4 837 läst · 23 svar
5k läst
23 svar
Vindpapp golv inomhus?
Sida 1 av 2
Hej!
Hantverkare är på gång med att bygga nytt badrum.
Jag har rivit upp golv och ser att där finns isolering av typ ”kutterspån/flis / tidningsrester” högst upp. När jag gräver bort detta så hittar jag stenullsisolering (misstänker jag, alt väldigt skitig mineralull). Sen kommer någon form av papp/papper (ser ut som tjockare ”presentpapper”), sist kommer träplankor. Tjockleken på golveglar är ca 20 cm.
Innan hantverkarna kommer och bygger vill jag ersätta isoleringen alt fylla på med mer (det har sjunkit ihop).
Under detta blivande badrum är en källare. Under halva badrummet är ett kallförråd , under andra halvan är en ”hall” som är lite varmare.
Nu min fråga: om jag river bort all isolering och ersätter med nytt kutterspån eller annat eko-material, måste jag även ha vindpapp el liknande i botten ? Dvs ersätta den papp/papper som finns där idag? Detta för att ta bort konvektion. Tanken är att ha golvvärme i badrummet .
Finns det något enkelt sätt att veta om det är stenull eller mineralullsidolering? Har plockat bort en bit och tänt på den och den brinner inte utan glöder lite och slocknar...
Huset är gammal och diffplast , ångbroms finns inte.
Mvh
Claes
Hantverkare är på gång med att bygga nytt badrum.
Jag har rivit upp golv och ser att där finns isolering av typ ”kutterspån/flis / tidningsrester” högst upp. När jag gräver bort detta så hittar jag stenullsisolering (misstänker jag, alt väldigt skitig mineralull). Sen kommer någon form av papp/papper (ser ut som tjockare ”presentpapper”), sist kommer träplankor. Tjockleken på golveglar är ca 20 cm.
Innan hantverkarna kommer och bygger vill jag ersätta isoleringen alt fylla på med mer (det har sjunkit ihop).
Under detta blivande badrum är en källare. Under halva badrummet är ett kallförråd , under andra halvan är en ”hall” som är lite varmare.
Nu min fråga: om jag river bort all isolering och ersätter med nytt kutterspån eller annat eko-material, måste jag även ha vindpapp el liknande i botten ? Dvs ersätta den papp/papper som finns där idag? Detta för att ta bort konvektion. Tanken är att ha golvvärme i badrummet .
Finns det något enkelt sätt att veta om det är stenull eller mineralullsidolering? Har plockat bort en bit och tänt på den och den brinner inte utan glöder lite och slocknar...
Huset är gammal och diffplast , ångbroms finns inte.
Mvh
Claes
Du menar gipsskivan som kommer vara i badrummet? Brukar vara plast bakom den, fat den plasten ska helst vara en bit in i väggen så att skruvarna du skruvar upp gipsen med inte gör hål i plasten. Annars bara papp mot ytterväggarna och golv om det inte är något rum under för då behövs det ju inte. Fast har du isolering som kan buffra fukt så ska du inte behöva ha plast, då ska det vara en ångspärr istället. "Eller mitt favorit byggmaterial, lerklining, istället för ångspärr."
Jo gipsskiva i badrummet. Tittar man på konstruktionen av ytterväggen idag så är det (utifrån -> inåt )
- panel
- vindpapp
- isolering
- stående träplank (tjockt plank)
Dvs ingen plast finns idag i väggen (eftersom huset är så pass gammalt)
Så tanken är att sätta gips på planken, sen våtrumstätskiktet på gipset .
Så, fragan är om det behövs nått material (papp ångspärr etc) mellan träplankorna i väggen och nya gipsskivan ?
- panel
- vindpapp
- isolering
- stående träplank (tjockt plank)
Dvs ingen plast finns idag i väggen (eftersom huset är så pass gammalt)
Så tanken är att sätta gips på planken, sen våtrumstätskiktet på gipset .
Så, fragan är om det behövs nått material (papp ångspärr etc) mellan träplankorna i väggen och nya gipsskivan ?
Att sätta plast är nog inte så bra, för då blir det en fuktspärr på båda sidor om gipsen. Men en ångbroms borde gå bra att ha, sen kanske det inte är nödvändigt att ha. Men nu när det inte finns någon ångspärr/ångbroms alls i väggen så skulle jag sätta en ångbroms innan gipsen.
