S
Skärmbild av byggforum med artiklar om ett renoveringsprojekt och ett foruminlägg om pannkakor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kaoset har kommit till BHs förstasida såg jag när jag snurrade runt på hemsidan. Tyckte jag kände igen bilderna:crysmile: nu borde huset räknas som en kändisvilla?:thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Vad landade hela kalaset på? :)
 
S Sofia. skrev:
I sommarvärmen stod taket på schemat, som allt annat med detta projektet var det något jag aldrig hade gjort. Att riva och lägga tak själv i 35 grader var spännande. Jag fick iaf hjälp att bära upp dem nya pannorna. (y)
[bild]
Fanns ingen råspont så först skulle det på, spikpistol hade varit smart att hyra såhär i efterhand men jag blev bra på att spika:D
[bild]
Nu är taket tätt(y)
Hej.
Jag kanske ser/förstår fel, men hur har du gjort med luftspalten i taket?

Grymt jobb i övrigt, det går ju med en farlig fart för dig :)
 
S
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej.
Jag kanske ser/förstår fel, men hur har du gjort med luftspalten i taket?

Grymt jobb i övrigt, det går ju med en farlig fart för dig :)
Vad menar du nu?:)
 
S
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
[länk]
Jag fick förklarat att jag bara kunde spika på råspont på takbalkarna men det kanske är fel?:thinking:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Sofia. skrev:
Jag fick förklarat att jag bara kunde spika på råspont på takbalkarna men det kanske är fel?:thinking:
Råspånten spikar man direkt på takstolarna, ja. Däremot brukar/ska det vara en luftspalt mellan råspånten och isoleringen.
 
S
Nu är jag med, lite trött i huvudet igår:crysmile: det finns ingen byggd luftspalt men det är mellanrum mellan isolering och råspont och ventilation på vinden men det kanske inte räcker? Annars är det bara fixa i efterhand:D
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Råspånten spikar man direkt på takstolarna, ja. Däremot brukar/ska det vara en luftspalt mellan råspånten och isoleringen.
Vanligt är också att man spikar masonit eller glasfiberväv mot takstolarna, sen slår man på en 45x45 som man sen spikar råsponten i.
Det finns många olika varianter på luftspalt.
Sen finns vissa isoleringsmaterial där luftspalt inte behövs.
 
S Sofia. skrev:
Nu är jag med, lite trött i huvudet igår:crysmile: det finns ingen byggd luftspalt men det är mellanrum mellan isolering och råspont och ventilation på vinden men det kanske inte räcker? Annars är det bara fixa i efterhand:D
Då borde det fungera, men om det blåser in i isoleringen fungerar den sämre och djur/insekter kan ställa till det om det inte är nätat i luftintagen till luftspalten.

Jag gillar din inställning iaf :)
 
S
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Då borde det fungera, men om det blåser in i isoleringen fungerar den sämre och djur/insekter kan ställa till det om det inte är nätat i luftintagen till luftspalten.

Jag gillar din inställning iaf :)
Det är ventilation längst upp vid nock på båda sidor som är med nät sen är det ju ett mellanrum mellan vägg och råspont som ska få nät när fasaden byts till våren. Tror ni det räcker? :)

Haha tack, gör man inte rätt från början är det ju bara att göra om. Finns ju ingen idé att bli upprörd över det:D
 
Redigerat:
  • Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
S Sofia. skrev:
[bild]

[bild]
[bild]

Kaoset fortsätter, det är inte helt utan att jag känner stressen när jag tittar på bilderna:crysmile: blev även bestämt att isoleringen i golvet skulle bytas när det ändå var kaos. Så riva golv stod plötsligt på listan.. totalt hade jag 4 containrar 1 på 20 kubik och 3 på 30 kubik. Han från containerstället trodde det skulle räcka med 1 på 20, jag var nog inte helt tydlig med att min renovering mer gick i stilen ta bort allt i huset ;)
Vilken tur att det fanns en fortsättning och att du la upp dina bilder i efterhand... annars hade jag varitganska orolig för dig vid detta stadie..;)
Nu är jag snarare imponerad! Snyggt jobbat!(y)
 
S
C Christian Z skrev:
Vilken tur att det fanns en fortsättning och att du la upp dina bilder i efterhand... annars hade jag varitganska orolig för dig vid detta stadie..;)
Nu är jag snarare imponerad! Snyggt jobbat!(y)
Ja det var helt klart lite för mycket att göra där ett tag!:crysmile: fortfarande småfix kvar som ska bli färdigt under vintern innan vårens projekt drar igång.
Tack så mycket:D
 
S
Köket fick lite kärlek i helgen, en kompis kopplade in spottarna så nu har jag ljus och slipper slangar i taket. Dem är på max på bilderna eftersom dimmern inte är inkopplad än så tanken är inte är dem ska lysa så mycket sen:D
Nytt ljus i kök med inbyggda spottar i taket, diskbänk och fönster med hängande dekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyttinstallerade takspottar tända på max i ett kök med fönster och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.