckvidd.
 
R RapidSledge skrev:
Du han logga in i switchen via nätverket, du kan sätta ditt eget password. Du kan göra de begränsningar som switchen tillåter.
Nätverket funkar som det ska.
Då är det dags att försöka styra upp användandet.
Jag ställer frågan igen.

Min önskan är att kunna stänga av internet, helst bara delar av det, dvs ungarnas PS4:surprised:r.
Det i sig är väl inget problem. Jag har här fått tips på managerbara switchar där det går att begränsa både mängden trafik och även kunna stänga av.
Det jag vill kunna göra är att göra det när jag inte är hemma.
O det är väl där jag inte vet hur jag skall göra.
Att stänga routern går väl, men då kan jag inte starta den igen.

Finns det någon smart lösning där man kan stänga av delar av nätverket utan att vara hemma?
Logga in via mobilen o stänga av portarna på switchen tex.
Eller något annat.

Skulle bli mycket tacksam om det är någon som har en smart lösning att servera.
 
Ubiquit UniFi, deras router USG, dras switchar US, deras accespunkter UAP samt deras konfigurations/övervakningsprogram som kan ligga på valfri dator eller på deras CloudeKey.

Skärmdump av UniFi-övervakningsprogram som visar anslutna enheter som routrar och switchar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av UniFi-övervakningsprogram som visar anslutna enheter som routrar och switchar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av nätverksovervakningsprogrammet som visar anslutna enheter och deras datanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skärmdump av Ubiquiti UniFi-nätverkets klientlista med enheter som APC-UPS, CloudeKey och iPad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlåt mig, men jag fattade inte riktigt allt.
Eller något.
Jag är, om jag skall vara rak, näst intill total nybörjare på sådant här.
Drar switchar US?

Kan den koppla bort valda uttag i switchen via mobilen, även om jag inte befinner mig hemma, utanför nätverket?
 
Oj ”tryckfels Nisse” var i farten, det ska stå ”deras” istället för ”dras”

USG = UniFi Security Gateway
US = UniFi Switch (med/utan PoE)
UAP = UniFi AccesPoint (PoE-drivna)
CK = CloudeKey
 
För att komma åt kontrollern utifrån så aktiverar man ”cloude acces” i kontrollern samt portforwad 8443 till interna IPt där kontrollern är

Här är en liten filmsnutt, stänga av port i switch samt blockera specifik klient, allt gjort via distans utifrån via UniFi’s app,
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Ubiquit is the shit...

Många routrar har Föräldrakontroll, dock inte Telias vad jag vet.
Tex Asus där man kan lägga upp ett veckoschema för varje enhets namn/MAC-adress. Upplösningen är dock bara 1h !?

Ett annat alternativ, lite primitivt, alternativ:
Sätt en extra simpel switch som strömmatas via en Nexa plug.
Efter switchen sätter man en extra accsspunkt om man vill tidsstyra wifi.
Man skulle kunna strömmata antennförstärkaren via en nexa plug om man vill tidsstyra TV tittandet också.
Man styr defautbeteendet via Teldus Live schemaläggare och kan enkelt slå på och av i appen i mobilen. :cool:
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
J
blackarrow blackarrow skrev:
Ubiquit is the shit...

Många routrar har Föräldrakontroll, dock inte Telias vad jag vet.
Tex Asus där man kan lägga upp ett veckoschema för varje enhets namn/MAC-adress. Upplösningen är dock bara 1h !?

Ett annat alternativ, lite primitivt, alternativ:
Sätt en extra simpel switch som strömmatas via en Nexa plug.
Efter switchen sätter man en extra accsspunkt om man vill tidsstyra wifi.
Man skulle kunna strömmata antennförstärkaren via en nexa plug om man vill tidsstyra TV tittandet också.
Man styr defautbeteendet via Teldus Live schemaläggare och kan enkelt slå på och av i appen i mobilen. :cool:
Smart! Tills barnen hittar morsans och farsans wifi, och fabriksåterställer routern (om man bytt lösen alltså), eller kopplar in APn i vägguttaget direkt, men då är de nog så gamla att de klarar att lägga sig i tid, kanske
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.