Hej!
Köpte ett nybyggt hus för 1,5år sedan och efter problem förra vintern så ställde jag om pumpen att den körs manuellt utan alla rumsgivare men tänkte nu ta tag i detta problem som jag ej lyckas lösa.
Så nu på morgonkvisten så testade jag att köra igång styrningen för alla rumsgivare och vipps så kom larmet igen Felmeddelande på värmeanläggningens display som visar "Givarfel på BT50 rumsgivare" och instruktioner för åtgärd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag kikar i menyn samt på alla givare så hittar jag inte ens vilken givare det är.... Gissar på vardagsrummet då det inte blev varmt på golvet förra vintern och jag knäppte av rumsgivarna och körde manuellt istället.
Någon som kan ge en snickare lite tips i detts problem?

Detta är en rumgivare till nibe, golvvärmegivarna är inte kopplat ihop med vp. För bästa resultat så ska man inte köra både rumsgivare och golvvärmegivare tillsammans, kan "krocka med varann". Jag tycker att man ska köra på utegivare å innegivare och ta bort givarna för golvvärme å försöka trimma in systemet så man slipper golvvärmetermostater å ställdon

• NIBE rumsgivare för värmesystem, vit enhet på enkel bakgrund.
    Skapa konto
Ok den där dosan sitter som sagt på utsidan på mitt hus  Vit dosa märkt med "INTI" monterad på en husvägg med vita träplankor.
Skapa konto
Eluttag utan frontplatta med synliga kablar och komponenter på en vit vägg.
Skapa konto

Ca 4-5m från pumpen så vad kan jag göra för att pannan ska hitta på den till att börja med? Några förslag?

För att vp överhuvudtaget ska gå utan att larma så måste utegivare vara inkopplad så det tar jag för givet att den är. Den går inte att koppla bort i menyn på vp. Däremot så går det att koppla in eller bort innegivare i menyn på vp under förutsättning att den inkopplad i plint. Fick du ingen genomgång av vp å värmesystem vid hudköp av berörda parter... Det tycker jag är en krav når man köper hus för x antal miljoner

Den är inkopplad då den fungerade första tiden,så det måste ha hänt något efter x antal månader.

Om du ha en rumsgivare ansluten till din Nibe, så ser den likadan ut som den som du har utomhus. Bör sitta centralt placerad i huset någonstans

• Gilla
Softish 4
  • Laddar…
Hejsan! har fått ett likadant felmeddelande på min värmepump. hur löste ni det?

Har du rumsgivaren BT50 aktiverad i meny 1.9.4? Den ska gå att köra utan någon rumsgivare.

Ja den är ikryssad

S Skyblue skrev:
Ja den är ikryssad
Och det finns en rumsgivare inkopplad?

Kryssa ur den då i rutan så borde larmet försvinna tycker jag. Viktigt att värmekurva och förskjutning ställs in ordentligt så det blir lagom varmt i huset oberoende utetemperatur.

• Gilla
Softish 4
  • Laddar…
har samma problem! har en utegivare men ingen inne. alla rum har en rumstermostat men förstår inte hur man ska kunna köra systemet med dom!? jag har inte tummen mitt i handen, men detta känns så onödigt krångligt!!
https://billigtvvs.se/produktfiler/manualrumstermostat24vdisplaytradbundet.pdf
dessa satte dom in, men sedan får man höra att det är bäst att köra utan dom? kan jag se på vp om och hur många rumstermostater som är inkopplade?

Nej det är separata system så det går inte att se alla rumstermostaterna i värmepumpen. Bäst är att ha alla rumstermostater på max och justera in värmekurvan så innetemperaturen blir den önskade. Sedan kan man sätta ner rumstermostaterna något i sovrummen om det ska vara svalare där.

• Gilla
Softish 4 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Nej det är separata system så det går inte att se alla rumstermostaterna i värmepumpen. Bäst är att ha alla rumstermostater på max och justera in värmekurvan så innetemperaturen blir den önskade. Sedan kan man sätta ner rumstermostaterna något i sovrummen om det ska vara svalare där.
ok. testar detta. Tack

• Gilla
André Morawiec
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.