I Implor skrev:
Skadan är värdet av huset. Det är osäljbart just nu. Så ca 2.4m är omfattningen.

Långsprötad silverfisk äter stärkelse så kläder och papper ingår där.

Det är ett skadedjur. Annars skulle Anticimex inte ens sanera mot dom.

Långsprötade behöver inte vatten som den vanliga. Dom kan klara sig bara på luftfuktighet (ända ner mot 40-50%).
Skadan är nog närmare 0 än hela huset, men lycka till med att driva ärendet. Din rädsla/äckel för silverfisk har inget med verkligheten att göra....

Anticimex skriver själv att den inte gör skada, men dom sanerar gärna, dom lever på det ;)
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Snabb googling på långsprötad silverfisk gav detta:

”Oavsett om det är den vanliga eller den långsprötade silverfisken du har att göra med, så gäller följande för att bli av med silverfiskar:

  • Håll rent genom att dammsuga ofta i skrymslen och längs lister.
  • Vädra rummet ordentligt så att fuktigheten minskar.
  • Täta springor, sprickor och bakom lister.
  • Undvik att låta kläder, böcker eller annat papper ligga på golvet under lång tid. ”
Som visserligen redan avhandlats i tråden men.....

Så, TS tycker det är rimligare att dra igång en rejäl rättsprocess, istället för att täta springor och städa regelbundet.

Tycker fortfarande det är intressant att du ska dra igång hela karusellen även fast du själv skriver att silverfiskarna kommer från grannarna. Ska säljaren åtgärda grannarnas hus?
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Trams. För det första så är tomten del i summan. För det andra så finns det en uppsjö med individer som med glädje gör ett klipp på ett radhus, trots att någon skrivit att det finns silverfiskar där.

PS. Ja, jag vet att det inte är några beskedliga silverfiskar utan livsfarliga pirajasilverfiskar som käkar upp kläder, möbler, tapeter och hela bohaget på en pisskvart. De måste trots allt ha kommit samma sekund som ni fick nycklarna, för jag antar att tapeterna trots allt satt kvar på väggarna när ni klev in?

PS2. Ber om ursäkt för mitt raljerande, men du gör en hel svanfamilj av en fjäder.
Du får gärna köpa det av mig om du vill.

Tomten är kanske värd ~100k. Men är i praktiken värdelös då man inte kan använda den.

Finns inge vits att dividera.
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr är TS inte mottaglig för andra fakta än det som styrker TS.

Inte ovanligt då man blivit besviken, men inte bra i längden. Blir ofta både dyrt och jobbigt...

Over and out!
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Har alla grannar samma problem? Efter att ha läst i tråden så får jag känslan av att det rör sig om vissa grannar? För de grannar som inte är drabbade, har dom varit det eller har dom löst det genom att riva lister och täta?
Min första åtgärd hade varit en mer grundlig intervju av grannar - inte minst som underlag för eventuellt rättstvist. Har andra varit drabbade, har dom löst det, hur, när såg dom fisken första gången, hur har det påverkat dem osv osv. Om det finns grannar som säger "det löste vi genom att riva lister och täta" så tror jag att både säljare, advokater och domstolar har svaret på ditt bekymmer och tvisten redan där....?
 
TS har fått rätt snarlika svar av många här i denna tråd. Liknelsen mellan kackerlackor och silverfisk haltar verkligen. Om man läser till exempel Anticimex information så anges kackerlackor som en hälsofara medan silverfisk , även av olika typer, anges som ofarlig. Visst den är trist att ha, men troligen så har en stor andel av svenska hushåll silverfisk från och till. Den går att bekämpa genom de åtgärder som flera här har hänvisat till. I TS fall förefaller den finnas främst kring en vägg i huset. Det kan nog vara idé att undersöka om det finns någon skada eller brist i denna vägg.

Först och främst är det nog tveksamt om förekomst av silverfisk överhuvudtaget är ett fel, när det är frekvent förekommande och går att bekämpa och inte innebär någon hälsofara. TS kan ju försöka hitta fall där silverfisk ansetts som fel vid fastighetsköp. Om det ändå anses som ett fel så är det tveksamt om det kan ses som ett dolt fel av skäl som flera här skrivit tidigare. Det kan ha kommit efter köp, med flyttlasset och det hade varit möjligt att fråga grannar om de hade problem. Om det ändå kan anges som ett dolt fel kan det knappast vara så stort att det är ett väsentligt fel som ger skäl för hävning, som är en extremt ovanlig åtgärd. Huset ska i princip vara obeboeligt, och det kan man knappast säga gäller för ett hus med silverfisk, hur tråkigt man än tycker att silverfisk är.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
I Implor skrev:
Dom kan klara sig bara på luftfuktighet (ända ner mot 40-50%).
Ja men då är det ju enkelt fixat!
Sänk luftfuktigheten, så är problemet löst. En avfuktare kostar idag från ca 1200 kr.

