Jag bytte panel (och tilläggsisolerade) i somras och har dröjt med att ta upp nytt hål för vindslucka på gaveln.

Nu är hålet uppsågat och de bortsågade bitarna ska sättas ihop till en lucka.

Men...frågan är hur jag löser luckan på bästa och snyggaste sätt. Gaveln har inga fönster eller nåt och det snyggaste hade varit en lucka som smälter in så bra som möjligt.

Det jag tänker att jag behöver är ett underbleck och nån form av list list/foder runt kanten på luckan. Luckan måste gå utåt men det finns plats för att den öppnas uppåt eller åt sidan.

Antingen gör jag en riktig dörr med gångjärn, eller en lucka som man på något käckt sätt lyfter bort och lyfter in i hålet när man ska in i utrymmet - vilket bara händer nån gång om året för inspektion.

Har ni några idéer eller förslag?

Här är några bilder utifrån från diverse vinklar.

Öppning i vägg med exponerad isolering och träbjälkar som leder in till vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppsågat rektangulärt hål i trävägg med tilläggsisolering synlig samt träreglar runtom förberedda för vindslucka.
Skapa konto
Uppsågat hål för vindslucka i tak med synlig träram och isolering.
Skapa konto
Nysågat hål med isolering och sågspån, träbitar och en hammare inuti.
Skapa konto
Nyuppsågat hål för vindslucka med synlig isolering och träkarm i ett husgavel.
Skapa konto
Uppskuret hål för vindslucka med isolering runt kanter, träkonstruktion synlig inuti.
Skapa konto

Sätt trälister/bräder innanför panelen, runt hela luckhålet, som sticker ut ca 10 mm, (=>anslagsfals, precis som på vanliga dörrar/fönster).
Nertill kan du sätta en liten plåt/tröskelplåt. Vik ner den dikt an mot panelen, eller utvinklad 3-5 mm, för att få en snygg och diskret lösning.
Upptill verkar inte behövas något droppbleck då luckan ser ut att sitta väldigt långt upp under takutsprånget.
Köp vanliga utanpåliggande gångjärn. Antingen galvade för lång hållbarhet, eller målade som du sedan kan "kamoflagemåla" vita i fasadens kulör.
Som "lås" kan du använda en hyfsat lång och grov skruv med lagom stor och grov bricka, som bara skruvas in i skarven mellan lucka och panel där ett handtag eller stormhasp el likn skulle sitta. Det duger om den bara öppnas typ 1 ggn/år.
Så har jag gjort på min vindslucka. Har fungerat fint nu i 5 år. Sitter i utsatt västläge.

En rödmålad vägg med en vindslucka försedd med utanpåliggande gångjärn, intill en stege.
Skapa konto

Tack för förslagen!

Anslagsfals ska jag definitivt göra, sen är jag osäker på gångjärn och låsmekanism...

Helst skulle jag vilja ha invändiga gångjärn så att det inte syns så mycket, men det blir kanske svårt med tanke på var pivotpunkten hamnar om de är helt på insidan. Kanske får ha gångjärn som själva rotationsaxeln ligger utanpå.

Alternativt använda den typ av dolda gångjärn som man ofta har i kökskåp (om det finns sådana som fixar att sitta på kallvind).

Angående lås-/spärrmekanism så vill jag ha något som är lite mer "riktigt" än en skruv, men helst så lite som möjligt synligt utifrån. För säkerhetsskull är det bäst att den även går att öppna inifrån ifall det är något som låser om luckan blåser igen när man är där uppe...

Magnetlås som på skåpdörrar.Men hur som behöver du nån sorts handtag på utsidan.

Rickard.
Spendera lite tid på att få panelen på luckan att hamna rätt och då menar jag 100% rätt. Då kommer du undan både med vanliga enkla gångjärn och en stängning som faktiskt håller stängt även i blåst. Allt målat i färgen ni valt.

Om du som jag behöver en stege för att komma upp så kan inte luckan slå igen när man är uppe.

En liten skjutregel är ett hyfsat alternativ till låsning (rostfritt eller mässing).

Vanliga gångjärn fungerar också, men är lite meckigare att justera in på rätt plats än utanpåliggande. Även utanpåliggande som jag har blir rätt diskreta om de målas in i fasadens färg. De syns om man tittar, men sticker inte i ögonen om man bara är runt huset eller i området.

• Gilla
Prosit
  • Laddar…
Jag gjorde ungefär som Oldboy när vår lucka till stallvinden fixades, som synes.
Tyvärr målades den i samma nyans som stall- och garagedörrarna, vilket inte passade riktigt här.

Och som gammal seglare satte jag naturligtvis en varvel som låsregel :)
Trälucka på vitmålad vägg av ett stall med varvad låsregel och gångjärn, motsvarande stall- och garagedörrarnas nyans.
Skapa konto

En varning dock! Sätt en tamp som gör att inte en öppen lucka i blåst kan slå upp mot vindskivorna.
Annars är det lätt hänt att det övre gångjärnet kröks.

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Jag har beställt hakgångjärn, så det blir en liknande lösning som era bilder.

Ska se om jag kan få plats med en liten list runt kanten för att täcka glipan runt om, sen låsning med låsregel.

Ska lägga upp bilder när det är klart.

Bra tips med tamp för att hindra att luckan far omkring - nu hoppas jag bara att jag mätt rätt så att luckan går att öppna ca 90 grader innan den går i vindskivan...

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.