16 924 läst · 50 svar
17k läst
50 svar
Olika fabrikat på strömbrytare, skillnad?
Moderator
· Stockholm
· 52 434 inlägg
En dimmer fungerar så att klipper bort en del av varje växelströmsperiod. En framkantsdimmer väntar en stund med att släppa igenom ström efter att växelströmmen gått igenom noll linjen, och upprepar det för varje halvperiod. Varannan halvperiod är positiv ström, varannan ör negativ.
En bakkantsdimmer stänger istället av strömmen innan halvperioden kommer ned till noll.
För en vanlig glödlampa spelar det ingen roll, den får helt enkelt i genomsnitt lite mindre strö på grund @v hackandet, och lyser mindre.
Har man el LED driver eller en elektronisk transformator så har dessa ofta en massa kondensatorer på sin ingång. En kapacitiv last. En kondensator laddar upp sig blixtsnabbt när man slår på spänning till den, dvs det som görs vid varje framkant med en sådan dimmer, nä den plötsligt får ex 50V på sig så drar den oändligt med ström, visserligen inte mer än under några mikrosekunder, sedan är den fulladdad, och kan suga i sig ström mer lagom när växelperioden stiger ”sakta”. En sådan last fungerar bättre med bakkantsdimmer. Kondensatorn bryr sig inte om att man abrupt tar bort den laddande spänningen.
En traditionell transformator med järnkärna är en induktiv last (ovanliga i belysningssammanhang numera), en induktans har egenskapen att den reagerar trögt på förändringar. Så när spänningen abrupt slås på av en framkantsdimmer, så ökar strömmen lite makligt, värre ör att om man istället bryter strömmen abrupt, så vill induktansen fortsätta driva ut lagrad energi. Då ökar spänningen, eftersom den inte blir av med strömmen genom den brutna kretsen, spänningen blir Flera tusen volt. Detta används för att skapa gnistan i ett tändstift. Men det är inget bra för elektroniken i en dimmer.
Så en induktiv last bör dimmas med framkantsdimmer.
Svårigheten är att många elektroniska transformatorer och LED drivers har spolar (induktansen) för att motverka radiostörningar, men oftast ser de totalt ut som en kapacitiv last, kondensatorerna motverkar med råge induktansen.
En bakkantsdimmer stänger istället av strömmen innan halvperioden kommer ned till noll.
För en vanlig glödlampa spelar det ingen roll, den får helt enkelt i genomsnitt lite mindre strö på grund @v hackandet, och lyser mindre.
Har man el LED driver eller en elektronisk transformator så har dessa ofta en massa kondensatorer på sin ingång. En kapacitiv last. En kondensator laddar upp sig blixtsnabbt när man slår på spänning till den, dvs det som görs vid varje framkant med en sådan dimmer, nä den plötsligt får ex 50V på sig så drar den oändligt med ström, visserligen inte mer än under några mikrosekunder, sedan är den fulladdad, och kan suga i sig ström mer lagom när växelperioden stiger ”sakta”. En sådan last fungerar bättre med bakkantsdimmer. Kondensatorn bryr sig inte om att man abrupt tar bort den laddande spänningen.
En traditionell transformator med järnkärna är en induktiv last (ovanliga i belysningssammanhang numera), en induktans har egenskapen att den reagerar trögt på förändringar. Så när spänningen abrupt slås på av en framkantsdimmer, så ökar strömmen lite makligt, värre ör att om man istället bryter strömmen abrupt, så vill induktansen fortsätta driva ut lagrad energi. Då ökar spänningen, eftersom den inte blir av med strömmen genom den brutna kretsen, spänningen blir Flera tusen volt. Detta används för att skapa gnistan i ett tändstift. Men det är inget bra för elektroniken i en dimmer.
Så en induktiv last bör dimmas med framkantsdimmer.
Svårigheten är att många elektroniska transformatorer och LED drivers har spolar (induktansen) för att motverka radiostörningar, men oftast ser de totalt ut som en kapacitiv last, kondensatorerna motverkar med råge induktansen.
Ok, PLEJDs dimmrar tycker jag låter väldigt lockande efter att ha läst lite om dem. Jag gillar särskilt funktionerna astrour, och schemaläggning. Sen att man kan välja antingen fram- eller bakkantsstyrning är ju en bra funktion om man har LED-lampor. Så det får nog bli en PLEJD DIM-02 och några PLEJD DIM-01 (samt en batteribackup BAT-01).tommib skrev:Som etompau skriver ovan så är det två sätt att dimma. Vissa ljuskällor fungerar bättre med ena eller andra sättet. Detta är ett av problemen med LED-lampor, du vet aldrig riktigt hur de kommer reagera på dimning. Alla dimmers går inte heller att ställa in utan är fasta antingen bakkant eller framkant. Just t.ex. Plejd går att ställa in på endera sättet.
Som du märker tål din exempeldimmer endast 40 VA last i framkantsläge.
Du måste läsa på och eventuellt också testa så att dina LED-ljuskällor och den tänkta dimmern är kompatibla.
Trend är tyvärr utgående så jag skulle avråda från att köpa den. Jag gillar Elko RS som sagt och den är inte på väg bort i nuläget.
Nu återstår ju dock frågan om det blir Schneider eller ELKO på strömbrytarna.. Och det får landa i ett estetiskt beslut.
