16 924 läst · 50 svar
17k läst
50 svar
Olika fabrikat på strömbrytare, skillnad?
Yes, det är min tanke också. Jag misstänker att min takdosa i trapphuset är "kopplingsdosan" och att någon av tändtrådarna byter färg här. Tyvärr har jag inte möjlighet att öppna denna. Den kräver en avancerad stege och en stor portion mod för att jobba i. Jag ska ge mig på korsomkopplaren nu och se om jag lyckas mäta mig fram till hur den är uppbyggd. Jag vill inte ge mig in i dosan och koppla loss något innan jag känner mig 100% på att jag har förstått hur det är kopplat.M Mikael 81 skrev:
Ja, det är vinden. Jag får ge mig upp i isoleringen och kravla lite och se om jag hittar något av intresse.. Tyvärr har vi spänntak även i vardagsrummet men här finns det ingen vind ovan för att ta sig upp på.. Det känns tråkigt att sätta kniven i spänntaket för att förstora hålen.M Mikael 81 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 476 inlägg
Bra jobbat. Fortsätt på samma vis med korsomkopplaren. Du behöver bara identifiera de två sidorna och flytta över sladdarna. Om du ohmmäter korsbrytaren kan du utgå från detta:A arowe17 skrev:Igår kväll fick jag äntligen tid att fortsätta med projektet att byta ut alla våra brytare och uttag. Efter att ha klurat en stund så förstod jag hur jag skulle använda multimeterna för att kunna avgöra hur det var kopplat i den gamla dubbeltrappen. Och det blev rätt på första försöket! Nu har jag bara korsomkopplaren kvar.
P1 växlar mellan P3 och P4
P2 växlar mellan P3 och P4
Så, om du mäter ej kontakt mellan två poler, oberoende av brytarens läge, då vet du att dessa två poler är P1 och P2, medan de andra två då är P3 och P4 (eller tvärtom, det spelar ingen roll).
JaA arowe17 skrev:
Kroken sitter troligen skruvad i centrum på en likadan takdosa som i rum #1. Stoppa in ett finger och känn efter. Då behöver du bara skära ett runt hål längs innerkanten på dosan. Ett täcklock döljer det sen.A arowe17 skrev:Utan det hänger endast ut en nolla och tändkabel ca 10-15cm samt en krok att hänga lampan i. Hålet i det vävspännda taket är inte större än ca 15mm, så det är i princip omöjligt att fiska ut ev. jordkabeln här för att koppla vidare till de ojordade uttagen i rummet. När jag kör i en dragfjäder i mitt ojordade uttag så hör jag att den går upp till kopplingen i taket.
Nu har jag även fått till korsomkopplaren efter lite mätande med multimetern. De två gröna trådarna är nu inkopplade på "tändtrådsplintarna" (markerad med pil-ut), och gul och blå tråd är kopplad på varsin fas (markerad med "L" i ELKOs korsbrytare). Så gul och blå tändtråd i korsomkopplaren är de tändtrådarna som är gul resp. grön i trappbrytaren. Alltså så byter blå/grön tändtråd färg någon stans på vägen mellan brytarna.Bo.Siltberg skrev:Bra jobbat. Fortsätt på samma vis med korsomkopplaren. Du behöver bara identifiera de två sidorna och flytta över sladdarna. Om du ohmmäter korsbrytaren kan du utgå från detta:
P1 växlar mellan P3 och P4
P2 växlar mellan P3 och P4
Så, om du mäter ej kontakt mellan två poler, oberoende av brytarens läge, då vet du att dessa två poler är P1 och P2, medan de andra två då är P3 och P4 (eller tvärtom, det spelar ingen roll).
Ja
Kroken sitter troligen skruvad i centrum på en likadan takdosa som i rum #1. Stoppa in ett finger och känn efter. Då behöver du bara skära ett runt hål längs innerkanten på dosan. Ett täcklock döljer det sen.
Jag är rädd att väven börjar spricka om jag tar upp ett större hål? Jag får jobba lite med ficklampa och se om jag kan luska ut hur det ser ut underifrån. Annars får det kanske bli en sväng upp på vinden för att få lite klarhet i hur det är gjort.
Ja, det är juteväv. Och precis som du skriver vill jag inte att färgen spricker. Jag har ett rum som vi inte har renoverat ännu, så jag skulle kunna testa i detta för att se hur det beter sig. Jag har en bra mattkniv och en skalpell att jobba med. Tror du det är bäst att skära upp ett runt hål eller ska man skära som ett plustecken?Demmpa skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Rumstermostater mm olika fabrikat
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Elgolvvärme 2 olika fabrikat på kabeln kopplade till samma termostat?
Värme allmänt -
Ny Luft/Vatten värmepump. Ris/Ros, erfarenheter om olika fabrikat
Värmepumpar -
Shelly Dimmer 2 från olika strömbrytare
Villalarm & Hemautomation -
Typ av strömbrytare/strömställare för olika ändamål
Belysning