Som rubriken lyder. Vi sålde idag vår bostadsrätt för samma pris på kronan som vi köpte den för för ca 2 år sedan. Vad gäller då vid deklarationen och avdrag för renovering mm. Det dras ju normalt på vinstskatten som uteblir i detta fall?

T tergo skrev:
här är lite i ämnet
[länk]
t
Vad jag kan se så lyfter man bara fallet om man har gjort en förlust vid försäljning. Så är ju inte fallet här, utan exakt samma på kronan...

N nodden skrev:
Vad jag kan se så lyfter man bara fallet om man har gjort en förlust vid försäljning. Så är ju inte fallet här, utan exakt samma på kronan...
Troligen kommer ni att bli ombedda att redovisa försäljningen i er deklaration vilket som. Om ni haft några kostnader så är det i praktiken ändå en förlust, drt kan ju vara mäklarkostnader, hemnet, kapitaltillskott och eventuella förbättringar. Om det blir en förlust i deklarationen så hanteras förlusten så att den förhoppningsvis ger en skattereduktion.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Men efter avdragen blir det en förlust. Det är ju det som räknas.

• Gilla
nodden
  • Laddar…
Du redovisar förlust istället för vinst, allra minst antar jag ni anlitat en mäklare ? Det arvodet räknas som förlust har ni sen renoveringar ni kan styrka med kvitto etc kan dessa också dras av.

Fairlane
N nodden skrev:
Det dras ju normalt på vinstskatten som uteblir i detta fall?
Du kanske tänker rätt, men skrivningen är lite fel. Man gör avdrag från vinsten, inte från vinstskatten. Skillnaden är rätt stor.

• Gilla
Micc
  • Laddar…
Det händer inte så mycket om du säljer en enda fastighet. Du slipper helt enkelt betala vinstskatt om du inte gör nån vinst.
Säljer du däremot ytterligare en fastighet eller bostad samma år och gör en vinst där så finns vissa möjligheter att kvitta. Dock inte hela beloppet, tror det är halva förlusten som kan användas för att dra ner vinst på annat objekt.
Skatteverket vet mer om det också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.