Bafang, steps, yamaha eller bosch? Eller kanske rentav ett specialprojekt med en gnutta festool? ;)
 
Mekat ihop en grej. Började med att jag tyckte det va dags för en planingssläde till fräsen, typ sån här

Fast när den ändå va gjord spårade det ur lite, det va ju inte mycket svårare att se till att allt var i vinkel samt lägga till lite stoppers i x och y led. Väldans nöjd med en ny form av stopper, fyrkantiga muttrar från Hornbach passade perfekt i t-spåren som axminster t-stål gör. Aluprofilerna hitta jag i skrothögen på jobb.

Så, nu har jag nåt sorts x-y bord till fräsen, vet inte riktigt vad jag ska ha den funktionen till men har iaf minst en framtida sak i åtanke.

Har testat lite, nu har jag satt ämnet med dubbelhäftande, har en idé om kamspännare men då krävs saftigare bottenplatta.

DIY planingssled med fräs monterad på aluprofiler med fyrkantiga stoppers och måttband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord planingssläde med fyrkantiga muttrar och aluprofiler på en svart arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hantverksprojekt av en planingssläde med aluprofiler och träelement, inkluderar t-spår och precisionsmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anpassad planingssläde med fyrkantiga muttrar i t-spår på en fräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egenbyggd trägrej med justerbar spännmekanism och metallmuttrar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träsläde med rektangulär ram och centrerad panel på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord träplaningssläde med fyrkantiga muttrar och aluprofiler i verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
vanpire och 14 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Bafang, steps, yamaha eller bosch? Eller kanske rentav ett specialprojekt med en gnutta festool? ;)
Det blir med största sannolikhet en Tongsheng TSDZ2, 36V, 350W som verkar vara det bästa alternativet när man har fotbroms.
 
Ola C Ola C skrev:
Så, nu har jag nåt sorts x-y bord till fräsen, vet inte riktigt vad jag ska ha den funktionen till men har iaf minst en framtida sak i åtanke.
Typ smidigt till alla spår du någonsin behöver göra? (Tittar man på jänkarna ska det göras 'dados' i varje projekt ;))
 
Ola C Ola C skrev:
Mekat ihop en grej. Började med att jag tyckte det va dags för en planingssläde till fräsen, typ sån här

Fast när den ändå va gjord spårade det ur lite, det va ju inte mycket svårare att se till att allt var i vinkel samt lägga till lite stoppers i x och y led. Väldans nöjd med en ny form av stopper, fyrkantiga muttrar från Hornbach passade perfekt i t-spåren som axminster t-stål gör. Aluprofilerna hitta jag i skrothögen på jobb.

Så, nu har jag nåt sorts x-y bord till fräsen, vet inte riktigt vad jag ska ha den funktionen till men har iaf minst en framtida sak i åtanke.

Har testat lite, nu har jag satt ämnet med dubbelhäftande, har en idé om kamspännare men då krävs saftigare bottenplatta.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Perfekt när du skall gör avrinningsspår för skärbrädor, för du har väl inte gjort dina sista ändträskärbrädor/bänkpressar?
 
B badtastex skrev:
Perfekt när du skall gör avrinningsspår för skärbrädor, för du har väl inte gjort dina sista ändträskärbrädor/bänkpressar?
Haha. Nä, denna pryl gjordes just för att jag fick en skrärbrädsbeställning. Och med dom två bänkpressarna jag gav bort i julklapp började det bli dags:D

...men den ska användas till annat också.
 
B badtastex skrev:
Perfekt när du skall gör avrinningsspår för skärbrädor, för du har väl inte gjort dina sista ändträskärbrädor/bänkpressar?
Nej det kan jag bekräfta att han inte har. Jag har hört från säker källa att Ola har lagt ner möbelsnickeriet och numera kommer att ägna sig åt ändträskärbrädor i olika former. Senast idag var han här och handlade virke. Ville då endast ha korta bitar i en massa olika träslag för att få kontraster i skärbrädorna.
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Nej det kan jag bekräfta att han inte har. Jag har hört från säker källa att Ola har lagt ner möbelsnickeriet och numera kommer att ägna sig åt ändträskärbrädor i olika former. Senast idag var han här och handlade virke. Ville då endast ha korta bitar i en massa olika träslag för att få kontraster i skärbrädorna.
Passa dig annars är din virkescontainer tom imorgon bitti:crysmile:
 
  • Haha
Toddbertuzzi och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Jag är allergisk mot frässlädar...aaatchooo! :sick: Annars var den fin! :)
 
Suck. La mitt verktygsanvändande i köpe-tråden istället eftersom den nya forumsfunktionen fungerar så bra så man inte märker att man byter tråd..
 
Gav mig f-n på att slippa kliandet från isolering under 2019 så tryckte in den sista isoleringen i väggarna på nya snickarboden nu ikväll/natt.

Började efter övriga huset somnat vid 23 och blev klar för en stund sen. Precis duschat av alla kliande fiber.
En vägg i en snickarbod isolerad med glasull, elektriska kablar synliga, intill ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerad snickarbod inifrån med gula isoleringsmattor mellan träreglarna, stege och osynlig isolering nära golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggar med nyinstallerad isolering i en snickarbod med ytterligare isoleringsmattor redo att monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyisolerade väggar i ett pågående byggprojekt av en snickarbod, med gula isoleringsmattor och trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 10 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Det blir med största sannolikhet en Tongsheng TSDZ2, 36V, 350W som verkar vara det bästa alternativet när man har fotbroms.
Tja, du har ju en moppeverkstad och då får man väl bygga en elmoppe. :)
350W istället för 1000W ger ju lite bättre livslängd på drivlinan.
Även om jag får lite ont i cyklisten av avsaknaden av frambroms.
(jag ser ett fäste men vissa customgafflar kan ha dubbla skivor fram "bara för att")
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Har genomfört min första hyvelrenovering, kanske kan kalla det en ”fulrenovering” i bemärkelsen att fokus legat på funktion, inte form/utseende.
En renoverad union 414 hyvel omgiven av träspån och en hyvlad träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en union 414 och plötsligt finns ett otroligt sug att hyvla paraboliska & runda former, får väl bygga en pall med ändamålsenligt (pun intended) utformad sits eller nåt’, hittills har en regelstump i skräplådan fått offra sina raka sidor.

Orkade inte plocka fram tormeken så stålet är frihandsslipat, gick hyggligt men utan något anhåll för att hålla vinkeln konstant får jag nog ändå inse att tormeken måste fram för den sista skärpan.

Bilden är givetvis stage:ad - förvarar normalt inte hyvlar i spånhögar... :)

/U
 
  • Gilla
snuttekudden och 1 till
  • Laddar…
S
ullberg ullberg skrev:
Har genomfört min första hyvelrenovering, kanske kan kalla det en ”fulrenovering” i bemärkelsen att fokus legat på funktion, inte form/utseende.
[bild]
Det är en union 414 och plötsligt finns ett otroligt sug att hyvla paraboliska & runda former, får väl bygga en pall med ändamålsenligt (pun intended) utformad sits eller nåt’, hittills har en regelstump i skräplådan fått offra sina raka sidor.

Orkade inte plocka fram tormeken så stålet är frihandsslipat, gick hyggligt men utan något anhåll för att hålla vinkeln konstant får jag nog ändå inse att tormeken måste fram för den sista skärpan.

Bilden är givetvis stage:ad - förvarar normalt inte hyvlar i spånhögar... :)

/U
Bygg en båt. Då får man använda alla möjliga sorters hyvlar. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.