Ingen isolering där - det är trångt nog att krypa in och hämta plastbackarna med förvaring = de blir utmärkt isolering!
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
D
När man ska regla på inför isoleringen på kortsidan, tänkte regla på en 45x70 och sen en 45x45.

Hur fäster man 45x70 på bästa sätt?
Vilken storlek på spik alt skruv skall användas om man skråspikar samt hur många spik per regel?

Är det värt att köpa spikplatta/hålplatta istället?
 
murak
D DNH skrev:
När man ska regla på inför isoleringen på kortsidan, tänkte regla på en 45x70 och sen en 45x45.

Hur fäster man 45x70 på bästa sätt?
Vilken storlek på spik alt skruv skall användas om man skråspikar samt hur många spik per regel?

Är det värt att köpa spikplatta/hålplatta istället?

På gaveln? En 45x70 kan du skruva rakt igenom in i regeln bakom. Eller varför skråskruva? :)
 
D
murak murak skrev:
På gaveln? En 45x70 kan du skruva rakt igenom in i regeln bakom. Eller varför skråskruva? :)

Jo, jag tänkte det också men att det blev lite klent? Säg en 6x100 skruv igenom 70, då blir det 30 som går in i regeln bakom? Men det kanske räcker?

Tror jag ska ha 5x90 skruv hemma.
 
Ett steg närmare klart badrum på övervåningen, nu bara montera möbler och lister samt få tag på rörmokare och elektriker ett varv till!
 
  • Ej färdigställt badrum med vita och turkosa kakelväggar samt mörkt klinkergolv, synligt takfönster och öppen elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med vita kakelväggar, grått golv och lutande tak vid fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
@helrob, jag noterar att ni valt kakel på väggar och matta på golvet, något jag funderat kring själv. Har du några tankar att dela med dig av varför ni valde att göra så? Har du föresten en planlösning på övervåningen att dela med dig av?
 
Rickard.
murak murak skrev:
@helrob, jag noterar att ni valt kakel på väggar och matta på golvet, något jag funderat kring själv. Har du några tankar att dela med dig av varför ni valde att göra så? Har du föresten en planlösning på övervåningen att dela med dig av?
Kastar mig in här och säger att det är den absolut bästa lösningen på våtrum, hade det i en av mina förra lägenheter och saknar det. Trevligt att stå på, lätt att städa och man slipper sunkiga fogar.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Kastar mig in här och säger att det är den absolut bästa lösningen på våtrum, hade det i en av mina förra lägenheter och saknar det. Trevligt att stå på, lätt att städa och man slipper sunkiga fogar.
@murak
Instämmer, dessutom är det lätt att se att allt är ok, känns principiellt dumt att tillåta fukt tränga ner mellan fogarna och samlas osynligt under plattorna. En del hävdar dessutom att det är olämpligt att ha klinkers på andra våningen i ett trähus pga rörelser i stommen kan ge upphov till sprickor i vattentäta beläggningen över tiden. Sen ökar bygghöjden vilket ger högre tröskel. För att slippa övergångar mellan snedtaket, vägg och golv valde jag våtrumsmatta för alla dessa, eftersom jag skall ha badkar längs snedtaket skulle alla övergångar hamna rätt nära vatten annars. Dessutom slipper man brassa på så mycket med golvvärmen och sparar in klinkerskostnaden.
 
  • Gilla
belz och 1 till
  • Laddar…
murak
Bra argument från båda två. Jag ser också den fördelen att man slipper förstärka bjälklaget. Att få till stabila väggar som går att kakla på känns inte alls lika knepigt.

Hur var det med den där planlösningen, helrob? :)
 
Hej. Lånar tråden. Som Ni ser på bilden finns det en lufspalt utanför masonitskivorna. Varför då bygga på mer luftspalt? Enligt en byggingenjör så bygger man idag med minst 2 cm luftspalt och således behöver jag inte bygga på mer (ingen aning själv). Någon som är kunnig inom detta?
 
  • Bild inifrån en byggkonstruktion som visar en luftspalt bakom masonitskivor med isoleringsmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en SMV Visingsö
 
H Hiniken skrev:
Hej. Lånar tråden. Som Ni ser på bilden finns det en lufspalt utanför masonitskivorna. Varför då bygga på mer luftspalt? Enligt en byggingenjör så bygger man idag med minst 2 cm luftspalt och således behöver jag inte bygga på mer (ingen aning själv). Någon som är kunnig inom detta?
Har du redan övervåning med masonitskivor på plats så behöver du så klart inte göra samma jobb en gång till... men det är inte tydligt vad din bild föreställer och hur den är tagen.
Föreslår att du tittar igenom denna och andra trådar här på byggahus och typritningarna från Smålandsvilllan så du får mer koll på bakgrunden.
 
murak
Angående golv på övervåningen, vad har ni som lagt parkett lagt mellan golv och spånskiva? Lump? Foam? Jag har nosat på de lite dyrare alternativen t ex skiva av XPS som ska ljuddämpa bättre, men är rädd att det ska bli problem med fukt då det sitter plast i taket på nedervåningen. Berätta gärna hur ni tänkt :)

Sen kan jag väll slänga in en fråga om vad ni lagt för golv också? Det lutar åt 3-stav ek parkett för oss för att likna nedervåningen.
 
murak murak skrev:
Angående golv på övervåningen, vad har ni som lagt parkett lagt mellan golv och spånskiva? Lump? Foam? Jag har nosat på de lite dyrare alternativen t ex skiva av XPS som ska ljuddämpa bättre, men är rädd att det ska bli problem med fukt då det sitter plast i taket på nedervåningen. Berätta gärna hur ni tänkt :)

Sen kan jag väll slänga in en fråga om vad ni lagt för golv också? Det lutar åt 3-stav ek parkett för oss för att likna nedervåningen.

Funderar över samma sak. Skulle vilja lägga nåt extra ljudisolerande mellan spån och golv.
Annars har vi sneglat på vinylgolven. Gillar den lite mjukare känslan i dom.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Foam, trestavs-parkettgolv - men det lät som en flock hästar som galoppera när ungarna sprang omkring så fick bli några tjocka mattor sen också. Tror det är svårt att komma från ljudet eftersom botten byggda av en regel. Man hade nog behövt korslagda reglar med någon millimeter dämpning mellan för att få det riktigt tyst.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.