(Vi har i vårat hus nu en RH på 20%. Alldeles för lågt egentligen,
men några silverfiskar har vi inte. Varken kort- eller långsprötade)
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
I Implor skrev:
Syftet med tråden är att se vilka erfarenheter andra har som hävt köp. Inte fråga om åsikter om det går eller inte från folk som inte gjort eller försökt det själv.

En jurist driver frågan. Kan garantera dig att min nerlagda tid kommer vara minimal jämfört att försöka fixa ett problem (som man inte säkert kan fixa).

Som skrivit tidigare blir det nästan alltid någon förlikning av dessa ärenden. Väldigt få går till domstol.
Jag har ju inga egna erfarenheter av att vare sig häva husköp, eller ens försöka.
Jag känner inte heller till någon som gjort det efter kontraktskrivning.

Så tyvärr är jag inte till mycket hjälp.

Vad jag i övrigt kunnat haft att säga så har andra inlägg i tråden redan sagt allt jag skulle kunnat bidra med.


Jo en sak. Kör inte detta race själva.
Välj noga ut en bra advokat/jurist (det behöver inte alls vara en advokat, den titeln spelar inte så jättestor roll) men var istället noga med att få dels en med erfarenhet av fastighetsrätt, dels en som kan visa på att denne vunnit många fall, dvs har en bra track-record.
Välj den dyraste och bästa juristen ni kan hitta.helt enkelt.

Denne jurist kommer vara rädd om sitt rykte och inte lura er att driva ett case som ni förlorar, bara för att hen vill tjäna pengar på er. Utan istället är det väldigt viktigt att vinna målet istället, och ni kommer bli avrådda om det är utsiktslöst.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle alla ggr lägga ned innan det blir för dyrt och stort och sälja huset, alt lösa problemet!

Hur kan du säga att du inte orkar ta tag i detta? Men orkar driva en sådan fråga som lätt kan ta flera år och kosta en hel del pengar.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Plöjde tråden lite snabbt, har vi diskuterat huruvida det ens går att bevisa att silverfiskarna fanns innan TS flyttade in?

De kan ju i teorin bott hos grannen hela tiden, och inte satt sina små silverfisktassar innanför TS tröskel?
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
H
Det enda rådet jag kan ge dig är att du inte anlitar samma jurister/advokater som någon gjorde som hade problem med pensionärer som hade byggt om ett stall/ladugård. Det slutade inte bra.

Det finns en tråd om detta.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Menar TS verkligen att huset är helt osäljbart? Vi har två bud runt 100' i denna tråd, men om TS lägger ut ett hus i toppskick till försäljning för 1 miljon, inklusive silverfisk så kommer ingen vilja köpa?
Om någon är beredd att köpa för 1 miljon så har inte huset ett värde på 0 kronor (plus tomt). Frågan är var gränsen går.

Man kan ju också undra om det var budgivning på huset. Om ja så kanske någon av de andra budgivarna skulle vara intresserade att köpa till halva priset etc.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Huset gick ju uppenbarligen att sälja! Dra en snyftare om skilsmässa, och sälj det igen!

Eller vill du bo kvar, åtgärda! Måste vara småpengar Motför det du håller på att dra igång, samt att ni ej heller kan bo där, dubblet boende i några år..
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
A
I Implor skrev:
För Juristen betalar vi 20% i självrisk. Dom tar ca 1600kr i timmen. Just nu är det juristen billigare än snickare ;).
20% av priset på jurist för noll resultat, är betydligt dyrare än 100% av priset på snickare, för lösning av problemet.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 10 till
  • Laddar…
De grannar som har samma sort av silverfisk, vad har de gjort med problemet? Eller bor de bara där?
Har någon av dem lyckats bli av med dem, och i så fall hur?
Det är frågor som jag skulle ställa till grannarna.

Även.
Är det någon som försökt få det till dolt fel när de hade flyttat in och upptäckt silverfiskar?
Någon granne som försökt häva köpet efter upptäckt av silverfisk?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.