ullberg
Bra tips, det har jag iof redan gjort, som ett något urspårat projekt i träslöjden i min ungdom. Det var dock helt utan att använda hyvlar, knappt en träfiber syntes - men väl ganska stora mängder av en annan sorts fiber...

Bygg en träbåt var det väl du menade :) - min var en liten sportbåt i glasfiberarmerad plast - en, eller egentligen tre då vi var tre som hjälptes åt att bygga en var, fugetive(s)

Har förvisso en kompis som länge försökte sälja sin fantastiska CG Pettersson till mig, men för en gång skull insåg jag mina begränsningar och avböjde hur lockande det än var...

/U
 
VidarH VidarH skrev:
Tja, du har ju en moppeverkstad och då får man väl bygga en elmoppe. :)
350W istället för 1000W ger ju lite bättre livslängd på drivlinan.
Även om jag får lite ont i cyklisten av avsaknaden av frambroms.
(jag ser ett fäste men vissa customgafflar kan ha dubbla skivor fram "bara för att")
Då detta är tänkt mer som ett custombygge så vill jag ha ett så cleant utseende som möjligt utan bromshadtag, vajrar m.m.
 
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Suck. La mitt verktygsanvändande i köpe-tråden istället eftersom den nya forumsfunktionen fungerar så bra så man inte märker att man byter tråd..
Du kan stänga av att man skrollar in i andra ämnen på den oändliga scrollningen under inställningar. Du kan slå av oändlig scrollning också.
 
  • Gilla
pfb
  • Laddar…
S snuttekudden skrev:
Du kan stänga av att man skrollar in i andra ämnen på den oändliga scrollningen under inställningar. Du kan slå av oändlig scrollning också.
Fantastiskt! Min dag är fulländad :)
 
S snuttekudden skrev:
Du kan stänga av att man skrollar in i andra ämnen på den oändliga scrollningen under inställningar. Du kan slå av oändlig scrollning också.
Var hittar ni de här inställningarna? Skärmdump av en diskussionstråd på ett forum där användare pratar om scroll-inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Nästan så man skäms att lägga upp sitt lilla alster bland alla avancerade byggen här men jag fixade i alla fall en ställning till grabbens julklapp. En fyraåring som konsekvent i mer än ett år önskat sig en boxningssäck måste väl ändå få det...

Hemmagjord träställning med upphängd röd boxningssäck i ett hushållsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har inget bra ställe att hänga upp den på så det fick bli en fristående ställning av lite regelstumpar som fanns hemma. Grabben fick vara med och såga med kap/ger, det var nog det bästa. Måste dock fixa skyddsglasögon till honom. Sen måste det fixas sandsäckar till ställningens fötter också för ungen slår så hårt att hela ställningen flyttar sig :)
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Bra tips, det har jag iof redan gjort, som ett något urspårat projekt i träslöjden i min ungdom. Det var dock helt utan att använda hyvlar, knappt en träfiber syntes - men väl ganska stora mängder av en annan sorts fiber...

Bygg en träbåt var det väl du menade :) - min var en liten sportbåt i glasfiberarmerad plast - en, eller egentligen tre då vi var tre som hjälptes åt att bygga en var, fugetive(s)

Har förvisso en kompis som länge försökte sälja sin fantastiska CG Pettersson till mig, men för en gång skull insåg jag mina begränsningar och avböjde hur lockande det än var...

