Hej!

har idag en 6 "radig" golvvärmefördelare där 5 slingor är anslutna med 20mm rör/golvvärmeslang till hela huset.

den sista slingan tänkte jag använda till ett blivande badrum.

dock funderar jag på en klenare slang som inte bygger så mkt på höjden, och som man kan lägga tätare, alltså snävare böjar.

går det ha 1 klenare slinga om de övriga är 20mm?

badrummet blir ca 2x4,5 meter = 9 m2

J
Beror lite på hur lång slingan blir , i övrigt går väl bra , men du får öppna den slingan lite mer för att få flödet , liten risk att du får strypa dom andra så dom inte stjäl flödet från den tunna , kan även bli att gasa upp
cirk-pumpen lite

det borde väl gå.

tror inte slingan blir så lång på 9 m2?

vilken dimension skulle ni rekommendera?

fördelaren sitter bara 2 meter från aktuellt rum

J
Då ska du klara dig bra , med så kort blir det inget tryckfall att tala om , snarare att det blir bra fart

Det går alldeles utmärkt att blanda dimensioner på samma fördelare.

Vad får du plats med? Ø16 är ju rätt vanlig dimension. Ska det gjutas in i betong? (Källare). Eller träbjälklag?

Går du med Ø16 cc 160 så går det åt typ 60-65m på dina 9 m2. ~7m/m2
Det är en bra slinglängd.

I vårt badrum drog jag två lika långa 12mm slingor och parallellkopplade i fördelarskåpet till samma utgång på fördelaren.
Jag ville inte heller ha för hög bygghöjd.

• Gilla
jojo123
  • Laddar…
det blir nån sorts träbjälklag, övervåning i timmerhus.

timmerstockar på cc1500 ca.

så jag tänkte sätta en regel på vardera sida om timmerstockarna. sedan lägga in en till regel mitt emellan.

det blir även rikligt med kortlingar etc.

men på regelvirket vet jag inte riktigt hur konstruktionen blir. funderar på spårat golvspån med slang i, sedan flytspackel på det.

men hur är det egentligen med golvvärmeplåtar mellan spån och spackel?

kanske finns nån bättre konstruktion

P Mattiaz skrev:
I vårt badrum drog jag två lika långa 12mm slingor och parallellkopplade i fördelarskåpet till samma utgång på fördelaren.
Jag ville inte heller ha för hög bygghöjd.
Mattiaz: Har du nån bild på hur du gjorde din parallellkoppling? Uponorgrejer? Behöver göra samma sak med 2x12mm slingor.

Jag använde vanliga rördelar och tog en grövre combipex-slang mellan fördelaren och t-röret. Jag har olika fabrikat på prylarna. Tänk på att 12mm-slingorna måste vara lika långa annars blir det olika flöden.
Installation av rördelar och en combipex-slang mellan fördelare och T-rör, omgiven av röda och vita rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack, var inne på en T-koppling direkt på fördelaren men mellanrör funkar naturligtvis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.