Varning för att låta någon som inte kan bilmodellen montera drag. Vi lät en Mekonomenverkstad eftermontera på en Passat -12, efter tredje försöket att få rätt på elektroniken så tröttnade jag, kröp till korset o lämnade den på Volkswagen.[/QUOTE]
 
A AndersS skrev:
Så är det, men kroken blir då också en mindre del av den totala bilkostnaden. En bil för t.ex. 400-500" och där en "automatisk i någon form" dragkrok från fabrik kanske kostar 11-12.000 och så prutat kanske ger ett pris av 6-7.000 besiktad och klar med programvara installerad.



Jo, men är det inte lite konstigt att en bil för en halv miljon kräver (en dyr?) omprogrammering på märkesverkstaden samtidigt som en bil för 150' är förprogrammerad och klar från fabrik?
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, men är det inte lite konstigt att en bil för en halv miljon kräver (en dyr?) omprogrammering på märkesverkstaden samtidigt som en bil för 150' är förprogrammerad och klar från fabrik?
Nej.
 
A AndersS skrev:
Kolla att det är aktiverat, vissa tillverkare har inte det som standard om bilen inte beställdes med dragkrok.
Bilen känner av att släpet är inkopplat iallafall och enligt manualen ska även antisladden anpassa sig.
 
useless useless skrev:
Jo, men är det inte lite konstigt att en bil för en halv miljon kräver (en dyr?) omprogrammering på märkesverkstaden samtidigt som en bil för 150' är förprogrammerad och klar från fabrik?
Har inte sagt att alla märken har det och inte konstigt om det finns flera funktioner som påverkas som t.ex. styrhjälpmedel inom vägmarkering, antisladd, automatisk broms/undanmanöver vid kollisionsrisk, återstyrning om du är på väg över vägmarkering mot dike, etc.
Vissa är valbara och det måste då också anpassas utifrån övriga funktioner och val man gjort, så programvara för släpfordon skulle kunna vara beroende av hur bilen är bestyckat vid tillfälle när dragkrok monteras.
 
Var många år sedan dragkroken störde P-sensorerna, idag har man inga sensorer i mitten.

Köp en fast krok samt universal kabelsats..absolut mest prisvärt.

Är bilen några år, ta ett gängsnitt och gänga hålen innan du sätter kroken..
 
Fairlane
H Husqvarna220Ac skrev:
Var många år sedan dragkroken störde P-sensorerna, idag har man inga sensorer i mitten.
Med "idag har man inga sensorer i mitten" syftar du då på samtliga bilar i Sverige? Även äldre bilar?

Jag tycker iallafall man bör undersöka om ens egen bil kan fungera med fast krok eller inte även om det fungerar på de flesta.

För ett år sedan kom följande text https://www.bilenochjag.se/2017/12/04/fast-dragkrok-och-parkeringssensorer/
Deras erfarenhet är att de fungerar i de flesta fall, men vissa modeller har mer problem, exempelvis bilar från Citroën och vissa asiatiska bilar. Dragkrokslagret säger att deras erfarenhet är att cirka 5% av bilarna kan ha problem med backvarnare och fast krok, så nog kan det vara värt att kolla upp sin egen bil innan man bestämmer sig.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Var många år sedan dragkroken störde P-sensorerna, idag har man inga sensorer i mitten.

Köp en fast krok samt universal kabelsats..absolut mest prisvärt.

Är bilen några år, ta ett gängsnitt och gänga hålen innan du sätter kroken..
...det går inte att prata i generella termer på detta vis. Detta är garanterat ett dåligt råd på flera bilar då flera funktioner inte alls funkar som det är tänkt. Jag tänker då inte på p-vakter utan saker som antisladd, luftfjädring, växellådor osv.

Samma sak gäller förövrigt prisdiskussionen. Det är rätt modellberoende, speciellt på nya eller nästa nya bilar, så det är ingen poäng med att prata om detta i generella termer.
 
Redigerat:
Det ser man ganska fort, äldre bilar hade sensorer i mitten, har monterat på många bilar, även Kia/Hyundai, tar ”några timmar”..

Har haft mängder av bilmodeller/märken, har då aldrig varit med om att nån blir störd av en fast krok.
 
F
H Husqvarna220Ac skrev:
Det ser man ganska fort, äldre bilar hade sensorer i mitten, har monterat på många bilar, även Kia/Hyundai, tar ”några timmar”..

Har haft mängder av bilmodeller/märken, har då aldrig varit med om att nån blir störd av en fast krok.
Läs Mattias svar en gång till och gör ett nytt försök. Det handlade om allt annat än backsensorerna.
 
F
H Husqvarna220Ac skrev:
Var många år sedan dragkroken störde P-sensorerna, idag har man inga sensorer i mitten.

Köp en fast krok samt universal kabelsats..absolut mest prisvärt.

Är bilen några år, ta ett gängsnitt och gänga hålen innan du sätter kroken..
Det är tekniskt omöjligt att gänga hål med gängsnitt.
 
  • Haha
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är tekniskt omöjligt att gänga hål med gängsnitt.
Äh, nu ska vi inte hänga upp oss på småsaker, det är ju ändå jul...tipp tapp, tipp tapp...…...:)
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
P
Fast krok, alltid. Har räddat mig flera gånger från pack som inte kan hålla avstånd eller vet var dom har fronten när dom parkerar. Aldrig strul på bilprovningen heller.

Rekommenderar originaldelar.
 
P pathal skrev:
Fast krok, alltid. Har räddat mig flera gånger från pack som inte kan hålla avstånd eller vet var dom har fronten när dom parkerar. Aldrig strul på bilprovningen heller.

Rekommenderar originaldelar.
Finns väl inga orginaldelar, eller nja, oftast köper bilföretagen in ”orginal” krokarna från större tillverkare av krokar, köpte en ny Kia för några år sedan, eftermarknaden hade inga krokar, men fick tillverkararen och art nr på Kia, sen var det bara att handla kroken, för halva priset.
 
Så här ska det vara :cool:
Sedan bör man också ansluta bromsvajern även i reklamfilm ;)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.