/U
Åhh, var det en sån där ”Flugan”, som Hobbex sålde ritningar till? Enligt katalogen skulle den göra (typ) 30 knop med en 10 hästars snurra. Minns inte exakt. Jag minns att jag blev besviken på att det bara var ritningen de sålde, när jag först trodde att det var hela båten.
 
tommib tommib skrev:
sandsäckar till ställningens fötter också
Jag kan skicka fyra M12 betongexpander så drar du fast den i klinkergolvet bara.. :crysmile::thinking:
 
  • Haha
tommib
  • Laddar…
ullberg
mattiasp mattiasp skrev:
Åhh, var det en sån där ”Flugan”, som Hobbex sålde ritningar till? Enligt katalogen skulle den göra (typ) 30 knop med en 10 hästars snurra. Minns inte exakt. Jag minns att jag blev besviken på att det bara var ritningen de sålde, när jag först trodde att det var hela båten.
Flugan är väl en träbåt (som vissa plastar ”över”)? Projektet började när vi hittade en halvbyggd vad jag tror var just en Flugan i slöjdens gömmor, men efter lite undersökning insåg vi att den var lite skev och genom slöjdläraren fick vi nys på en firma som hade en Fugetiveform vi kunde få låna. Tror Fugetive är aningen större och har mer v-botten, samt då en ”plastbåt”...

Hittar inga bilder på min båt just nu men från internet kan man hitta bilder på modellen:
Vit plastbåt med V-botten förtöjd vid kaj bredvid andra båtar, omges av lugnt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(denna från https://www.maringuiden.se/forum/topic/19138-vad-är-effektivast-vattenjet-eller-utombordare/?do=findComment&comment=177412)

Edit: hittade en, kanske inte helt tydlig men ändå, bild på min båt:
Gul plastbåt i rörigt garage med verktyg och lådor, synlig bakifrån under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/U
 
Redigerat:
  • Gilla
mkristensson och 1 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Var hittar ni de här inställningarna?
Klicka på din profilikon (i ditt fall den rosa pluppen längst upp med ett F i mitten som nästan täcks av "99+" i rött) och välj "Inställningar". Längst upp ska du nu ha en grön ruta där det står "Meny". Klicka på denna och välj åter igen "Inställningar". Om du nu skrollar ner på den sidan så ska du hitta inställningen för oändlig skroll.
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
Skärmdump från diskussionsforum med öppen tråd om byggprojekt och kommentarer från användare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump från byggforum visar profilinställningsmeny på mobil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av diskussionsforumets inställningar på Byggahus.se med alternativ för öändlig scroll och länkvarning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag kan skicka fyra M12 betongexpander så drar du fast den i klinkergolvet bara.. :crysmile::thinking:
Jobbigt med golvvärmen bara då.... Men det är klart, det där är sista utrymmet som är kvar att renovera så det är väl lika bra att skaffa sig en anledning...
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jobbigt med golvvärmen bara då.... Men det är klart, det där är sista utrymmet som är kvar att renovera så det är väl lika bra att skaffa sig en anledning...
Kan du få grabben att låta bli säcken i något dygn skulle jag rekommendera PL400. Troligtvis blir även det en anledning till renovering när den ska bort, så det är lugnt ;)
 
Har en stor låda mässingsbitar jag ropade hem på auktion så jag har byggt en liten mässingshammare:). Var dock inte helt enkelt första gången. Träbiten(stabbad) gick av i mitten så epoxy o mutter rakt igenom så nu borde den i alla fall hålla. Tyvärr blev skaftet lite snett mot huvudet så en liten glipa blev det men jag är nöjd ändå, nästa blir finare.

Har även börjat byta ut lite kablar mot plug-it, skönt att bli av med alla långa kablar. Nu vart det kexaren o fein multimaskinen.

Handgjord mässingshammare med snett fäst skaft av trä och synlig glipa mellan skaft och huvud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord mässingshammare med trähandtag på röd bakgrund, handtaget är något snett mot huvudet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hembyggd mässingshammare med marmorerat trähandtag, epoxy och mutter, på röd verktygsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hembyggd mässingshammare med snett skaft och trähandtag brevid en plug-it kabel på röd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Har fixat med sånt som man inte hinner med när det är full rulle. Plockat isär pelarborren för service samt gjort lite mer tvingförvaring.

Verkstadsförvaring med upphängda klemmor och pelarborr med kopplad flexibel utsugsarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggmonterad förvaring av skruvtvingar i olika storlekar organiserade i rad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.