Här finns det säker mycket bra att läsa https://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt
Här finns det säker mycket bra att läsa https://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Just därför använder man våtrumsgips. Dyrare, men 100 % oorganiskt och kan således byggas in mellan två täta skikt.Bjor skrev:Att sätta plast är nog inte så bra, för då blir det en fuktspärr på båda sidor om gipsen. Men en ångbroms borde gå bra att ha, sen kanske det inte är nödvändigt att ha. Men nu när det inte finns någon ångspärr/ångbroms alls i väggen så skulle jag sätta en ångbroms innan gipsen.
Här finns det säker mycket bra att läsa [länk]
Jag har två hus med liknande konstruktion. Ena från 40-talet och andra från 50-talet. Det är troligen tvåtumfyra plankvägg. Det är vansinnig kvalitet på de husen. Ponera dock att ditt våtrumstätskikt inte håller tätt. Då kommer fukt att gå rakt ut på yttervägg, och den är bärande (om det är liknande konstruktion som mina hus. Det, kan jag lova, är inte bra all. Jag skulle råda TS att sätta plast på plankväggen och säga till snickarna att du skall ha våtrymsgips. Då får du ett extra skydd av stommen (alltså den bärande ytterväggen.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Och ja. Jag har lagt vindpapp I golvbjälklag mellan våningar. Det är ingenting konstigt med det alls.
Vad gäller typ av isolering, så är det absolut inget fel på mineralull. Det är naturliga ämnen i det precis som i spån eller annat. Jag kör själv helst på stenull då det inte KAN brinna alls, till skillnad från glasull. Spån och lösull hade jag inte lagt då det inte är formfast, vilket du noterat, utan sjunker ihop med tiden. Nu kan jag inte systemen för golvvärme, men tidigare skulle det till ett reflektorskikt också, så inte endast isolering under golvvärmeslingan.
Vad gäller typ av isolering, så är det absolut inget fel på mineralull. Det är naturliga ämnen i det precis som i spån eller annat. Jag kör själv helst på stenull då det inte KAN brinna alls, till skillnad från glasull. Spån och lösull hade jag inte lagt då det inte är formfast, vilket du noterat, utan sjunker ihop med tiden. Nu kan jag inte systemen för golvvärme, men tidigare skulle det till ett reflektorskikt också, så inte endast isolering under golvvärmeslingan.
Är det mineralull då är det bättre att sätta plast, men är det något annat som kan transportera fukten då är det inte nödvändigt då fungerar en ångbroms, men det går med plast ändå och våtrumsgips då.Cancerman_777 skrev:Just därför använder man våtrumsgips. Dyrare, men 100 % oorganiskt och kan således byggas in mellan två täta skikt.
Jag har två hus med liknande konstruktion. Ena från 40-talet och andra från 50-talet. Det är troligen tvåtumfyra plankvägg. Det är vansinnig kvalitet på de husen. Ponera dock att ditt våtrumstätskikt inte håller tätt. Då kommer fukt att gå rakt ut på yttervägg, och den är bärande (om det är liknande konstruktion som mina hus. Det, kan jag lova, är inte bra all. Jag skulle råda TS att sätta plast på plankväggen och säga till snickarna att du skall ha våtrymsgips. Då får du ett extra skydd av stommen (alltså den bärande ytterväggen.
Fast det finns lite tillsatser i miniralullen, fast det är det också i många av dom andra isoleringarna som finns på marknaden. Inte spån och hampa, dom är utan tillsatser, och är nog bland dom bästa ur ett miljöval. Dom binder koldioxid istället för att släppa ut en massa i tillverkningen. Spån det är lite dumt att det sjunker ihop, så det är inte det bästa att satsa på.Cancerman_777 skrev:Och ja. Jag har lagt vindpapp I golvbjälklag mellan våningar. Det är ingenting konstigt med det alls.
Vad gäller typ av isolering, så är det absolut inget fel på mineralull. Det är naturliga ämnen i det precis som i spån eller annat. Jag kör själv helst på stenull då det inte KAN brinna alls, till skillnad från glasull. Spån och lösull hade jag inte lagt då det inte är formfast, vilket du noterat, utan sjunker ihop med tiden. Nu kan jag inte systemen för golvvärme, men tidigare skulle det till ett reflektorskikt också, så inte endast isolering under golvvärmeslingan.
