E ___EM skrev:
2-komponents bygger på att man tillsätter extern härdare och lösning till lacken/färgen är oftast thinner.

Jag jobbar som sprutmålare och målar en del dörrar/köksluckor och ibland möbler där 2-komp är att föredra eftersom färgen blir otroligt slittålig när den väl har härdat (kan ta uppåt 1-2 veckor ibland) jag har målat mina dörrar i hemmet med både 2-komp och vattenbaserat och man känner att vattenfärgen är aningen mjukare i torkad form. Du kan lättade göra märken med nageln exempelvis. Medans 2-komp färgen är stenhård. Nu är detta färg som sagt men principen är densamma för lacker.

Tre Stjerners golvmatt lack är mycket bra för bordsskivor tycker jag. Men jag är svag för matt ytbehandling överlag. Tycker det är mer harmoniskt.

Annars är Akzo Nobels vattenbaserade lack mycket bra. Den har 20-glans och används väldigt mycket inom industrin men osäker på hur tillgången är för privatpersoner.

Får man fråga vilken typ av 2-komp du använder?:)

Senaste tiden har det varit mest Akzo Nobels Duracid-lack. Härdare 822 och thinner 112 till den. Blir mycket bra snyggt och tåligt :)(y)

E ___EM skrev:
Senaste tiden har det varit mest Akzo Nobels Duracid-lack. Härdare 822 och thinner 112 till den. Blir mycket bra snyggt och tåligt :)(y)
Kör du träff 30, eller TX?:) jobbar med samma sak.

Lacken är TX. Men all färg vi använder (till trä) är träff30. Underbar färg tycker jag :)(y)

E ___EM skrev:
Lacken är TX. Men all färg vi använder (till trä) är träff30. Underbar färg tycker jag :)(y)
Träff 30 är grym.
Jobbar som sprutmålare på en stort företag, där kör vi bara TX.och lack där kör vi AB-lack
Sen nästan 2år tebax så driver jag eget samtidigt, där kör vi bara träff 30 och d-dur som lack.

Okej. Ja det är bra grejer. D-dur-färgen har vi kört på lite utomhusprylar. Men har provat alla möjliga leverantörer och typer. En riktig djungel :D

E ___EM skrev:
Okej. Ja det är bra grejer. D-dur-färgen har vi kört på lite utomhusprylar. Men har provat alla möjliga leverantörer och typer. En riktig djungel :D
E ___EM skrev:
Vad kör du gör grundfärg?
Vi kör med TIX Primer, tänker om de finns någon man inte testat ännu:)

Samma här. Fantastiskt grundfärg. Kör jag ren mdf som ska va inomhus så blir det oftast Aqua surf 813 men den är vattenbaserad, som namnet antyder. Otroligt lättslipad och lätt att få bra yta med :)

E ___EM skrev:
Samma här. Fantastiskt grundfärg. Kör jag ren mdf som ska va inomhus så blir det oftast Aqua surf 813 men den är vattenbaserad, som namnet antyder. Otroligt lättslipad och lätt att få bra yta med :)

Hah.. kör samma., men vatten kör vi bara om vi är rädd för underlaget. Men 98% är nog syra. Föredrar syran, framför vatten alla dagar i veckan:)

Samma här. Syra är bra skit. Bra häng, torkar fort och luktar gott :D(y)

• Gilla
berne88
  • Laddar…
E ___EM skrev:
Samma här. Syra är bra skit. Bra häng, torkar fort och luktar gott :D(y)

Var köper du tex torkställingar å likande tillbehöre, extrem svårt att hitta

Torkställen har en lokal svetsare satt ihop åt oss. 3st och han håller på med ett fjärde. Snurrstället som vi lägger prylen som ska målas och andra tillbehör vet jag inte. Det var tidigare ägaren som köpte de. Antagligen på auktioner och liknande. Kolla tovek, klaravik osv ibland har jag sett att det dykt upp där. Burbage maskin har också en del nya och begagnade saker har jag sett. Prisbild där vet jag dock inte men kan ju vara värt en kik.

• Gilla
berne88
  • Laddar…
B berne88 skrev:
Var köper du tex torkställingar å likande tillbehöre, extrem svårt att hitta
Vart i länet huserar du?

E ___EM skrev:
Vart i länet huserar du?
Skaraborg

Är mitt hem:)

Ofan. Samma här :)(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.