1 328 läst · 10 svar
1k läst
10 svar
Ä-hus avfuktare
Intressant fråga! Finnstill det någon som vet till 100 %? :-/
Har ingen aning, men har en ganska kvallifistikerad gissning
Om man har en avfuktare om det gäller torpargrund så blir det sällan kallare än 5-6+ så jag skulle gissa att den ska vara på hela tiden annars missar man ju poängen med att ha en avfuktare och kan inte få ut på garantin om det blir fuktskador, för vem skulle avgöra när man ska ha på den eller inte?
Man ställer ju in den på önskad luftfuktighet......
Om man har en avfuktare om det gäller torpargrund så blir det sällan kallare än 5-6+ så jag skulle gissa att den ska vara på hela tiden annars missar man ju poängen med att ha en avfuktare och kan inte få ut på garantin om det blir fuktskador, för vem skulle avgöra när man ska ha på den eller inte?
Man ställer ju in den på önskad luftfuktighet......
Det finns ju en mycket enkel lösning på problemet: Mät rel. luftfuktighet i grunden!
Jag rekommenderar en mätare från Oregon Scientific med upp till tre trådlösa givare för temperatur och relativ luftfuktighet (RH). Munters brukar skicka med en sådan med deras avfuktare. Den är inte gratis men troligtvis tillräckligt noggrann och så slipper man en massa sladdragning.
Skruva upp en givare där du tror att det är som fuktigast i grunden och se vad RH ligger på. Därefter kan du själv avgöra om du kan slå av avfuktaren eller kanske kan du rent av ställa in hygrostaten på den så den slår av sig själv.
/U
Jag rekommenderar en mätare från Oregon Scientific med upp till tre trådlösa givare för temperatur och relativ luftfuktighet (RH). Munters brukar skicka med en sådan med deras avfuktare. Den är inte gratis men troligtvis tillräckligt noggrann och så slipper man en massa sladdragning.
Skruva upp en givare där du tror att det är som fuktigast i grunden och se vad RH ligger på. Därefter kan du själv avgöra om du kan slå av avfuktaren eller kanske kan du rent av ställa in hygrostaten på den så den slår av sig själv.
/U
Hej!
Har själv ett Lodur. Lite problem med för hög luftfuktighet, var lite orolig.
Jag köpte en avfuktare till, en woods ds15 (tror jag), kostare 3000:-.
Nu är allt frid och fröjd. Jag tror att deras avfuktare inte klarar av att avfukta hela torpargrunden. Dom drar väl 200w/st
Har själv ett Lodur. Lite problem med för hög luftfuktighet, var lite orolig.
Jag köpte en avfuktare till, en woods ds15 (tror jag), kostare 3000:-.
Nu är allt frid och fröjd. Jag tror att deras avfuktare inte klarar av att avfukta hela torpargrunden. Dom drar väl 200w/st
Jag har mätt på ett par olika ställen, skiljer någon procent. Just nu ligger det på 53% enligt hygrometern som installerades med huset. Jag har varit extra noggrann i kryputrymmet med fuktspärren. Tejpat med silvertejp ordentligt + satt fast plasten med trälister upp mot golvet så att ytterbalkarna ligger bakom den. Lite meck men....
Aj aj, det hade nog blivit underkänt hos både Anticimex besiktningsmannen och muntersteknikern som varit hos mig. Enligt dom är risken är att du "leder" fukten upp mot syllen och in i väggarna istället. Vilket i bästa fall bara får det att lukta från det tryckade virket.Martin L skrev:
/U
vi har häftat fast byggplast och sedan tätat med fogskum och det har fungerat väldigt bra, fuktigheten gick ner från 99% till mellan 54-67%. det pendlar ganska rejält men håller sig inom de riktvärden som vi har fått(mellan 52-73%) jag har antagit att den ska stå på hela året runt men har även hört att man kan behöva sätta in en fläkt eftersom den fryser om det understiger 5 grader.
Jag har monterat upp plasten mot golvet men lämnade en glipa upptill som är på ett par cm för luftning ovanför balken.
Mina 2 avfuktare står och går hela tiden, annars får jag för höga värden även vintertid. Har inte märkt någon avsevärd skillnad i driftskostnad, huset är ju ganska billigt att uppvärma ändå.
Innan jag satte in min andra avfuktare gick värdena upp till 80-85 %. Nu överstiger det inte 65-70% när det är som värst. Det är torrt och fint där nere utan lukt. Nästan så man skulle flytta ner......
Mina 2 avfuktare står och går hela tiden, annars får jag för höga värden även vintertid. Har inte märkt någon avsevärd skillnad i driftskostnad, huset är ju ganska billigt att uppvärma ändå.
Innan jag satte in min andra avfuktare gick värdena upp till 80-85 %. Nu överstiger det inte 65-70% när det är som värst. Det är torrt och fint där nere utan lukt. Nästan så man skulle flytta ner......