Hej!
Vi blir med nytt hus i mars och framåt maj någon gång ska jag självklart sätta på mig snickarbyxorna och försöka få till en finfin altan. Det är ett 1½-våningshus vi bygger och jag bifogar hur entréplan ser ut och är planerad.
Det jag tänkte på är jag bör lägga trallen egentligen? Håll och vinkel.
Samt; jag funderar på att bygga utan att sätta fast den i huset via bärlina - okej eller dum idé?
Så den står rätt och slätt på marken. Jag har dessutom markerat (snyggt i Paint) där jag tänkte bygga altan utöver det som redan är inritat i exempelbilden, alltså ändå ut till bortre spetsen i vardagsrummet så det blir en riktigt j*vla stor altan (kosta vad det kosta vill!).
Alla tips, idéer och tankar mottages tacksamt!
Vi blir med nytt hus i mars och framåt maj någon gång ska jag självklart sätta på mig snickarbyxorna och försöka få till en finfin altan. Det är ett 1½-våningshus vi bygger och jag bifogar hur entréplan ser ut och är planerad.
Det jag tänkte på är jag bör lägga trallen egentligen? Håll och vinkel.
Samt; jag funderar på att bygga utan att sätta fast den i huset via bärlina - okej eller dum idé?
Så den står rätt och slätt på marken. Jag har dessutom markerat (snyggt i Paint) där jag tänkte bygga altan utöver det som redan är inritat i exempelbilden, alltså ändå ut till bortre spetsen i vardagsrummet så det blir en riktigt j*vla stor altan (kosta vad det kosta vill!).
Alla tips, idéer och tankar mottages tacksamt!
På vilket vis ansluter altanen till resten av trädgården? Varför ska du ha de långsmala delarna utmed huset?
Jag hade tyckt det vore läckert att göra ett helt kvadratiskt däck istället som går ut förbi där de långsmala delarna är ritade. 6 eller 7 m i kvadrat, typ.
Skissa gärna och återkom!
Jag hade tyckt det vore läckert att göra ett helt kvadratiskt däck istället som går ut förbi där de långsmala delarna är ritade. 6 eller 7 m i kvadrat, typ.
Skissa gärna och återkom!
Redigerat:
Tack för input!Åsa Lund skrev:
Jag borde såklart sagt men tanken är att ha det som du skriver, så den ska vara betydligt bredare och inte smal som på bilden. Tomten är relativt stor (1529 m2) och bakom huset och till vänster om det finns det gott om svängrum. Har inte kommit fram till exakta mått och inte heller är jag vid en dator på ett par dagar pga bortrest men du förstår såklart hur tanken är att det ska se ut
Aha. Tycker fortfarande du ska testa att inte ha några smala delar utmed huset utan bara en kvadrat. På den kan du möblera olika rum med växter i kruka, hängmatta, grill, möbler etc. 8-10 meter bred/lång kanske till och med?
Bara nyfiken. Varför vill du inte förankra den i huset? Risken finns att du får en glipa mellan huset och altanen om den börjar sätta sig. Förankrar du i huset anser jag att den blir mer stabil och flyttar sig inte lika lätt.
Absolut. Frågan är ju åt vilket håll jag lägger brädorna? Och bärlinornaT toolman77 skrev:
Har nån slags romantisk tanke om att jag inte vill skruva så pass rejäla skruvar in i ett flångnytt hus. Men, det är väl kanske till att släppa den tankenapelton skrev:
Beroende på vad du har för konstruktion på huset kan det vara en bra eller dålig idé. Med kantbalk i något stadigt material eller plintgrund kan det fungera bra. Med kantblock av frigolit mindre bra. Om det är så att du bygger altanen på nyupplaggda fyllnadsmassor får du räkna med att den sätter sig och då skulle jag inte fästa i huset med tanke på att det gå kan bryta rätt rejält.
Jag skulle absolut sätta trallen på samma ledd som övriga altanen för att få det enhetligt.
Jag skulle absolut sätta trallen på samma ledd som övriga altanen för att få det enhetligt.
Tack för bra input!T toolman77 skrev:Beroende på vad du har för konstruktion på huset kan det vara en bra eller dålig idé. Med kantbalk i något stadigt material eller plintgrund kan det fungera bra. Med kantblock av frigolit mindre bra. Om det är så att du bygger altanen på nyupplaggda fyllnadsmassor får du räkna med att den sätter sig och då skulle jag inte fästa i huset med tanke på att det gå kan bryta rätt rejält.
Materialet är stadigt och passande men helt klart ligger där nyupplagda fyllnadsmassor. Då är ju frågan hur jag ska tänka utifrån det? En fristående altan som riskerar att sätta sig eller bygga ihop med huset och riskera att det eventuellt byter sig loss?
Svenskt trä fäster i sin byggbeskrivning bärlinan i huset (se punkt 4 i bifogad bild). Läs hela deras byggbeskrivning här: https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/altan/#
Har personligen aldrig hört att man bygger trädäck i anslutning till huset utan att förankra det i fasaden/husgrunden. Men det kanske förekommer?
Har personligen aldrig hört att man bygger trädäck i anslutning till huset utan att förankra det i fasaden/husgrunden. Men det kanske förekommer?