Vad jag förstod var det enligt bilden i inlägg 73 d v s att styrsyllen inte var tillräckligt förankrad. Ska dock erkänna att jag inte vet vilka problem det skulle kunna medföra i praktiken.

/Krille
 
M MilosV skrev:
Vi har tagit in offert från olika företag på vattenburen golvvärme. Tänkte lägga både uppe och nere. Det ska inte vara några problem enligt någon. Varför utanpåliggande? Hur har ni tänkte att göra med ytterväggarna på övervåningen?

Hej, vårt Huskvarna levereras om några veckor och vi är så sugna på att försöka få in golvvärme både uppe och nere så blir så glad när läser att fler haft samma tankar. Hur gick det för er, har ni golvvärme? De rörmokare vi pratat med vill inte läggs golvvärme åt oss då de anser det blir ett problem i och med att köket med diskmaskin redan är monterat vid leverans. Så här gärna hur ni löste det :)
 
F Fam Kola skrev:
Hej, vårt Huskvarna levereras om några veckor och vi är så sugna på att försöka få in golvvärme både uppe och nere så blir så glad när läser att fler haft samma tankar. Hur gick det för er, har ni golvvärme? De rörmokare vi pratat med vill inte läggs golvvärme åt oss då de anser det blir ett problem i och med att köket med diskmaskin redan är monterat vid leverans. Så här gärna hur ni löste det :)
Vi har själva valt att inte ha golvvärme men jag vet att frågan diskuterats i facebookgruppen "Smålandsvillan - Vi som har byggt"

https://www.facebook.com/groups/287299034937108/

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Det är väl bra att man bara behöver betala för den standard man är intresserad av? SMV har en mycket tydlig prislista som visar exakt vad tillval/bortval innebär prismässigt. Vi valde t ex bort hela köket och köpte och monterade själva. På samma sätt köpte vi målningsförberett för att kunna styra kvaliteten på ytskikten själva. Trappan valde vi också att köpa själva för att få den modell vi önskade.

Många är nöjda med platsmatta i badrummet och varför ska man då tvingas att välja kakel/klinker? Vi valde till det och fick via en lokal entreprenör exakt den plattsättning, kakel/klinker, fogfärg, kakellister o s v som vi ville. Fungerade jättebra och vi fick badrummet precis som vi ville ha.

Sen får du nog läsa på lite mer igen då Huskvarna är ett tvåplanshus med färdigmonterade fönster och ytterväggarna är redan isolerade och färdiga t o m invändigt gips. Så det finns inget behov av att sala på något.....

/Krille
Är intresserad av ett smålandsvillan Lekeryd.
Hur mycket billigare blev er offert ifrån dem när ni tog målningsförberett?
 
N Danne79 skrev:
Är intresserad av ett smålandsvillan Lekeryd.
Hur mycket billigare blev er offert ifrån dem när ni tog målningsförberett?
Jag kommer tyvärr inte ihåg exakt - men SMV hade en prislista de delade med sig av som visade vad alla tillägg/avdrag innebär i kronor. Tyvärr blir avdragen ganska små när man väljer bort något så i slutändan sparade vi inget på detta. Anledningen för oss var att vi helt fritt kunde välja tapeter och golv samt att vi kunde styra kvaliteten på jobbet själva.

/Krille
 
  • Gilla
Nybyggarn16
  • Laddar…
Intressant diskussion. Har bott i en SMV byggd 2005 nu under några år och frun klagar konstant på vintern att hon fryser om fötterna. Har snackat med en rörmakarkompis om möjligheten att dra in golvvärme i hela huset och svaret var väl "tja visst går det men vi får ju riva upp en hel del innergolv (för att avveckla radiatorsystemet). Sen lägger de tydligen bara nån sorts golvplattor med metallbleck och i dessa själva golvvärmeslangen. Rumstermostater sätts in trådlösa så ingen extra kabeldragning krävs.
Ett av kruxen var att få plats med shunterna, då tvättstugan är minimal, det har vi inte löst ännu.

Trist att SMV inte kunde levereras med golvvärme från början för de som vill ha det. SMV största säljpitch tycker jag är att det är snabbt, man ska inte vänta ett år på att flytta in utan allt går på några dagar. I övrigt är husen vare sig dyra eller billiga, men tillval är ganska dyra och planlösningarna är i vissa fall tråkiga eller konstiga (t.ex. Drömminge). Sen är det märkligt att inget av deras hus har köket på baksidan. Borde vara en enkel ändring kan man ju tycka.

Om vi skulle bygga nytt idag är det tveksamt om vi hade valt SMV faktiskt. Som första hus åt någon utan erfarenhet av husbygge är de bra, men begränsningarna är många och planlösningarna långt ifrån optimala.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Vad jag läst så beror ev golvkyla ofta på att modulskarven är dåligt tätad och/eller att dörrar/balkongdörrar är dåligt injusterade och orsakar golvdrag. Jag kan också tänka mig att det är en annan grund i ett hus från 2005 än den isolergund som används för nya hus nu?

