Hej på er!

Bor i ett enplanshus med källare byggt 1952.
Vi har bekymmer med knarrande golv i alla utrymmen på bottenvåningen(73 m2).
Det är råspont spikade på balkar och linuleum på.

Förra ägaren la bara underlagsfoam och klickgolv på dethär och nu knarrar både klickgolvet (p.g.a. ojämnheter under) och råsponten också.
Ojämnheter i sin tur p.g.a. vissa råspontskivor har "vikt upp sig som ett U".

Förslag på åtgärder på dethär?
Såg upp råsponten och lägga spontade spånskivor? Glidgjutning? Gå loss med slip? Allt är välkommet inom rimliga gränser! Filmen nedan visar knarret på det nakna råsponten.

Jag renovera trappan och då spikade de på något sätt underifrån och allt jobbigt ljud försvann kanske går i göra något liknande?

V VetarN skrev:
Jag renovera trappan och då spikade de på något sätt underifrån och allt jobbigt ljud försvann kanske går i göra något liknande?
Tack för tipset, men troligen inte så bra idé.
Jag har kutterspån som isolering. :)

Vill du få bort ljudet är det nog riva upp som gäller och att lägga spånskivegolv som skruvas och limmas. Notera att det kan vara asbest i mattlimmet om du river upp golvet.

J Johan456 skrev:
Vill du få bort ljudet är det nog riva upp som gäller och att lägga spånskivegolv som skruvas och limmas. Notera att det kan vara asbest i mattlimmet om du river upp golvet.
Tack för tipset! Både när det kommer till asbest och spånskivor.

Jag har fixat mina gamla knarrande golv hemma genom att skruva fast undergolvet med 6×90 skruv där det knarrat, sen har jag hyvlat där det behövts sen lagt rotspån som är hellimmat och skruvat i undergolvet.
Egentligen ska rotspån läggas flytande men det sket jag i och tyckte det blev mycket stummare och bättre när det limmades rikligt och skruvades ordentligt.

På detta har jag vinylklick

L Lutte skrev:
Jag har fixat mina gamla knarrande golv hemma genom att skruva fast undergolvet med 6×90 skruv där det knarrat, sen har jag hyvlat där det behövts sen lagt rotspån som är hellimmat och skruvat i undergolvet.
Egentligen ska rotspån läggas flytande men det sket jag i och tyckte det blev mycket stummare och bättre när det limmades rikligt och skruvades ordentligt.

På detta har jag vinylklick
Vad innebär rotspån? Vanliga spånskivor?

Vi skruvade fast knarrande brädor och hällde sedan på lite fiberarmerat flytspackel.
Det blev tyst och plant.

• Gilla
abozous
  • Laddar…
Har lagt massivt trägolv på undergolv av råspont. Traskade omkring på råsponten och skruvade där det knarrade. Några av de värsta ojämnheterna putsade jag lite med elhyvel. Till slut grålumppapp pch skruvat golv. Inget knarr!

S Stefan85 skrev:
Vad innebär rotspån? Vanliga spånskivor?
Är spontade spånskivor, finns i 10,12 och 16mm tjocklek om jag inte missminner mig.

Dom är inte superbilliga men snabba och bra att arbeta med

S Stefan85 skrev:
Jag hittade 22 mm också.
Låter ganska intressant då material = massivare och ljudisolerande från källaren där vi har tvättstugan.

[länk]
22 mm är standardtjocklek, det är andra tjocklekar som är svårare att hitta.
Hur stor yta är det du ska fixa till?

Peter2400 Peter2400 skrev:
22 mm är standardtjocklek, det är andra tjocklekar som är svårare att hitta.
Hur stor yta är det du ska fixa till?
Ca. 55 m2 av 73 m2
Köket och badrummet hoppar vi denhär gången :)

En ny fundering:
Idag har vi råspont, linoleum från 50-talet, foam, klickgolv.

Vad säger ni om dethär:
Man river ner till råsponten, skruvar fast dem i bjälklaget,
lägger tillbaka klickgolvet och skruvar fast den i råsponten med många skruvar.
lägger på spontade spånskivor och skruvar fast dessa också
fint ekgolv på det.

Höjden för oss spelar ingen större roll då vi har 2.60 m i takhöjd.

Jag skulle säga att gör alla de momenten men strunta i att lägga tillbaka klickgolvet. Lägg 2mm Foam mellan spånet och sponten. Foam vet jag inte om det behövs men det tar isf upp lite ojämnheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.