15 293 läst · 122 svar
15k läst
122 svar
Slänga hårddiskar
Jag har använt släggan någon gång, hårddisk chassi är väldigt hårt... Sen i vanliga el- skrotbehållaren. Blir förvånad varje gång jag ser diskar som ej är skadade i elåtervinningen....
På senaste tiden han jag kunnat lämna mina diskar med jobbets diskar. Som sen tuggas till metalspån.
Men att göra det som privatperson är nog lite på dyra sidan... Det verkar finnas en del företag som förstör diskar, men har som sagt inte provat privat.
På senaste tiden han jag kunnat lämna mina diskar med jobbets diskar. Som sen tuggas till metalspån.
Men att göra det som privatperson är nog lite på dyra sidan... Det verkar finnas en del företag som förstör diskar, men har som sagt inte provat privat.
Om du inspekterar en spinning disk så har de flesta en aluminium folie där du kan köra ner en skruvmejsel.D da98jpn skrev:Jag har använt släggan någon gång, hårddisk chassi är väldigt hårt... Sen i vanliga el- skrotbehållaren. Blir förvånad varje gång jag ser diskar som ej är skadade i elåtervinningen....
SSD = slägga
Läs den här så blir du paranoidD da98jpn skrev:
https://www.bloomberg.com/news/feat...ny-chip-to-infiltrate-america-s-top-companies
Enkla och tråkiga svaret: Degaussing coil
Roliga svaret, men svårt att fixa i Sverige. Tråkiga lagar som säger att man inte får äga roliga saker. Jag lovar, jag behöver en AG90 för att jaga bjärv.
Roliga svaret, men svårt att fixa i Sverige. Tråkiga lagar som säger att man inte får äga roliga saker. Jag lovar, jag behöver en AG90 för att jaga bjärv.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Hm? Har inte Festool någon dyr manick för diskförstörning? Kanske en starkt magnetiskt klinga till sänksågen och sen är det bara att kasta bitarna i lämpliga återviningskärl (gärrna på minst 5 återvinningsstationer i Mälardalen)
Varför inte spränga dem? Sprängdeg eller pentyl?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg
Jag har bara skrotat hårddiskar en gång och då med storsläggan. Diskar är oväntat hållbara så det tar en stund innan innehållet (skivorna) kommer fram och låter sig krossas.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 350 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 350 inlägg
Observerbart säkert sätt att förstöra datamedium är pulvrisering eller nedsmältning. Vet att viss myndighet en gång i tiden återlämnade garantihårddiskar (måste lämna tillbaks den trasiga för att få ny på garantikontraktet) i pulverform i plastpåse. Andra metoder inte garanterat säkra mot statsaktörer.