I brist på mitt hultafors MST1800 som står hos svärmor sedan vi satte panel i trappan så fick en festoolskena, ett skjutmått och ett annat vattenpass duga. Differensen på ingående och utgående bord är i runda slängar 0,5 mm i ytterkant med en ås i mitten. Inte mycket att arbeta med där inte...
Brädstumpen då? Den är 45 cm lång och var ursprungligen 21 mm tjock. Nu är tjockleken 15,7 mm i början, 17,8 mm i mitten och 19,6 i slutet. Så en differens på 4 mm på en 45 cm lång bit. Lite löjligt känner jag... Vattenpass och virke har kontakt på båda sidorna så inget att klaga på där.
Något förslag på vad som kan vara problem? Nästa steg är att plocka bort borden och göra rent där med.
 
  • Festoolskena och skjutmått på gammalt arbetsbord i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpass ovanpå en slipad brädstump som visar jämn kontakt på snedställda festoolskenor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
VidarH VidarH skrev:
I brist på mitt hultafors MST1800 som står hos svärmor sedan vi satte panel i trappan så fick en festoolskena, ett skjutmått och ett annat vattenpass duga. Differensen på ingående och utgående bord är i runda slängar 0,5 mm i ytterkant med en ås i mitten. Inte mycket att arbeta med där inte...
Brädstumpen då? Den är 45 cm lång och var ursprungligen 21 mm tjock. Nu är tjockleken 15,7 mm i början, 17,8 mm i mitten och 19,6 i slutet. Så en differens på 4 mm på en 45 cm lång bit. Lite löjligt känner jag... Vattenpass och virke har kontakt på båda sidorna så inget att klaga på där.
Något förslag på vad som kan vara problem? Nästa steg är att plocka bort borden och göra rent där med.
Jag anser fortfarande att det där inte är ett fel. Kan mycket väl bero på hur brädatumpen var från början. Räcker att den var några mm mer kupad i ena ändan än den andra.
 
  • Gilla
-druvan
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
I brist på mitt hultafors MST1800 som står hos svärmor sedan vi satte panel i trappan så fick en festoolskena, ett skjutmått och ett annat vattenpass duga. Differensen på ingående och utgående bord är i runda slängar 0,5 mm i ytterkant med en ås i mitten. Inte mycket att arbeta med där inte...
Brädstumpen då? Den är 45 cm lång och var ursprungligen 21 mm tjock. Nu är tjockleken 15,7 mm i början, 17,8 mm i mitten och 19,6 i slutet. Så en differens på 4 mm på en 45 cm lång bit. Lite löjligt känner jag... Vattenpass och virke har kontakt på båda sidorna så inget att klaga på där.
Något förslag på vad som kan vara problem? Nästa steg är att plocka bort borden och göra rent där med.
Såg du min fråga om du hade planhyveltillsatsen? Om du bara kört med rikthyveln så är varierande tjocklek som förväntat (rikthyveln gör som sagt bara en yta plan, inte parallell)
 
Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vertex, ryggen på stumpen är fortfarande plan och hela den brädan var plan och fin innan den blev uppkapad i smådelar till allehanda behov.
Frustrator, om det är "normalt" så har alla andra jag har använt varit onormala som har tagit mycket jämnare. Oberoende av ålder. Denna är visserligen förmodligen en av de "billigare" så det är kanske sant.
Jag får plocka isär och titta om alla passningar mår bra och tvätta/smörja in dem och montera ihop igen och testa om det haft någon påverkan. Bland de verktyg som jag ärver tror jag tyvärr inte att en rikthyvel finns. Pelarborrmaskin, svets, laserhuvuden, bosch blå 10.8v, någon festool och lite andra dyra leksaker finns, men ingen svarv eller rikthyvel... Man kan inte få allt. Men det är bra nära.
Jag känner mig bortskämd.
 
VidarH VidarH skrev:
Vertex, ryggen på stumpen är fortfarande plan och hela den brädan var plan och fin innan den blev uppkapad i smådelar till allehanda behov.
Frustrator, om det är "normalt" så har alla andra jag har använt varit onormala som har tagit mycket jämnare. Oberoende av ålder. Denna är visserligen förmodligen en av de "billigare" så det är kanske sant.
Jag får plocka isär och titta om alla passningar mår bra och tvätta/smörja in dem och montera ihop igen och testa om det haft någon påverkan. Bland de verktyg som jag ärver tror jag tyvärr inte att en rikthyvel finns. Pelarborrmaskin, svets, laserhuvuden, bosch blå 10.8v, någon festool och lite andra dyra leksaker finns, men ingen svarv eller rikthyvel... Man kan inte få allt. Men det är bra nära.
Jag känner mig bortskämd.
Ja med rikthyveln har du inget som styr plankans tjocklek så det är normalt.

Känns som att vi talar om varandra. Förstår inte riktigt hur du menar att den skulle ta ojämnt?
Bara för att dubbelkolla så jag begriper:
Du startar maskinen, drar sen plankan över kuttern tills den tar jämt över hela? Därefter mätte du och såg att den var olika tjock i ändarna? Vanligaste felet att det blir så är att man tryckt ojämnt (trycket neråt ska hamna på utmatningsbordet)

Med en rikthyvel ska man inte sen vända plankan och köra andra sidan, man riktar bara en sida (och en sida i vinkel).
 
