• Vattenledningskopplingar under diskbänk med synliga rör och kopplingar, behöver råd om passande storlek för ny köksblandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vet vilken typ av koppling det är på bilden?

10mm är samma som G3/8 om jag inte har fel.
Konstigt att de saluför samma blandare med "olika" anslutningar. Blandarna har samma RSK-nummer men olika pris.

@Krilleman , du kan ju allt. Huru härmed?

10mm avser nog anslutningsslangar med 10mm slätände. Alltså för klämringskoppling. R3/8 är med mutter för gängad koppling.
TS behöver sannolikt nå adaptrar för det ser ut som R15 på bilden. R3/8 är ju R10 men det är svårt att säga härifrån. De är ju 17mm resp 21mm i diameter på gängan så det är ju bara mäta.

• Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
@Stefan1972 har helt rätt, 3/8" lekande mutter eller 10mm slätände för klämringskoppling. (y)

Men är det matningen vi ser i bakkant till diskmaskinen så bör du köpa en blandare med avstängningen ovan bänk så du rättar dig efter dagens regler för detta.

Vad är det för storlek på dina Vatette-kopplingar?

Det ser lite lurigt ut, 12mm enligt min gissning. :thinking:

• Gilla
T.573 och 1 till
  • Laddar…
Tackar! Skall mäta lite när jag kommer hem igen.

Hemma igen! Gängan är 16,5 mm, innebär det då G3/8? Och kan jag då bara skruva på den nya blandaren om jag beställer en med G3/8? Eller är det nu krav på att ha diskmaskinskopplingen på blandaren?

• Röranslutning med gängad del som mäter 16,5 mm, eventuell G3/8, bredvid vit isolering.
    Skapa konto
Krilleman
  • Gilla
Victoriös
  • Laddar…
Ok tack! Om man beställer den länkade blandaren med diskmaskinsavstängning finns den bara med 10 mm slätrör, antar att inkopplingen till diskmaskinen också blir 10 mm slätrör då? Så jag behöver alltså tre kopplingar, två från 10 mm till dom befintliga kopplingarna på vv/kv och en från 10 mm till diskmaskinsslangen?

Krilleman
Nej, diskmaskinsanslutningen har 15-gänga för planpackning som på bilden.

Det ser ut som du har 20-gänga på din befintliga installation (fast man ser inte så mycket av den). Är det så så köper du även en övergångskoppling 20x15 med planpackning så slipper du kladda med lin/gängtape!

Tex 87-225 hos Biltema.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/klamringskopplingar/overgangskopplingar-2000033275

Diskmaskinsanslutning med 15-gänga för planpackning hållen i en hand.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.