102 305 läst · 62 svar
102k läst
62 svar
Var köper man citronsyra
Nej för sjutton, naturligtvis inget fel att använda det, menade inte så. Har bara själv för länge sen reagerat på att det känns extremt dyrt med tanke på innehållet och ville "varna" andra för det. Har man behov där en flaska räcker (och dessutom råkar ha den i städskåpet) så är det ju inte fel att använda det.jac skrev:
Du behöver absolut inte ursäkta dig, det skall bra mycket mer till innan jag tar illa upp.Alfredo skrev:
Jag har faktiskt ingen aning om vad en flaska kostar, det var mest ett konstaterande att den efterfrågade blandningen mycket väl kunde finnas lätt tilgänglig hemma i städskåpet för de som bara vill rengöra några småprylar och inte har behov av några kilo citronsyra.
Som f.d. kemist så häpnar jag inte helt sällan när jag läser innehållet i diverse medel och ser priset. När man kan förstå vad det är i flaskorna, dessutom utspätt med 99% vatten så inser man att det kostar nästan ingenting att producera.
Men själv använder jag ju Melittas avkalkningsmedel (som också bara är citronsyra och vatten) till att torka rent diskbänken från fläckar. Definitivt ett rent slöseri eftersom detta måste vara den dyraste citronsyran som går att köpa. Men det är behändigt...
Nu fick du mig så inspirerad så jag startade en ny tråd. Fyll gärna på med fler exempel!jac skrev:
Använd dig av vanligt vetemjöl istället. Mixa ihop vatten, vetemjöl och citronsyra till en lagom klibbig deg med en vanlig elvisp. Sen lägger du på det med valfritt verktyg eller varför inte en pappbit, plastbit eller träbit, m.m. låt det sitta ett dygn så blir biten rostfri, om det är grov rost kanske du får upprepa proceduren.Posia skrev:
Lycka till!
Tack för svaret - jag kände mig lite extra glad när jag såg att ditt allra första inlägg överhuvudtaget här på forumet blev ett svar just på MITT inlägg!Lennart Remstam skrev:Använd dig av vanligt vetemjöl istället. Mixa ihop vatten, vetemjöl och citronsyra till en lagom klibbig deg med en vanlig elvisp. Sen lägger du på det med valfritt verktyg eller varför inte en pappbit, plastbit eller träbit, m.m. låt det sitta ett dygn så blir biten rostfri, om det är grov rost kanske du får upprepa proceduren.
Lycka till!
Har du själv praktiserat vatten-vetemjöl-citronsyra-metoden för rostborttagning?
Hej, jag har faktiskt prövat i dagarna med den metoden och det fungerar, jag tog bort rost på ett par bromsok.
Jag hade möjligheten att kunna skölja av dom under kökskranen så det var relativitet lätt att få bort smeten. Om rosten sitter på en bil där det är lite mer svåråtkomligt(under golvet typ) kan det bli svårare att få bort. Tänk på att du kan komma åt med vatten(helst varmt/ljummet vatten) och en stålborste(skrapverktyg) och att degen inte sitter för länge så den torkar fast.
Jag hade möjligheten att kunna skölja av dom under kökskranen så det var relativitet lätt att få bort smeten. Om rosten sitter på en bil där det är lite mer svåråtkomligt(under golvet typ) kan det bli svårare att få bort. Tänk på att du kan komma åt med vatten(helst varmt/ljummet vatten) och en stålborste(skrapverktyg) och att degen inte sitter för länge så den torkar fast.
Hej
ABC färgekonomi har det mesta kemikaljer
ABC färgekonomi har det mesta kemikaljer
G Greger77 skrev:Tänkte använda citronsyra för att ta bort rost på en del gamla verktyg. Jag har tidigare bara köpt den lilla förpackningen man kan hitta i kryddhyllorna, men det ska ju finnas större förpackningar att få tag i.
Läste nånstans "färghandeln brukar ha". Har nu varit förbi två butiker, en stor järnhandel med färgavdelning och en mindre färg/tapetbutik. Ingen av dom hade citronsyra eller visste vad det används till.
Var köper man citronsyra i större förpackningar? Och vad kan en målare tänkas använda citronsyra till?
Om jag visste vad målaren gör med citronsyra kunde jag kanske hitta rätt avdelning, eller veta vad jag ska fråga efter.
I färgbutiken fick jag frågan "citronsyra? vad ska du använda det till?". Svarade "för att lösa rost". "Rostlösning? Då ska du nog fråga på en OK-mack eller nåt"..
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Bauhaus säljer oxalsyra som är finfin för att få bort rost och sånt skit..
https://www.bauhaus.se/oxalsyra-nitor-600g.html
https://www.bauhaus.se/oxalsyra-nitor-600g.html