nikasp
Vi har inga som helst problem med våra ABB Jussi uttag och strömbrytare men de känns daterade och tråkiga till utseendet. Såg att man lätt kan byta ramar och vippor till ABB Impressivo (uttag måste man dock byta hela ser det ut som): https://new.abb.com/low-voltage/sv/aktuellt/byt-design-nar-du-vill

Jag var egentligen ute efter att byta allt till Schneider Exxact Primo som jag tycker är stiligast men snåltarmen slog till. Åsikter om snålvägen? Det handlar om en enplansvilla på 126 kvm så det är ett hyfsat antal brytare, uttag och ramar.

Att byta till Exxact kostar kanske 10000kr, säg att en uppgradering av Jussin kostar 5000kr. Jag skulle nog säga att om du tycker Exxact är snyggare så skulle jag ju inte investera 5000kr för att få en serie jag inte vill ha.

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Jag ska göra en koll på hur mycket det är. Är inte superpetig och en sak som kan tala emot är *om* det ev. syns om man tar bort en Jussi och sätter dit en Exxact. Ser ev. ut som att det är ett par mm mindre fotavtryck på Exxact så risk att det syns att det suttit något annat där om man inte målar om (vilket jag inte planerar). Elbutik.se skulle kolla om jag överhuvudtaget kan byta mina gamla Jussi mot nya, ska skicka bilder idag.

A
Exxact-serien är ju bland det fulaste som finns :surprised:. Har inte sett en ända installation där den skrikvita kantiga designen passar. Den går typ inte ihop med någon väggfärg alls.

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
nikasp
IH-vit som en elektriker sa om nåt uttag en gång. In-i-helvete-vit :) Jag tycker faktiskt att de är rätt stiliga men även ABB:s kantiga, bara vitt som gäller för mig. Få se, tydligen ser nyare Jussi annorlunda ut. Undrar om jag ska köpa hem och kolla eller lyssna med ABB själva först.

Erik_Hansson skrev:
Exxact-serien är ju bland det fulaste som finns :surprised:. Har inte sett en ända installation där den skrikvita kantiga designen passar. Den går typ inte ihop med någon väggfärg alls.
Smaken är som baken. Jag m.fl gillar Exxact-serien.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
nikasp
Jaha, Jussi ändrades 2004 så jag kan ändå inte byta fronter. Ska testa en 3-ram med Exxact i hallen först och se om ommålning krävs = jobbigt...

Det jag tycker är värst med exxact serien är att det sitter en logga på varje enfacksram. Det slipper man visserligen på trefacksramen, men jag antar att du även ska byta en massa andra brytare.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Det jag tycker är värst med exxact serien är att det sitter en logga på varje enfacksram. Det slipper man visserligen på trefacksramen, men jag antar att du även ska byta en massa andra brytare.
Jepp det är fruktansvärt... håller faktiskt med dig men efter ett tag så tänker man inte på det

• Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
Själv tycker jag att Schneider Trend är snyggare än Exxact.

Stickan

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
richardtenggren
Jung LS990 är annars trevlig i designen. Jag beställde från EIB, då blev de nån krona billigare än exxact för standard vit. De jag beställde är dock i en specialbeställd färg så de är inte levererade ännu.

Jag tycker att exakt-serien är svåra att torka av. Det fastnar smuts bakom kanten närmast väggen.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
nikasp
Jag tycker inte att de är svåra att torka med torr microfibertrasa eller microfiberdammvippa men dammsamlare - svar ja. Har bytt delar av huset bara men ska ta ett nytt tag. Är ju inte stora pengar men har en kontakt på Ahlsell jag kanske ska nyttja.

• Vit väggströmbrytare med dammpartiklar ovanpå i ett hushåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
nikasp nikasp skrev:
Jag tycker inte att de är svåra att torka med torr microfibertrasa eller microfiberdammvippa men dammsamlare - svar ja. Har bytt delar av huset bara men ska ta ett nytt tag. Är ju inte stora pengar men har en kontakt på Ahlsell jag kanske ska nyttja.
Inte svårt, men onödigt men en sådan ansamlingsyta.

Ja smaken är som baken, själv tycker jag exxact känns väldigt plastig och billig, dessutom usla snabbkopplingar. Föredrar elko RS (y)

Undantag antracit som kan vara snyggt i vissa miljöer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.