En till fråga som jag behöver hjälp med när det gäller ELKOs brytare. Kostar det 7:- extra om man vill ha utan "klor"? Klor använder man väl bara om man inte kan använda de normala skruvarna i dosan med c-c 60mm?
Elko RS Strömställare 1-pol/trapp Snabbanslutning, 70:-
Elko RS Strömställare 1-pol/trapp utan klor Snabbanslutning, 77:-
https://www.elbutik.se/product.html/elko-stromstallare-rs-snabb?category_id=457
Elko RS Strömställare 1-pol/trapp Snabbanslutning, 70:-
Elko RS Strömställare 1-pol/trapp utan klor Snabbanslutning, 77:-
https://www.elbutik.se/product.html/elko-stromstallare-rs-snabb?category_id=457
Precis har du dosskruv så beställer du utan klor.A arowe17 skrev:En till fråga som jag behöver hjälp med när det gäller ELKOs brytare. Kostar det 7:- extra om man vill ha utan "klor"? Klor använder man väl bara om man inte kan använda de normala skruvarna i dosan med c-c 60mm?
Elko RS Strömställare 1-pol/trapp Snabbanslutning, 70:-
Elko RS Strömställare 1-pol/trapp utan klor Snabbanslutning, 77:-
[länk]
Jag kollade inte så noga, var det dyrare med klor alltså. Frågan är om de för övrigt är lika. Klorna kan också sitta kvar beroende på typ av dosa.tommib skrev:
Lite kuriosa, ”förr” fick man alltid klor med, det är på senare tid apparater börjat levereras utan klor. Det tycker jag iofs är positivt. Jag har på flera ställen varit med om att klorna klämt en ledare och orsakat kortslutning mot gammal plåtdosa. Man undrar ju hur många brytare som finns i landet med spänningsförande ram.
Det lutar åt att vi går på ELKO RS. Vet du om det är någon skillnad på ELKOs brytare med och utan klor i övrigt? Eller kan jag beställa "med klor" om det är billigare och sen plocka bort dem relativt enkelt? Eller skiljer det på något annat också? 3:- i prisskillnad för med och utan klo låter rimligt om det är det enda som skiljer. 16:- är inte skäligt.E elmont skrev:
Det är som tommib skriver ingen skillnad och jag skulle inte plocka bort klor på dom som jag inte behövde använda klorna, på utan helt enkelt inte skruva ut dom. Då är det ingen risk att man "skruvar" i någon ledning. Att man, i alla fall på mindre objekt/servicejobb, använder brytare med klor är att då behöver man bara ha en sort liggande i servicebilen, som trots det inte har rum för allt som man kan behöva.
Tack tommib och elmont för snabba och informativa svar. Uppskattas!
Här är min sammanställning av vad vi behöver för hela kåken. Det som återstår är brytare till trappen (tre brytare till samma lampa, varav en av brytarna skall ha två knappar (den ena knappen styr utebelysning, den andra är till trappen)).
https://1drv.ms/x/s!AkqsxNcktNJWg3vA0fUwie5s3Nks
Här är min sammanställning av vad vi behöver för hela kåken. Det som återstår är brytare till trappen (tre brytare till samma lampa, varav en av brytarna skall ha två knappar (den ena knappen styr utebelysning, den andra är till trappen)).
https://1drv.ms/x/s!AkqsxNcktNJWg3vA0fUwie5s3Nks
Redigerat:
Lite försvar för "billigprylar" också:
I de finaste märkena betar man för märket också, inte bara för "kvalitetsarbete"...
Det finns utan tvekan en del prylar på billigvaruhus som kan vara väl billiga, framför allt ta mer tid och kanske kräva större skicklighet än en del dyr material, men det finns också vissa prylar som faktiskt kan vara prisvärda!
Några av "varuhusen" är ju i grunden utländska företag, som "kringgår" en väldigt liten svensk marknad när de säljer exempelvis tysk standardmatrial som tekniskt har väldigt stora likheter med svensk...
En del kunder är väldigt känsliga med utformning, utseende, design och känsla, andra skiter fullständigt i detta - ibland kanske för att ekonomin inte tillåter annat.
Jag skull säga att i varje läge är en hel pryl av märke "Anslut" bättre än en trasig gammal apparat - oavsett märke.
I de finaste märkena betar man för märket också, inte bara för "kvalitetsarbete"...
Det finns utan tvekan en del prylar på billigvaruhus som kan vara väl billiga, framför allt ta mer tid och kanske kräva större skicklighet än en del dyr material, men det finns också vissa prylar som faktiskt kan vara prisvärda!
Några av "varuhusen" är ju i grunden utländska företag, som "kringgår" en väldigt liten svensk marknad när de säljer exempelvis tysk standardmatrial som tekniskt har väldigt stora likheter med svensk...
En del kunder är väldigt känsliga med utformning, utseende, design och känsla, andra skiter fullständigt i detta - ibland kanske för att ekonomin inte tillåter annat.
Jag skull säga att i varje läge är en hel pryl av märke "Anslut" bättre än en trasig gammal apparat - oavsett märke.
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
De dyra märkena kan tex ha fjäderbelastade snäppanslutningar för kablarna mens de billigare har skruvanslutning. För den enskilde hempularen som ska byta ett trasigt uttag är det egalt men för elentrepenören som ska göra det i ett helt hus till fast pris gör det stor skillnad.