3 204 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Åsikt: fräscha upp ABB Jussi brytare/uttag från 1997 eller byta till Schneider Exxact?
Vi har inga som helst problem med våra ABB Jussi uttag och strömbrytare men de känns daterade och tråkiga till utseendet. Såg att man lätt kan byta ramar och vippor till ABB Impressivo (uttag måste man dock byta hela ser det ut som): https://new.abb.com/low-voltage/sv/aktuellt/byt-design-nar-du-vill
Jag var egentligen ute efter att byta allt till Schneider Exxact Primo som jag tycker är stiligast men snåltarmen slog till. Åsikter om snålvägen? Det handlar om en enplansvilla på 126 kvm så det är ett hyfsat antal brytare, uttag och ramar.
Jag var egentligen ute efter att byta allt till Schneider Exxact Primo som jag tycker är stiligast men snåltarmen slog till. Åsikter om snålvägen? Det handlar om en enplansvilla på 126 kvm så det är ett hyfsat antal brytare, uttag och ramar.
Att byta till Exxact kostar kanske 10000kr, säg att en uppgradering av Jussin kostar 5000kr. Jag skulle nog säga att om du tycker Exxact är snyggare så skulle jag ju inte investera 5000kr för att få en serie jag inte vill ha.
Jag ska göra en koll på hur mycket det är. Är inte superpetig och en sak som kan tala emot är *om* det ev. syns om man tar bort en Jussi och sätter dit en Exxact. Ser ev. ut som att det är ett par mm mindre fotavtryck på Exxact så risk att det syns att det suttit något annat där om man inte målar om (vilket jag inte planerar). Elbutik.se skulle kolla om jag överhuvudtaget kan byta mina gamla Jussi mot nya, ska skicka bilder idag.
IH-vit som en elektriker sa om nåt uttag en gång. In-i-helvete-vit Jag tycker faktiskt att de är rätt stiliga men även ABB:s kantiga, bara vitt som gäller för mig. Få se, tydligen ser nyare Jussi annorlunda ut. Undrar om jag ska köpa hem och kolla eller lyssna med ABB själva först.
Jepp det är fruktansvärt... håller faktiskt med dig men efter ett tag så tänker man inte på detDheri skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jung LS990 är annars trevlig i designen. Jag beställde från EIB, då blev de nån krona billigare än exxact för standard vit. De jag beställde är dock i en specialbeställd färg så de är inte levererade ännu.
Jag tycker inte att de är svåra att torka med torr microfibertrasa eller microfiberdammvippa men dammsamlare - svar ja. Har bytt delar av huset bara men ska ta ett nytt tag. Är ju inte stora pengar men har en kontakt på Ahlsell jag kanske ska nyttja.
Inte svårt, men onödigt men en sådan ansamlingsyta.nikasp skrev: