Hej

Jag gör ett nytt försök att konsultera byggahus folket i grundkonstruktion.

Jag ska bygga till mitt Timmerhus, som står på en gammal torparegrund.
Nya delen blir varmgrund

Vill inte att gamla torparegrunden ska bli dåligt ventilerad när jag bygger till nästan hela ena sidans gavel + halva bak långsidan.
På baksidans långsida där det ska byggas finns nedgång till jordkällaren. (Spindlar lever paradis liv där nere just nu)

Har lite olika ide'er.

1. Täta gamla grunden samt skapa undertryck i gamla grunden = Dra in varm luft från varmgrund under torpargrund (risk för kondensering)
2. Öppna upp hål i torparegrund, skicka in spirorör, dra röret rakt igenom varmgrund o ut.
3. Ha tät konstruktion mellan gamla Torpargrund och varmgrund
Skicka in rör/slang under gamla torparegrunden och sedan ut i nya tillbyggnads delen upp i Tvättrum för placering av avfuktare (Tex Sorptionsavfuktare). Tvätt/groventre rum befinner sig precis ovan där trappan i dagsläget är ner till jordkällaren.
Skulle kunna ställa Sorptionsavfuktaren nere i befintlig jordkällare, skicka frånluften till Frånluftvärmepump som troligen kommer installeras i Tvättrummet

L
M Mr_Bear skrev:
Hej

Jag gör ett nytt försök att konsultera byggahus folket i grundkonstruktion.

Jag ska bygga till mitt Timmerhus, som står på en gammal torparegrund.
Nya delen blir varmgrund

Vill inte att gamla torparegrunden ska bli dåligt ventilerad när jag bygger till nästan hela ena sidans gavel + halva bak långsidan.
På baksidans långsida där det ska byggas finns nedgång till jordkällaren. (Spindlar lever paradis liv där nere just nu)

Har lite olika ide'er.

1. Täta gamla grunden samt skapa undertryck i gamla grunden = Dra in varm luft från varmgrund under torpargrund (risk för kondensering)
2. Öppna upp hål i torparegrund, skicka in spirorör, dra röret rakt igenom varmgrund o ut.
3. Ha tät konstruktion mellan gamla Torpargrund och varmgrund
Skicka in rör/slang under gamla torparegrunden och sedan ut i nya tillbyggnads delen upp i Tvättrum för placering av avfuktare (Tex Sorptionsavfuktare). Tvätt/groventre rum befinner sig precis ovan där trappan i dagsläget är ner till jordkällaren.
Skulle kunna ställa Sorptionsavfuktaren nere i befintlig jordkällare, skicka frånluften till Frånluftvärmepump som troligen kommer installeras i Tvättrummet
Hallå,

Ja alternativ 1 är nog inte det bästa.
Alternativ 2 - då får du väl in rå luft direkt in i torpargrunden utifrån? Eller finns det någon finess med att dra den igenom varmgrunden?

Jag skulle köra på nummer 3: Gör rent och rensa bort eventuellt skräp, på med markduk (byggplast), sätt igen eventuella kattgluggar och liknande, håll tätt mot varmgrunden men sätt en lucka så att du kan inspektera torpargrunden, sätt in en sorptionsavfuktare direkt i torpargrunden och led ut fuktluften utanför huset.

Jag blir osäker när du pratar om jordkällare - menar du en traditionell jordkällare som är en helt fristående källare en bit från huset - eller menar du kanske en källare i huset med bara jordgolv? Tror du kanske att du får svårt att få plats med själva sorptionsavfuktaren direkt i torpargrunden?

Hej Tack för din återkoppling

Med jordkällare menar jag källaren under torpgrunden som man kommer ner i utifrån. (eller kom ner i, nu är dörren delvis stoppad med packad singel)

I princip så skulle jag kunna få plats med avfuktaren i de utrymmet där jord-källaren är just nu.

/ Björn

• Dörr till jordkällare delvis blockerad av singel under gul husvägg och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har läst mycket på lfs-web.se

Mycket detaljer, och saker att tänka på.
Tyvärr missades en sak när jag hade grävaren var hemma, de blev grävt i ett hyfsat djup, men jag missade dra in rör för golvbrunn (golvbrunn i varmgrunden) . Är inte super sugen på att gräva upp makadamen igen.

Just nu kollar jag mycket på https://www.traguiden.se/konstrukti.../grundlaggning/inneluftsventilerad-krypgrund/
Och satsa på ett undertryck.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.