Kvällspasset idag har innefattat bortfräsning av en "kvart" av en rundstav med monterad ändknopp. En uppgift som bjöd på flera utmaningar, framförallt kring frågan hur ämnet skulle spännas fast. Svårigheter var bland annat att ämnet var runt, hade en större diameter (knoppen) i ena änden och att lossa och spänna om inte var önskvärt (väldigt viktigt att urtaget blev 90 grader).

Men tillsammans med anställda, praktikanter och kollegor diskuterades det fram en lösning som kändes rimlig. Och den fungerade utmärkt! Som vanligt hade jiggbyggarexperten Ola C finurliga tankar kring hur man kan lösa problem av detta slag.

Denna körning är förvisso inte något jag skulle låta anställda eller praktikanter köra men tyckte ändå att det kändes bra och kontrollerat. Det är viktigt att man tar sig tiden, även när det gäller så små serier som 10 rundstavar, att implementera kutterskydd etc i sina jiggar.

Jag tror att bildserien talar för sig själv. Strecken på insidan av urfräsningen är från kutterns förskär. Denna gång spelar det ingen roll, då de inte syns. Hade det varit ett problem hade jag skruvat bort dem.

Imorgon blir det slutputs!

En rundstav med fräst urtag spänd i en hemgjord träjigg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg och jig för bortfräsning av rundstav, med ritningar, metallklammer och en nyckel på arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En arbetsstation för träfräsning med jiggar, skyddsglasögon och hörselskydd på arbetsbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsjigg med svart skiva och spännanordningar för bortfräsning av träprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rundstav monterad i en anpassad jigg under fräsning, med fokus på kvartursfräsningen och ändknoppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en rundstav i trä med fräst urtag och en monterad ändknopp som ser ut som en kvart borttagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rundstav i trä med fräst urtag som hålls av en hand, ändknopp synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rundstav med bortfräst kvart och synliga kutterspår i träverkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 13 till
  • Laddar…
Wow!!!

//Ronnie
 
I ett försök till impulsprojekt slängde jag ihop en sandpappershållare på 30 minuter innan jag skulle hämta barnen. Fick även testa nya bandslipen.
Träblock och verktyg för tillverkning av sandpappershållare på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delar och verktyg som behövdes
Hemmagjord träblock sandpappershållare på ett arbetsbord med slipspår och skärmattor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutresultat!
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
S
Jag tror den blir mer funktionell om du har viken på pappret på kortsidorna istället.
Stor risk nu att pappret fastnar i något och får en reva.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag tror den blir mer funktionell om du har viken på pappret på kortsidorna istället.
Stor risk nu att pappret fastnar i något och får en reva.
Bra att jag gjorde en flexibel variant då! ;)
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Fick ett par timmar över ute i snickarboden så då hanns det med lite småjobb.

En påbörjad renovering av en gammal hyvel med avtaget handtag, omgiven av verktyg, på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringen av en hyvel jag fått är påbörjad, blir bara snabbfix som att laga handtaget och skärpa till stålet, alltså inte i klass med andra renoveringar som passerar på forumet.

Hemgjort geranhåll fastsatt vid en bandsåg, tillverkat av återvunna delar och en eklist, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fixade även till ett geranhåll till min bandsåg av delar från ett skrotat fräsbord och en eklist som sågades i rätt dimension. Om någon har ett riktigt liggandes till en Inca bandsåg och som vill sälja så är jag intresserad.
 
Ögonblick från snickeriet!

Idag har Jesper ledig dag. Det verkar dock inte tillhöra hans starka sidor att inse detta utan istället så hänger han här och slipar sina svarvstål. Föga förvånande förvisso:)

Till profilskölpar plockade vi fram en Tormekjigg som jag bara har använt 1 gång för 15 år sedan. Och med ett antal olika inställningsmöjligheter för att justera vinklar och längd på sidoeggarna samt konkav respektive konvex slipning så var jag aningen ringrostigt med hur den skulle ställas in.

Men vi läste i manualen, fick det på det stora hela rätt men fick trots noggrann montering blev ändå den ena sidoeggen aningen längre än den andra.

