J
Den som är där ,är en ren 400V spis , köp en ren 400 V så får du inga problem om det inte finns en nolla fram , det 100% säkert
med en ren 400V spis , det syns inte hur anslutning till vägg är , troligtvis en dosa . du behöver inte bygga om eller dra fram en nolla då , bara rakt in som det kallas , kan var lite udda färger i dosan . Men spänning/ström är färgblind och går i mörker :D
 
Denna spis är en 400 V-spis utan nolla. Det betyder att vi inte vet om du har en nolla framdragen till spisuttaget. Så utan vidare kontroller och åtgärder så ska du leta efter en ren 400 V-spis, märkt 400 V 3~ precis som din gamla är. Den kan anslutas. Dessa spisar är få med de finns.

De allra flesta spisar har dock spänningen 230 V, märkta 400 V 3N~, och kräver därmed att det finns en nolla framdragen. Åldern på anläggningen ger misstankar om att så inte är fallet. Du behöver bryta strömmen och titta i anslutningsdosan eller perilexuttaget bakom spisen, och kontrollmäta. En annan faktor att bedöma är hur enkelt det är att byta spisledningen till en femledare. Du verkar ha allt utanpåliggande så det kan vara jobbigt?
 
Brukar sällan vara nolla framdragen tyvärr, öppna upp och kolla före du handlar, alt om du har långt till centralen, för att kunna ev dra dit en nolla.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Denna spis är en 400 V-spis utan nolla. Det betyder att vi inte vet om du har en nolla framdragen till spisuttaget. Så utan vidare kontroller och åtgärder så ska du leta efter en ren 400 V-spis, märkt 400 V 3~ precis som din gamla är. Den kan anslutas. Dessa spisar är få med de finns.

De allra flesta spisar har dock spänningen 230 V, märkta 400 V 3N~, och kräver därmed att det finns en nolla framdragen. Åldern på anläggningen ger misstankar om att så inte är fallet. Du behöver bryta strömmen och titta i anslutningsdosan eller perilexuttaget bakom spisen, och kontrollmäta. En annan faktor att bedöma är hur enkelt det är att byta spisledningen till en femledare. Du verkar ha allt utanpåliggande så det kan vara jobbigt?
Trodde inte för mitt liv att det kunde vara så svårt .

Jag kan inget om el, jag vågar inte bryta upp och titta i uttag, dosor mm.

Men enda chansen att vara helt säker är att kontakta någon som säljer bättre begagnade spisar och säga att det måste vara ”ren 400 V-
spis, märkt 400 V 3~”?
 
S sevilla skrev:
Trodde inte för mitt liv att det kunde vara så svårt .

Jag kan inget om el, jag vågar inte bryta upp och titta i uttag, dosor mm.

Men enda chansen att vara helt säker är att kontakta någon som säljer bättre begagnade spisar och säga att det måste vara ”ren 400 V-
spis, märkt 400 V 3~”?
Förstår verkligen inte varför du ska slänga ut en nästan ny spis, men om du nu ska göra det tycker jag induktion är rätta vägen att gå. I en sommarstuga kokar man endast potatis på spisen, övrigt grillas.

Hade i såna fall satsat på en fristående häll och en liten fristående ugn. Kan vara en möjlighet att ta dit elektriker som slänger upp lite nya uttag samtidigt ifall det inte är för besvärligt.

Men nu börjar vi nörma oss en renovering av köket, vilket kanske i och för sig börjar bli aktuellt med 10-15 år på nacken, men jag hade nog bott in mig lite och funderat över planeringen någon säsong.

Ska du nu fullfölja ursprungsplanen är nästa steg att införskaffa en spänningsprovare och mäta upp vad du faktiskt har vid spisplatsen.

Detta kan ge ett mycket större och bättre utbud, antar det var begagnat du var ute efter?

Det sista du skriver, att fråga sig till spisens specifikationer hade jag inte trott mycket på utan enda vägen för dig är att få ett foto med märkskylten skickad till dig eller åka och titta efter tyvärr.
 
Hursom, är det betydligt mer att välja på om du har nollan där, visst finns det induktions spisar?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Hursom, är det betydligt mer att välja på om du har nollan där, visst finns det induktions spisar?
Är det induktion som efterfrågas, eller det är den plana hällen i sig som lockar?
 
S sevilla skrev:
Trodde inte för mitt liv att det kunde vara så svårt .

