Hej
Stormen Afrida var hos mig oxå. Några plattor på taket gick sönder vilka bytte jag ut och vindsskydden var utspridda över gården vilka jag satt i plats förutom det som sitter närmast taknocken som ni ser på bilden. Det sitter loss både på nedre och övre sidan.
Jag har planerat att byta ut vindsskydd runt huset denna sommar.
Frågan är om jag ska ta risken att kättra upp till nocken och sätta fast det, när det är så halt eller vänta tills jag byter hela på sommar?

Närbild av tak med skadat vindsskydd och takpannor, lossnande del nära nocken synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Ser bara vindskivan som det lossnat på , fäst dom med några skruvar rakt uppifrån , sen är dom alldeles för korta , ska vara längre på pannsidan och skivsidan , typiskt för husfabrikanterna är billigt , dom ska måttbeställas .
Lika med nockplåtar för korta även dom ska beställas av en plåtis , kostar någon krona mer än de som finns på varuhuset och enligt mitt tycka BLAJBLAJ
Är det halt så vänta , det blir säkert blidväder på din breddgrad

J jojo123 skrev:
Ser bara vindskivan som det lossnat på , fäst dom med några skruvar rakt uppifrån , sen är dom alldeles för korta , ska vara längre på pannsidan och skivsidan , typiskt för husfabrikanterna är billigt , dom ska måttbeställas .
Lika med nockplåtar för korta även dom ska beställas av en plåtis , kostar någon krona mer än de som finns på varuhuset och enligt mitt tycka BLAJBLAJ
Är det halt så vänta , det blir säkert blidväder på din breddgrad
Tack för tipset.
Hur mycket ska de täcka skivan och pannorna?
Jag klättrade upp och satt ett par skruvar på vindskivan men kom inte åt den översta biten. Det blev ett glapp på ett par cm. Vågar inte göra om det. Det är is halt där uppe :)

J
L Lars48 skrev:
Hur mycket ska de täcka skivan och pannorna?
Gör en liten enkel skiss , dom man köper är inte bra , täcker inte som ska

J
En skiss lite som hastigast hoppas du förstår , det ska inte rinna vatten uppifrån och ner på plåten , är det 90 grader så kommer att rinna till utsidan och väta ner trät där , då ruttnar det , där av 100 grader vinkel på den del som går in över pannorna

J
Bommade skissen kommer här

• Skiss av takkonstruktion med eternit, takmaterial, vinkel för vattenavrinning, och droppkant mot vägg.
    Skapa konto
  • Skadad hängränna vid takkant med synliga sprickor och brytningspunkt markerad med gul pil.
    Skapa konto
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
J
Tusan det var en till

• Skiss av tak med anvisningar för korrekt vinkel och avstånd för vattenavrinning på pannorna.
    Skapa konto
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.