O olotor skrev:
Jag har ingen aning, kanske rotorn jobbar mer på vintern. Jag vet inte heller rotorns funktion. Robert: var hittar du rotorns elförbrukning?
Kollade databladet. Står inte i klartext så man får summera och dra bort. Kom fram till att rotorn drar ca 40W.

Troligen går inte rotorn så mycket på sommaren.
 
Om ni går in på https://fsp.ostberg.com/products/3512/heru-100-s-ec-2/?region=eu&lang=se och tittar i Diagramfliken så ser ni att det som påverkar elförbrukningen är dels luftflödet och dels flödesmotståndet i kanalerna. Luftflödet är beroende på hur stort huset är. (Antar att ni kör på std flöde 0,35 l/s x m2.)

Era agg är identiska sånär som på värmaren. Det ser ut som att märkeffekten på fläktarna är 209 W.

Fyll i olika värden för flöde och lufttryck (motstånd) så ser ni att det ger stora skillnader i effektbehov.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om ni går in på [länk] och tittar i Diagramfliken så ser ni att det som påverkar elförbrukningen är dels luftflödet och dels flödesmotståndet i kanalerna. Luftflödet är beroende på hur stort huset är. (Antar att ni kör på std flöde 0,35 l/s x m2.)

Era agg är identiska sånär som på värmaren. Det ser ut som att märkeffekten på fläktarna är 209 W.

Fyll i olika värden för flöde och lufttryck (motstånd) så ser ni att det ger stora skillnader i effektbehov.
Tack!

Lite skumt med siten är kurvorna för effekt (W) och ström (A). De måste visa olika mätställen på något sätt för jag får dem inte att gå inte ihop med UxI.
 
Nej, det stämmer inte exakt, och Östberg redovisar inte hur de har mätt. Min gissning är att de mätt enl olika internationella std (ISO etc). T ex finns det flödessiffror (mm?) för "friblåsande agg", vilket jag tolkar som att man mäter flödet direkt ur agget, eftersom kanaler mm varierar från hus till hus. Dessa siffror är ju naturligtvis glädjesiffror map flödet (och effektbehov) i verkligheten, men gör att det går att jämföra olika agg.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jag ska inte belasta din tråd för mycket med detta, men det är ganska intressant. Jag har totalkoll på husets förbrukning, dels för bergvärmen och övrigt. För 2018 var ^övrigt^ 2650 kWh och det inkluderar ftx. Med antagandet att ftx drar minimum 3,5 kWh per dygn så innebär det 1277 kWh för ftx. För övrigt, t.ex matlagning, tvätt, belysning och lite golvvärme i badrummet, kvarstår ca 1400kWh.
 
O olotor skrev:
Jag ska inte belasta din tråd för mycket med detta, men det är ganska intressant. Jag har totalkoll på husets förbrukning, dels för bergvärmen och övrigt. För 2018 var ^övrigt^ 2650 kWh och det inkluderar ftx. Med antagandet att ftx drar minimum 3,5 kWh per dygn så innebär det 1277 kWh för ftx. För övrigt, t.ex matlagning, tvätt, belysning och lite golvvärme i badrummet, kvarstår ca 1400kWh.
Nej, känn inte att du belastar tråden på något sätt!

Då jag själv tycker FTX agget dragit lite väl mycket är jag mycket intresserad och tacksam för dina kommentarer. Jag får iaf en hum om vad det skulle kunna gå trimma till!

2650kWh på "övrigt"/hushållsel är mycket bra. Normalt brukar man sätta den till 5000 bara för matlagning mm för en familj om 2-4p och då skall det inte innefatta "fastighets-el".

Har du någon aning om det är programmerat tider för ditt agg så det går ner på lägre effekt någon stund på dygnet?
 
Vi är bara två personer så det går avsevärt mycket färre kwh än en barnfamilj. Siffran har jag stenkoll på. Har kollat motsvarande siffror i bra många år.
När vi hade Rexoventen (gamla aggregatet) och jag stängt av tillskottsvärmen så drog även det ca 1 kwh per dygn.

Aggregatet bara går och går, har inga konstiga inställningar.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Det ser ut att vara väldigt ideala inställningar på aggregatet när det drar så lite. Jag har 160 stam och bara några grenar som går ner till 100. Resten är 125 så det borde inte ge för högt tryck. Fick dock sätta in dämpare i tillluftsdonen och de ökar säkert trycket och effekten i fläktarna lite. Jag talade med en tekniker på Östberg på Nordbygg förra året och han tyckte inte siffrorna var totalt fel. Lite höga och det var efter det jag hittade kortslutningen som gjorde att värmaren låg på.

Vi ligger på ca 4000kWh hushålls-el och det ligger inom norm vad jag förstår.
 
Kollade nu hur mycket agget drar vid "normal" drift. 1120W!! Det blir till att plocka fram tångamperemeter och gå loss i lådan!
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
För vilken period?

F.ö. har vi ett luftflöde om ca 0,35 liter/s
 
O olotor skrev:
För vilken period?

F.ö. har vi ett luftflöde om ca 0,35 liter/s
1120W är vad den drar just nu. Går den i 1h med denna effekt så blir det 1,12kWh.

Skall kolla i OVK protokollet vad jag har.
 
Det måste vara något värmeelement eller liknande som är inkopplat. Gamla aggregat utan EC-fläktar drar hälften av det.
 
useless useless skrev:
Det måste vara något värmeelement eller liknande som är inkopplat. Gamla aggregat utan EC-fläktar drar hälften av det.
Nej, elementet är fysiskt helt urkopplat efter att pulserkortet brann.
 
Och du är säker på att det är det enda? Det sitter inte både för- och eftervärmare?
 
Om fläktarna har nominell effekt på 209 W, kan de gå så kärvt att de drar >500 W? Eller rättare sagt, finns det inga säkringar eller kretsar på drivkorten som brinner upp vid sådana extrema effekter?

För vad är det annars som kan dra så mkt om elementet är urkopplat?

Å andra sidan kanske din effektmätare inte är som den ska, eller inte inställd korrekt?
1120 W x 24 tim x 365 dgr = 9811 kWh/år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.