Jag kan inget om el, jag vågar inte bryta upp och titta i uttag, dosor mm.

Men enda chansen att vara helt säker är att kontakta någon som säljer bättre begagnade spisar och säga att det måste vara ”ren 400 V-
spis, märkt 400 V 3~”?
Ja så är det. Men titta bakom spisen kan du väl göra? Om du har en anslutningsdosa där så krävs det behörighet för att koppla in spisen, så då måste du ta hem en elektriker. Även om du har ett perilexuttag kan du ju ta hem någon som kontrollerar detta och eventuellt kompletterar med en nolla så att du kan välja spis fritt.

Men du har samtidigt rätt att det är komplicerat att köpa en spis idag. Du kan inte välja helt fritt, du måste se till att få hem en spis som kopplas in på tre faser. Det finns många märkliga spisar out there idag som inte borde tagits in i Sverige alls.
 
Det borde finnas efterräkningar för de som säljer på vitvaror till folk som inte har kunskap om vad de ska köpa.
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Det borde finnas efterräkningar för de som säljer på vitvaror till folk som inte har kunskap om vad de ska köpa.
Lite koll får man väl ha själv, är ju ingen avancerat precis.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja så är det. Men titta bakom spisen kan du väl göra? Om du har en anslutningsdosa där så krävs det behörighet för att koppla in spisen, så då måste du ta hem en elektriker. Även om du har ett perilexuttag kan du ju ta hem någon som kontrollerar detta och eventuellt kompletterar med en nolla så att du kan välja spis fritt.

Men du har samtidigt rätt att det är komplicerat att köpa en spis idag. Du kan inte välja helt fritt, du måste se till att få hem en spis som kopplas in på tre faser. Det finns många märkliga spisar out there idag som inte borde tagits in i Sverige alls.
Javisst kan jag titta bakom spisen. Det har jag ju redan gjort.
Men vad är nästa steg man kan göra enkelt.
Sladden in sitter i en förlängningssladd.
Kopplar jag ur den så kan jag väl koppla ut kabeln som går in i spisen och ta kort på den?

Vi ska renovera lite, och ta hit elektriker ändå.
Men jag vill inte behöva ta hit en elektriker för att titta på spisen innan vi ens köpt ngn.
Det är oerhört bökigt när man är i stugan sällan, den ligger flera timmar hemifrån mm
 
S sevilla skrev:
Javisst kan jag titta bakom spisen. Det har jag ju redan gjort.
Men vad är nästa steg man kan göra enkelt.
Sladden in sitter i en förlängningssladd.
Kopplar jag ur den så kan jag väl koppla ut kabeln som går in i spisen och ta kort på den?

Vi ska renovera lite, och ta hit elektriker ändå.
Men jag vill inte behöva ta hit en elektriker för att titta på spisen innan vi ens köpt ngn.
Det är oerhört bökigt när man är i stugan sällan, den ligger flera timmar hemifrån mm
Lägg upp bilden så blir det enklare.

Förstår inte varför det är så brått att byta spisen, du kan väl kontrollera förutsättningarna nästa gång du är uppe så blir det garanterat rätt till gången därefter.

En möjlighet är att införskaffa spisen och beställa dit en elektriker för inkoppling, det kan då i värsta fall behövas ny kabel mellan central och spis, vet inte hur möjligheterna för detta är?

Är det utanpåliggande installation kan elektrikern ta med en rulle 5G2,5 och klamra nytt ganska enkelt förhoppningsvis då modern kabel är mycket tunnare än gammal.
 
J
S sevilla skrev:
Är 400v
Står 400V på specen , men kolla så det är en ren 400V och inte felskrivet så noll ska vara med , ring och fråga , den var även laddad med perilexkontakt är bara 3 stift plus jordstift , det sitter på de flesta 400V spisar , då behöver du få dit ett uttag bakom spisen eller på ett annat sätt koppla in den , men uttag är bäst
 
Byta spis borde vara ganska långt ned på din priolista för renovering. Om den nuvarande fungerar behåll den och fokussera på planering av stora renoveringsgrejer.
Flytta in en vecka i stugan och kolla/dokumentera allt som du tror behövs renoveras och mer därtill. Vill du renovera kök kan du väl prata med en elektriker för projektering och då kan han ju sätta in ett perilexuttag med nolla så att du kan ansluta vilken spis som helst.
Det finns inga genvägar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.