Sen håller jag med om att SMV borde kunna erbjuda golvvärme som alternativ då jag tror att många efterfrågar det. Alternativet är då bara att köpa målningsförberett och själva köpa till golvvärmen - men det innebär ju tyvärr att man då inte kan köpa huset nyckelfärdigt.

Vad gäller planlösningarna finns det några nya modeller som har lite "konstig" planlösning men den grundplanlösning som är standard i de flesta hus i bottenplan (inklusive Huskvarna) känns rätt optimal för att passa de flesta. Enda nackdelen är att vardagsrummet inte blir så stort om man vill ha två sovrum i bottenplan på Huskvarna. Det finns också en variant om man vill ha köket på baksidan: https://www.smalandsvillan.se/vara-hus/villa-granna/

Visst finns det för och nackdelar med SMV men jag skulle nog säga att med just Huskvarna får man väldigt mycket hus och kvadratmeter för pengarna. Min uppskattning är att vi med Huskvarna fått ca 30-40 kvm mer boyta för samma pris om vi jämför med t ex Myresjöhus eller lokala byggföretag. Jämfört med 1,5 planshusen från SMV är övervåningen också mycket rymligare och mer färdig (isolerade och gipsade ytterväggar). Det gör att det blir ganska kostnadseffektivt att inreda övervåningen på det sätt man själv vill.

/Krille
 
Tjena!

Vi är i farten med att köpa ett färdigt huskvarna-hus (inredd bottenvån. samt ovanvåning) och fått ett pris på 3,3 milj. utan tillval. Mest nyfiken på om detta priset är rimligt.. Ni som byggt ett Huskvarna-hus - uppskattningsvis, vad tror ni att ert hus kostat utan tillval (ovanv.+bottenv.)?

/S
 
Huset kommer byggas på platta. Det är OBOS som bygger.
 
S Såsaren skrev:
Tjena!

Vi är i farten med att köpa ett färdigt huskvarna-hus (inredd bottenvån. samt ovanvåning) och fått ett pris på 3,3 milj. utan tillval. Mest nyfiken på om detta priset är rimligt.. Ni som byggt ett Huskvarna-hus - uppskattningsvis, vad tror ni att ert hus kostat utan tillval (ovanv.+bottenv.)?

/S
Spontant tycker jag att det låter det lite dyrt.

För 2år sedan fick jag pris på ett 2-plans Eksjöhus på 182m2. Nyckelfärdigt, platta med golvvärme, bvp, kaklat i 3 bad osv. 3,2 skulle det ha kostat.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Kan aldrig bli nog..skit är vad det är..och vad är OBOS?
Lägg ner nu, folk är trötta på ditt svamlande.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Spontant tycker jag att det låter det lite dyrt.

För 2år sedan fick jag pris på ett 2-plans Eksjöhus på 182m2. Nyckelfärdigt, platta med golvvärme, bvp, kaklat i 3 bad osv. 3,2 skulle det ha kostat.
Alright! Men då låter ju inte mitt så dyrt? 2 plans190kvm , platta, kaklade badrum med golvvärme. Dock ingen golvvärme på övriga ytor. Sen kanske ytskikten är bättre på eksjöhus?
 
S Såsaren skrev:
Alright! Men då låter ju inte mitt så dyrt? 2 plans190kvm , platta, kaklade badrum med golvvärme. Dock ingen golvvärme på övriga ytor. Sen kanske ytskikten är bättre på eksjöhus?
Kommer inte ihåg vad det var för standard, har för mig att det var Siemens och Marbodal i köket.

I övrigt skulle jag säga att det var i nivå mellan ett av de bättre kataloghusen och arkitektritade. Det var i Myresjö serie av "arkitektritat".

Jag vet inte exakt vad SMV har för nivå. Jag hade fått intrycket av att det är typ Myresjö men man är friare att bestämma entreprenad mm.

Priserna på hus brukar skilja lite i landet då frakter montörer mm skiljer så det blir inte alltid rättvisa jämförelser.
 
OBOS är sk. Bostadsutvecklare. De bygger tex nya bostadsområden. Tror de ingår i samma koncern som SMV och Myresjöhus eller om det är någon form av joint venture.

Hur som helst så håller jag med om att det räcker med att påpeka sin åsikt en gång i en tråd, i alla fall om det inte sker utan nya argument.
 
Jag har raderat off topic. I den här tråden diskuterar de som har byggt Villa Huskvarna med Smålandsvillan.
/Moderator
 
  • Gilla
snoddas2 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.