Om du menar att du bara drar samma sida ett par gånger över kuttern och sen blev det en kil-form så är det oftast handhavande fel(dvs man tycker lite ojämt, sen upprepar man samma fel varje gång man drar plankan över och felet så att säga multipliceras) Sen kan felaktiga inställningar, exv om du har utmatningsbordet under knivhöjden ställa till det också förstås.
 
Kan hända att jag har fel här men rätt säker på att alla typer av inställningsfel på hyveln resulterar i en planka som blir konkav, konvex eller vriden. En planka som blir helt plan bör ha korrekt inställda bord och kutter.

Sen är det som @Frustrator skriver att man kan få ett resultat likt det du beskriver genom handhavandefel. Men troligast är att plankan inte var plan från början. Detta brukar man kunna läsa av innan man börjar hyvla.
 
V vectrex skrev:
Kan hända att jag har fel här men rätt säker på att alla typer av inställningsfel på hyveln resulterar i en planka som blir konkav, konvex eller vriden. En planka som blir helt plan bör ha korrekt inställda bord och kutter.

Sen är det som @Frustrator skriver att man kan få ett resultat likt det du beskriver genom handhavandefel. Men troligast är att plankan inte var plan från början. Detta brukar man kunna läsa av innan man börjar hyvla.
Ja, för att förtydliga menade jag mest att på en dåligt inställd hyvel så är det ännu lättare att få det kilformat, inte att själva inställningen orsakar det.
Plankan kan ju också varit rak och när den nu blivit tunnare så släpper någon spänning. Det som talar emot det är väl uppgiften om rak rygg. (Som jag tolkar som ''baksidan" av plankan.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
När jag svetsat alu med mig'en så har jag försökt hålla slangpaketet så rakt som möjligt, då har det gått bra.
Sen ren argon i tuben.
Tack, det har jag. Det blev lite bättre när jag ställde ner efterbrinntiden, nu bränner inte tråden fast i munstycket lika lätt så en färre orsak till trassel. Men det är bara nog bara att vänta på att få hem ny trådledare och styvare alu-tråd.
 
Hej

Det är inte så enkelt att kutterns skärdiameter är något lägre än utmatningsbordets höjd.

Detta kontrolleras enklast genom att lägga en "rak " träbit på utmatningsbordet så den kommer något framför kutterns centrum.

Vrid kuttern och se om stålen rör vid träbiten , om stålen ej rör träbiten så är utmatningsbordet för högt ställt.

Åtgärd om det går sänk utmatningsbordet något om detta inte går posta om stålen så dom precis nuddar träbiten.

PS om stålen är för högt postade så får du en "Snipe (urslag)" i bakkanten på din hyvlade träbit.

Mvh
Jonas
 
V vectrex skrev:
En sån där skulle man ha. Konstigt att det inte går att köpa färdigt.
B badtastex skrev:
Jag tror faktiskt det finns likadana, har för mig att jag såg en hos Rockler i samma färgskala som de där som används för kylvätska till metallbearbetning (blå-orange). Dock var prislappen avskräckande vid det tillfället...
Jo, de har varit uppe tidigare i Daniels tråd om utsug till pelarborren:
https://www.byggahus.se/forum/threads/utsug-pelarborr.275832/
Där finns även några länkar.

Jag hittade då att Loc-Line (https://www.loc-line.com) fanns att köpa hos Partille Tools (http://www.partille-tool.se/ovrigt/utsugningsror/) men just nu verkar den sidan vara tom. Det är ju inte omöjligt att det kommer tillbaka snart eller att de kan ta hem något om man kontaktar dem.

Nu när jag sökte lite så hittade jag också en annan leverantör i Sverige:
https://www.norelem.se/se/sv/Produk...slangar/Utsugsslangar-LOC-LINE®-Flexi-75.html
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Plasmaskäraren var estetiskt kaputt så blev tvungen att laga den.
En reparerad plasmaskärare av märket STAHLWERK, modell CUT-60ST, på verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparation av plasmaskärarens logotyp på skärmatta med verktyg och avskalade dekaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerad plasmaskärare på ett arbetsbänk med verktyg och rengöringsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plasmaskärare av märket STAHlWERK på verkstadsbord med öppen panel och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ståhlwerk CUT-60ST plasmaskärare på en verkstads hylla med sladdar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P-plats och 8 till
  • Laddar…
Efter att ha haft pelarborren i 13mån, gängsnitt i 12mån, maskinknoppar i 11mån, stång i 3v och gängkloppa i 2h så har jag nu tillverkat fyra sånahära:
Fyra handtillverkade maskinknoppar med svarta kulhandtag på ett arbetsbord med spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h och 6 till
  • Laddar…
Förberett för lite betongborrning med ännu en Hornberger design...

Svart 3D-utskrivet handtag för betongborrning på träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-utskriven Hornberger-designad borrstyrning för betongborrning på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P-plats och 4 till
  • Laddar…
Snyggt!
Har nåt liknande men från en tysk verktygsleverantör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.