Mikael_L
Har USA också alldeles för stort skatteuttag?
Jag tänkte på alla amerikanska företag som flyttat sin tillverkning till Kina.

Jag för min del tror inte att det är skatteuttaget i ett land som är orsaken.
 
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har USA också alldeles för stort skatteuttag?
Jag tänkte på alla amerikanska företag som flyttat sin tillverkning till Kina.

Jag för min del tror inte att det är skatteuttaget i ett land som är orsaken.
Har du missat sänkningen av företagsskatterna i USA, vinsterna som fick ligga kvar i dotterbolagen utanför USA mm.
Ett företag kommer alltid att sträva att betala minsta möjliga skatt annars blir det utkonkurrerat av ett annat företag. Att företag flyttar till Kina beror också på att de vill få tillgång till marknaden. Många länder kräver lokalt material i produkter för att de skall få säljas inom landet.
 
optimum
L largab skrev:
Ja skatter måste in.
Så varför vänta med elbil och solceller. De närmaste åren kommer det vara mycket fördelaktigt jmf med bensin, diesel.
Skatterna kommer höjas på koldioxiddrivmedlen.
Om 10 år, när bensin o diesel förbjuds att användas av andra än försvaret, då går det beskatta elbilarna korrekt.
Varför vänta?
Jo det finns inga försvarbara alternativ till den bil vi behöver utan att då skaffa ytterligare en bil.
Samma för väldigt många andra.
Dessutom anser jag elbilar bara är väldigt tidigt utvecklingsstadiet och de elbilar som folk köper idag kommer vara mycket ointressanta på marknaden om 5 år.
Var skulle jag sätta solceller, tak mot väster och öster är knappast lämpligt för solceller. Riva huset och bygga nytt med tak åt söder?
Om 10 år kan det finnas gott om ECO-diesel och då kanske vi väljer att köpa ytterligare en dieselbil.
Så varför ska de straffbeskattas, jo för staten behöver få in pengar.
Skatt kommer införas på solceller och på elbilar.
Den regering som vill förbjuda bensin och diesel kommer inte bli så populär och kommer få brutal kritik.
En utopi alltså.
 
Ja jag skulle utan tvekan köpa elbil med dagens teknik om det gick att göra till rimliga priser. För min bilbudget får jag en elbil i polo-storlek och jag skulle behöva en Tesla X eller motsvarande. Så jag får vänta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
R RapidSledge skrev:
Ett företag kommer alltid att sträva att betala minsta möjliga skatt
Och ändå flyttar inte alla världens företag till länderna med lägsta skatterna.
VÄRLDENS LÄGSTA SKATTER
Bahamas (0 %)
Bahrain (0 %)
Caymanöarna (0 %)
Kuwai (0 %)
Oman (0 %)
Qatar (0 %)
Saudiarabien (0 %)
Bulgarien (10 %)
Kazakstan (10 %)
Paraguay (10 %)
Rysslan (13 %)
Costa Rica (15 %)
 
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och ändå flyttar inte alla världens företag till länderna med lägsta skatterna.
VÄRLDENS LÄGSTA SKATTER
Bahamas (0 %)
Bahrain (0 %)
Caymanöarna (0 %)
Kuwai (0 %)
Oman (0 %)
Qatar (0 %)
Saudiarabien (0 %)
Bulgarien (10 %)
Kazakstan (10 %)
Paraguay (10 %)
Rysslan (13 %)
Costa Rica (15 %)
Vi börja bli väldigt OT men orsaken till att produktion flyttar till andra länder är lägre lönekostnader. Dock inte alltid det som avgör om produktion blir mer lönsam där. Jag har goda erfarenheter av att det är billigare att producera här i Sverige än i Kina.
 
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och ändå flyttar inte alla världens företag till länderna med lägsta skatterna.
VÄRLDENS LÄGSTA SKATTER
Bahamas (0 %)
Bahrain (0 %)
Caymanöarna (0 %)
Kuwai (0 %)
Oman (0 %)
Qatar (0 %)
Saudiarabien (0 %)
Bulgarien (10 %)
Kazakstan (10 %)
Paraguay (10 %)
Rysslan (13 %)
Costa Rica (15 %)
Din självbild har nått de yttre galaxerna, du låter som någon i publiken från studie S.
 
trähandtag trähandtag skrev:
I stort håller jag med, staten kommer att ta dina pengar på något sätt. Jag funderar kring vad man tar skatt av! Tycker att vi borde ta allt högre skatt, straffskatt, punktskatt eller vad man vi vill kalla det, på det som vi idag importerar från låglöneländer,där vi varken kan påverka miljöförstöring eller skäliga arbetsförhållanden. Tänker på en co2 och miljöskatt, därigenom skulle man kunna flytta skattebördan från områden som påverkar miljön mindre. Här går det säkert att argumentera mot, jag vet.
Problemet är bara hur man vet exakt nivå på utsläpp. Hur står sig t.ex. ett stort fraktskepp över atlanten mot en lastbil tvärs över Sverige. Det är långt ifrån självklart
 
De kommer knappast höja skatten på El för fler elbilar säljs! Självklart måste bilen skattas, inte ”bränslet”, typ km skatt.

Jodå Solceller, Mina är redan betalda! De har redan provat med skatt på sol el, men vart några månader, borta! Klart bättre att sälja elen än att använda den själv, än så länge, men elbil som laddas med solceller..svårt att beskatta!
 
R
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Problemet är bara hur man vet exakt nivå på utsläpp. Hur står sig t.ex. ett stort fraktskepp över atlanten mot en lastbil tvärs över Sverige. Det är långt ifrån självklart
Per mängd fraktad gods per ton är fraktskeppet överlägset bäst för miljön. Den stora frågan är om transporten är nödvändig.

Samma sak med bilar, vilka resor är nödvändiga.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag såg någon jämförelse före jul. Tankar man sin dieselbil med 100% biodiesel så är den bara några enstaka procent sämre än en ren elbil sett ur ett lca-perspektiv. Lägger man till aspekten att det inte behöver produceras en helt ny bil för att nå dessa miljöfördelar så är dieselbilen bättre än elbilen under en överskådlig framtid.

Så varför satsas det inte mer på bättre drivmedel till befintliga bilar istället för ny teknik som kräver enorma resurser för att man måste bygga nya bilar?
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Dieselbilen är ju också tillverkad! Laddas elbilen i Swe är den väldigt ren..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jo, men det är väl bättre att använda en befintlig bil än att bygga en ny?
 
Skrotas den gamla när du köper en ny? Nääää
Och ligger hellre bakom en elbil än en dieselbil...
 
R
H Husqvarna220Ac skrev:
Dieselbilen är ju också tillverkad! Laddas elbilen i Swe är den väldigt ren..
Beroende på att vi gav det Tyska kolet som vi hade köpt till Polackerna.

Hur var det nu med jordartsmetallerna till batterier....

Skall vi i framtiden grävs upp Österlen o Gränna området.

Vart tog vätgas bilen vägen i diskussionen, Tyskland har 100 mackar, Sverige 3?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.