För de flesta hade detta naturligtvis varit helt ok, bara att svarva på. Men inte här. Dags att gå till botten med detta - exakt vilka inställningar påverkar egentligen vad (manualen täckte inte riktigt upp alla fall) för verktygets geometri?

Jesper tuschar eggen och genom att ändra en parameter i taget (utstick, höjd på anhåll, vinkel i leden, vridning av verktyget kring infästningspunkten (den var det!), inställning av längdjusteringen för konvex/konkav egg) hittar han hur jiggen fungerar och kan göra nödvändiga justeringar för att komma dit han vill. Ett arbetssätt som är precis vad jag förväntar mig av den som ska bli riktigt skicklig på vad man än sysslar med - men jag är, som så ofta, imponerad att det kommer naturligt redan i denna ålder. Bra jobb Jesper!

Person slipar svarvstål med Tormek slipmaskin i snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jnse och 8 till
  • Laddar…
Ja maken till naturbegåvning får man leta efter, imponerande och väldigt roligt!
Hälsa honom så gott!
//Ronnie
 
  • Gilla
erikssonjorgen och 1 till
  • Laddar…
Har KonMarie:at och tagit hand om böcker idag. De fina böckerna har nu fått en plats i verkstaden istället för i biblioteket :)

Två hyllor i en verkstad med välorganiserade hantverksböcker och diverse verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Vart en till:)
Fastnat på rötat trä då det ser så läckert ut. Mycket slipa o polera och trots att trät sprack igen så lyckades jag rädda projektet. Väger inte helt lite:)
Hmm vad mer kan jag göra med all mässing?
Btw, gjort helt utan svarv. Funderar på att köpa en liten bordsvarv.
Hand håller ett polerat trähandtag med mässingsände, arbete utfört utan svarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som håller en polerad mässingspjäs med rötmärkt trähandtag, slipad och polerad utan svarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handhållet hantverk med rötat trä och polerad mässingsbas, skapat utan svarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handhållet hantverk av polerat rötat trä och mässing, utan svarv skapat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
Försöker ordna en variant av dammsugaranslutning till nya bandslipen. Röret var 68 mm och jag hade inget 70 mm avloppsrör hemma. Rotar runt lite och hittar ett lock till en sprayflaska, passade perfekt! Men hur får jag ner dimensionen till min Nilfisk dammsugare på 38 mm? Jo ett 50 rör träs på långt upp på munstycket. Hålet i sprayflaskelocket, hur får jag till det?! Då mindes jag ett gammalt verktygsköp som inte blivit använt, en Dremel 3000 med frästillbehör! Vilket underbart verktyg .Vill bara fortsätta använda den...
En Dremel 3000 används för att justera storleken på ett lock till en sprayflaska på ett arbetsbord fullt med verktyg och spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här är adaptern
Ett grått avloppsrör och ett vitt sprayflasklock markerat för anpassning för dammsugaranslutning på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hann ordna en enkel hylla för alla tuber också!
Hylla med sorterade tuber och en Dremel 3000 verktyg bland arbetsredskap i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
IKEA är moderna, de tycker att en 3D-printer tillhör normala verktyg. De missade dock att skriva ut det i monteringsanvisningen för sina gardinstänger.

3D-utskriven förlängningsdel som sammanfogar två gardinstänger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en 3D-utskriven förlängningsdel till en IKEA gardinstång monterad mellan två stänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En uppsättning gardinstängsförlängare.
(Våra fönster är 130cm breda, så vi behöver 20-50cm mer än de 140 breda Ikea har)
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
IKEA är moderna, de tycker att en 3D-printer tillhör normala verktyg. De missade dock att skriva ut det i monteringsanvisningen för sina gardinstänger.

[bild]
[bild]

En uppsättning gardinstängsförlängare.
(Våra fönster är 130cm breda, så vi behöver 20-50cm mer än de 140 breda Ikea har)
Följer ju med en sån del
 
Nja, det är samma del som man hänger den i väggbeslaget med. IKEA förutsätter att man skarvar över ett väggbeslag, vilket i vårt fall skulle innebära att vi får tre väggbeslag.
 
Juste, så var det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.