Hällde ut lite vatten och körde vattenslipning med 150 papper, fungerade något bättre. Nästa gång blir det dock till att köpa en elektrisk planslip. Nu känns det som att jag lacket och slipat oändligt många lager utan att egentligen nått något perfekt resultat. Hela burken med lack är slut vilket troligen inte var tanken till ett litet köksbord ;)

Sista 2 lagren gick jag rakt emot alla regler och lade istället på tjocka lager. Kontroller i motljus för att åtgärda missade områden. Resultatet blev mycket bättre, en klart jämnare yta. Man kan dock se och känna av små ojämnheter, kan man få bort dem?

En tanke är att köra över bordet med ett 240 korns papper. Problemet är dock att alla de andra lagren som jag sandpapprat har lämnat områden som blivit något vitare i färgen. När man torkat av dem har det försvunnet men när vattnet torkat upp så har de återkommit igen. Jag har ju inte mer lack så det är viktigt att det inte blir liknande områden igen.

Förslag?
 
Förövrigt anser jag inte att den lacken jag kört med är matt tyvärr och detta kan ni säkert också se på bilderna.
 
C
S snowjim skrev:
Förövrigt anser jag inte att den lacken jag kört med är matt tyvärr och detta kan ni säkert också se på bilderna.
Experimenterade en period med olika ytbehandlingar och min slutsats är att det inte går att få en matt yta (som jag vill ha den iallafall) med en klarlack. Med lack byggs det ju upp ett hyfsat tjockt ytskikt utanpå träet som ger en optisk effekt, och de matta lacker jag testat ger en yta som jag snarare skulle beskriva som mjölkig än matt. Jag tror jag vet vad du är ute efter och i så fall är det en (härdande) olja som gäller som tränger in i träet och inte bygger upp så mycket yta. Använder själv Danish Oil.

Angående ojämnheterna ser det ut som att du fått skräp i lacken. Ett annat problem med lack. Dammsug, våttorka, rulla med klisterremsa och se till att du jobbar i en absolut damm- och insektsfri miljö.
 
S
Instämmer med sista meningen i ovanstående inlägg. Otroligt vad det kan landa skräp i nypenslad lack. Men det är förstås svårt att följa rådet såhär i efterhand.
 
Är det där penslat tycker jag du ska vara nöjd, synd på skräpet.
Jag sprutmålar sådant och det blir bara lite jämnare, nått enstaka skräp får jag också.

Protte
 
Tillverkaren säger att 240 papper kommer lämna märke efter sig. Man måste lägga på fler lager lack om man vill ha bort det.

Vill man få ytan mattare så ska man använda deras vattenbaserade golvmatt.

För att få ytan jämn så ska man lacka i kallare klimat så att den får tid på sig att flyta ut.

Jag hade dumt nog genomdrag i garaget när jag lackade sissta lagret så troligen är det därför jag fick mer strunt i lacken.

Kommer prova skära bort med skalpell men funkar inte det så får det vara tills nästa gång det ska lackas om.
 
Har nu gått över bordet med en skrapa som denna :

Blev klart mycket bättre, visst fick något liten repa här och där, dock inte kännbart. Nu är ytan relativt slät och fin.

Jag har dock uppmärksammat ett större fel jag gjort! EM pekade faktiskt ut Tre Stjerners golvmatt lack vilket är en vattenbaserad lack. Den jag fick tag på var tydligen oljebaserad!!?

Är det farligt att ha en oljebaserad lack på matbordet? Finns det några fördelar med detta konta vattenbaserad?

En tanke är annars att när det blir svalare, lägga på par lager Tre Stjerners golvmatt vattenbaserad lack.

Just nu vill jag inte påstå att bordet är direkt matt så inläggsskivan lär inte matcha så värst bra ;)
 
Du ska nog kolla upp så det funkar att lägga vattenbaserad på din oljebaserade lack innan du gör nåt
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Du ska nog kolla upp så det funkar att lägga vattenbaserad på din oljebaserade lack innan du gör nåt
 
Intressant tråd för egen del, vi har två matbord från den stora svenska köttbullsleverantören.
Dessa bord börjar nu ta lite stryk när vi blivit med småbarn och jag funderar på att i förebyggande syfte lacka om borden.

Borden är dock fanerade och tål ingen större omslipning utan jag tänker mig fint sandpapper på den fabrikslackade ytan för att få ny lack att fästa.

Med tanke på att det idag nästan äts direkt från bordet känns det som att lacken bör vara lämplig för detta. Vill även jag ha en matt yta som slutresultat.

Vad rekommenderar byggahus egentligen?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Intressant tråd för egen del, vi har två matbord från den stora svenska köttbullsleverantören.
Dessa bord börjar nu ta lite stryk när vi blivit med småbarn och jag funderar på att i förebyggande syfte lacka om borden.

Borden är dock fanerade och tål ingen större omslipning utan jag tänker mig fint sandpapper på den fabrikslackade ytan för att få ny lack att fästa.

Med tanke på att det idag nästan äts direkt från bordet känns det som att lacken bör vara lämplig för detta. Vill även jag ha en matt yta som slutresultat.

Vad rekommenderar byggahus egentligen?
Jag är uppenbarligen inget proffs på detta men faner bör gå att rugga upp tillräckligt för att få lacken till att fästa. Eftersom det är faner så hade jag hört mig för om det går att göra en bulletproof lackering, d.v.s först något lager glansig lack som är hård och något lager matt lack. Så gör man ofta på små miniatyrer med gott resultat. Anledningen är att matt lack är slits mycket snabbare än glansig lack och om man då börjar notera glansiga områden på bordet så är det dags att lägga på matt lack. Kanske kan man undvika att slita/slipa ner till faneren.

Jag har kört med bulletproof lackering på miniatyrer men har egentligen ingen erfarenhet av det på möbler. Det finns säkert andra här som vet mer om det.
 
Ja jag funderar lite på dubbla lager just för att få lite tåligare yta.

Undviker gärna att slipa trärent då lack och fanér är ganska tunn.
 
Första åtgärden bör vara att få ytan REN, smör och sås måste tvättas bort, sedan lite 180 lackslippapper och lacka.

Protte
 
Jag som tänkte ha bordet som ett konstverk ;)
 
Nu kan det hända att jag misstolkar dig men jag hade lagt på merän 2 lager lack. Troligen hade jag siktat på 3-4 lager tunt blank och sen 3-4 lager matt. Det är en del jobb men vill man skydda bordet så är det värt det.

Kan vara viktigt att kontrollera så att den matta lacken kan läggas ovanpå en blank lack av den typen du väljer. självklart måste den blanka lacket ruggas lätt.

Som du såg på mina bilder så är det inte helt enkelt att få lacken smutsfri så jag hade rekommenderat sätta upp plast från taket(finns plast med tejp som man sätter i taket och sen vecklar ner till golvet). Efter att ett lager har torkat så hade jag rekommenderat att lyfta ut bordet utanför plasten där man sandpapprat och dammsuget och sen in igen för nästa lager lack.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.