790 läst · 3 svar
790 läst
3 svar
Vattenburen Golvvärme. Skippa bjälklag
Hejsan
Har precis köpt en 1/2 plans villa med källare och vi funderar att lägga klinker i hall,kök och vardagsrum.(65m2) Finns fjärrvärme med radiatorer.
Nuvarande golv ligger på bjälklag med isolering
(betongplatta,bjälklag+isolering,spånskiva,golv)
Vill få ut så mycket i höjd och tänkte om man Kan ta bort bjälklag samt isolering och köra
Frigolit/cellplast+armering+slang+flytspackla direkt på betong plattan och sen klinker på det hella. Kommer betongplattan kunna hålla all vikt ?
Läste lite att det inte blir bra isolerat och att värmen kommer att gå ner i källarn istället för upp.
PS. Jag tänke ev ha kvar mina element som jag har i fönster.(pga) kallras osv
Tacksam för all info Go Jul
Har precis köpt en 1/2 plans villa med källare och vi funderar att lägga klinker i hall,kök och vardagsrum.(65m2) Finns fjärrvärme med radiatorer.
Nuvarande golv ligger på bjälklag med isolering
(betongplatta,bjälklag+isolering,spånskiva,golv)
Vill få ut så mycket i höjd och tänkte om man Kan ta bort bjälklag samt isolering och köra
Frigolit/cellplast+armering+slang+flytspackla direkt på betong plattan och sen klinker på det hella. Kommer betongplattan kunna hålla all vikt ?
Läste lite att det inte blir bra isolerat och att värmen kommer att gå ner i källarn istället för upp.
PS. Jag tänke ev ha kvar mina element som jag har i fönster.(pga) kallras osv
Tacksam för all info Go Jul
Liknande trådar
-
Vattenburen golvvärme på gammal betongplatta
Golv -
Elektisk eller vattenburen golvvärme? (återbetalningstid)
Värme allmänt -
Bila källare + vattenburen golvvärme
Grund & Markarbeten -
Någon som hört detta ljud förut? Nibe F730 med vattenburen golvvärme. Låter som stenar i rör
Vatten & Avlopp -
Skippa vattenburen golvvärme i badrum?
Byggmaterial & Byggteknik