Hej på er!
Bor i ett enplanshus med källare byggt 1952.
Vi har bekymmer med knarrande golv i alla utrymmen på bottenvåningen(73 m2).
Det är råspont spikade på balkar och linuleum på.
Förra ägaren la bara underlagsfoam och klickgolv på dethär och nu knarrar både klickgolvet (p.g.a. ojämnheter under) och råsponten också.
Ojämnheter i sin tur p.g.a. vissa råspontskivor har "vikt upp sig som ett U".
Förslag på åtgärder på dethär?
Såg upp råsponten och lägga spontade spånskivor? Glidgjutning? Gå loss med slip? Allt är välkommet inom rimliga gränser! Filmen nedan visar knarret på det nakna råsponten.
Bor i ett enplanshus med källare byggt 1952.
Vi har bekymmer med knarrande golv i alla utrymmen på bottenvåningen(73 m2).
Det är råspont spikade på balkar och linuleum på.
Förra ägaren la bara underlagsfoam och klickgolv på dethär och nu knarrar både klickgolvet (p.g.a. ojämnheter under) och råsponten också.
Ojämnheter i sin tur p.g.a. vissa råspontskivor har "vikt upp sig som ett U".
Förslag på åtgärder på dethär?
Såg upp råsponten och lägga spontade spånskivor? Glidgjutning? Gå loss med slip? Allt är välkommet inom rimliga gränser! Filmen nedan visar knarret på det nakna råsponten.
Jag har fixat mina gamla knarrande golv hemma genom att skruva fast undergolvet med 6×90 skruv där det knarrat, sen har jag hyvlat där det behövts sen lagt rotspån som är hellimmat och skruvat i undergolvet.
Egentligen ska rotspån läggas flytande men det sket jag i och tyckte det blev mycket stummare och bättre när det limmades rikligt och skruvades ordentligt.
På detta har jag vinylklick
Egentligen ska rotspån läggas flytande men det sket jag i och tyckte det blev mycket stummare och bättre när det limmades rikligt och skruvades ordentligt.
Vad innebär rotspån? Vanliga spånskivor?L Lutte skrev:Jag har fixat mina gamla knarrande golv hemma genom att skruva fast undergolvet med 6×90 skruv där det knarrat, sen har jag hyvlat där det behövts sen lagt rotspån som är hellimmat och skruvat i undergolvet.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Har lagt massivt trägolv på undergolv av råspont. Traskade omkring på råsponten och skruvade där det knarrade. Några av de värsta ojämnheterna putsade jag lite med elhyvel. Till slut grålumppapp pch skruvat golv. Inget knarr!
En ny fundering:
Idag har vi råspont, linoleum från 50-talet, foam, klickgolv.
Vad säger ni om dethär:
Man river ner till råsponten, skruvar fast dem i bjälklaget,
lägger tillbaka klickgolvet och skruvar fast den i råsponten med många skruvar.
lägger på spontade spånskivor och skruvar fast dessa också
fint ekgolv på det.
Höjden för oss spelar ingen större roll då vi har 2.60 m i takhöjd.
Idag har vi råspont, linoleum från 50-talet, foam, klickgolv.
Vad säger ni om dethär:
Man river ner till råsponten, skruvar fast dem i bjälklaget,
lägger tillbaka klickgolvet och skruvar fast den i råsponten med många skruvar.
lägger på spontade spånskivor och skruvar fast dessa också
fint ekgolv på det.
Höjden för oss spelar ingen större roll då vi har 2.60 m i takhöjd.