Den nytta med vindpappen mellan våningar är vad jag ser, är att kapsla in isoleringen så att inte nå isoleringsfibrer kan ta sig ut till inneluften. Kanske finns nå andra fördelar som inte jag vet av?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Jag har inte forskat i det, men jag är ganska säker på att det är tillsatser; brandhämmande kemikalier. Annars är både spån och hampa fullkomligt livsfarligt att isolera med. Dessa kemikalier behövs inte i mineralull då glas endast brinner vid extremt höga temperaturer och sten inte alls.Bjor skrev:Fast det finns lite tillsatser i miniralullen, fast det är det också i många av dom andra isoleringarna som finns på marknaden. Inte spån och hampa, dom är utan tillsatser, och är nog bland dom bästa ur ett miljöval. Dom binder koldioxid istället för att släppa ut en massa i tillverkningen. Spån det är lite dumt att det sjunker ihop, så det är inte det bästa att satsa på.
Den nytta med vindpappen mellan våningar är vad jag ser, är att kapsla in isoleringen så att inte nå isoleringsfibrer kan ta sig ut till inneluften. Kanske finns nå andra fördelar som inte jag vet av?
Det är lättare att lägga med papp under isoleringen Ull kastar lätt på papper, men fastnar mot råspont eller annat obehandlat virke
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Eftersom det finns en risk att fukt kan tränga ut i konstruktionen, så anser jag att man skall göra så gott man kan för att förhindra det. Jag har än så länge inte hört ett enda argument för varför man skall ha fuktvandring ut I konstruktionen, som påvisar att det är någonting positivt. Jag har däremot hur många exempel som helst på varför man INTE skall ha fuktvandring ut i konstruktionen. Alltid plast...på rätt sätt.Bjor skrev:
Då borde du läsa på och inte bara tro att du är ganska säker.Cancerman_777 skrev:Jag har inte forskat i det, men jag är ganska säker på att det är tillsatser; brandhämmande kemikalier. Annars är både spån och hampa fullkomligt livsfarligt att isolera med. Dessa kemikalier behövs inte i mineralull då glas endast brinner vid extremt höga temperaturer och sten inte alls.
Det är lättare att lägga med papp under isoleringen Ull kastar lätt på papper, men fastnar mot råspont eller annat obehandlat virke
http://www.svenskahantverkare.com/miljo-halsa.php
Hampa har Brandklass – B2
https://www.miljomagasinet.se/artiklar/hamp05_3.htm
Här kan du läsa lite om hampa, och att det är utan tillsatser
http://www.svenskahantverkare.com/miljo-halsa.php
Spån kanske är brandfarligt, för det brukar det inte finnas brandhämmande tillsatser i. Dom jag vet som har använt det har tagit det från ett sågverk. Men du för gärna kolla upp hur brandfarligt det är och berätta det.
Har en video på hur bra glasull är å att sprida eld, inte alls bra. Och isolering av papper är mycket bättre. Så brandklassen säger inget om hur snabbt elden tar sig i en byggnad. Men stenull var bra.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Vad gäller spån så behöver man inte läsa eller forska. Ställ dig bara frågan hur du skall tända en kamin eller en vedpanna...jo du börjar med stickor, spån och annat smått trä, för det brinner MYCKET lätt. Att få fyr på ett vedträ direkt är ganska svårt.Bjor skrev:Då borde du läsa på och inte bara tro att du är ganska säker.
Hampa har Brandklass – B2
[länk]
Här kan du läsa lite om hampa, och att det är utan tillsatser
[länk]
Spån kanske är brandfarligt, för det brukar det inte finnas brandhämmande tillsatser i. Dom jag vet som har använt det har tagit det från ett sågverk. Men du för gärna kolla upp hur brandfarligt det är och berätta det.
Har en video på hur bra glasull är å att sprida eld, inte alls bra. Och isolering av papper är mycket bättre. Så brandklassen säger inget om hur snabbt elden tar sig i en byggnad. Men stenull var bra.
[media]
Jag skall kika på hampa och återkommer om jag hittar annat än det du länkat till.
Har man mineralull då ska man ha plast, för fibern kan binda vatten kapillärt som stannar mellan fibrerna.Cancerman_777 skrev:Eftersom det finns en risk att fukt kan tränga ut i konstruktionen, så anser jag att man skall göra så gott man kan för att förhindra det. Jag har än så länge inte hört ett enda argument för varför man skall ha fuktvandring ut I konstruktionen, som påvisar att det är någonting positivt. Jag har däremot hur många exempel som helst på varför man INTE skall ha fuktvandring ut i konstruktionen. Alltid plast...på rätt sätt.
Byggfukt, dubbla tätskikt, och sommarkondens är exempel på varför plast kan vara ett problem, men det behöver inte vara ett problem. Men ta ex. badrummet, om tätskiktet läcker så kommer fukten in i isoleringen och sen stannar den där, då är det en fördel om fukten kan vandra ut ur konstruktionen.